Tužne pruge Srbije

E. V. N.

26. 06. 2011. u 20:54

Železnica privremeno ukinula pojedine linije u lokalnom putničkom saobraćaju - najzapušteniji koloseci i stanične zgrade u južnom Banatu. Korov prekrio šine u mnogim stanicama. Lopovi odneli i poslednji šraf

PRE sto godina u Vojvodini je bilo 2.250 kilometara pruga. Danas ukupna dužina iznosi 1.735, ali od toga se koristi samo oko 1.000 kilometara. Lokomotive i vagoni se ne održavaju, red vožnje je redukovan, zakašnjenja su ogromna...

Najzapuštenije su pruge u Banatu. Tužno je videti kako danas izgledaju železničke stanice u većim gradovima, kako je korov prekrio šine po kojima su do pre deceniju-dve tutnjali vozovi. I na mestima industrijskih koloseka u nekada moćnim fabrikama kombinata „Servo Mihalj“ u Zrenjaninu više nema ničeg. Prvo lopovi, a zatim i nove gazde, povadili su sve što je moglo da se odnese - šine, pragove, spojnice prodali u staro gvožđe...

Iz Zrenjanina, nekadašnjeg železničkog čvora u Banatu, danas postoje samo dva polaska šinobusa dnevno za Pančevo, odnosno Beograd. Već pet godina nema putničkog železničkog saobraćaja između Zrenjanina i Novog Sada, Kikinde, Sečnja... U funkciji je samo pruga do Pančeva i Kikinde. Koristi se, uglavnom, za prevoz opasnih materija, građevinskog materijala i poljoprivrednih proizvoda, odnosno žitarica. I to su isključivo maršrutni vozovi - ista roba u celom vozu.

- Pruge u Banatu ne pripadaju ni jednom od glavnih koridora. Maksimalno dozvoljeno opterećenje na prugama je samo 16 tona. A maksimalna brzina vozova uglavnom je 30 kilometara na sat. Signalizacija je najčešće mehanička, a skretnicama se rukuje isključivo ručno - opisuje stanje Milana Bošan, šef sekcije za infrastrukturu železničkog čvora Zrenjanin.

PUSTOŠ NA JUGU
„JUŽNA pruga“, po svemu sudeći, lagano ostaje bez vozova. Odlukom Upravnog odbora JP „Železnice Srbije“ ukinuti su putnički vozovi i na relacijama Niš-Prokuplje-Merdare i Niš-Zaječar. Meštani, koji su koristili prevoz železnicom, žale se da sada moraju da plaćaju, skuplje, autobuske karte. Na primer, putnik koji je do sada plaćao voznu kartu 160 dinara za relaciju od Niša do Prokuplja, sada za autobusku mora da izdvoji 250 dinara.

Iako jedna od najstarijih pruga na Balkanu prolazi kroz Vršac, veliki broj stanovnika tog južnobanatskog grada nikada nije koristio usluge železnice, jer putnički saobraćaj skoro da i ne postoji. Od putničkih vozova prolazi još samo takozvani rumunac, koji svakodnevno saobraća na relaciji Beograd-Bukurešt. Šinobusi i vršačke lokomotive odavno nisu viđeni.

Radovan Lekić, šef sekcije za prevoz putnika, kaže da se vršački železničari već dugo suočavaju sa nedostatkom voznog parka, što je i uzrokovalo ukidanje svih linija. Pravac ka Zrenjaninu odavno je zaboravljen, a skoro pola decenije šinobusi ne idu ni ka Beloj Crkvi. Ti pružni pravci sada su na meti lopova, koji savremenom tehnologijom pustoše napuštene zgrade železničkih stanica po selima.

„Železnice Srbije“ su u maju promenile organizaciju lokalnog putničkog saobraćaja na prugama Beograd-Kraljevo, Niš-Prokuplje-Merdare, Zaječar-Niš, Beograd-Subotica, Kraljevo-Zvečan i Beograd-Lapovo-Niš. U nekim od vozova nije bilo dovoljno putnika, na nekim od relacija nedostajala su vozna sredstva, a na pojedinim deonicama bilo je potrebno racionalnije i efikasnije organizovati železnički prevoz.

- Reč je o privremenoj promeni organizacije lokalnog saobraćaja na ovim relaciji, odnosno o privremenom ukidanju pojednih linija, i uvedene mere racionalizacije putničkog saobraćaja nisu trajne i ne predstavljaju ukidanje putničkog prevoza na pojedinim relacijama - kaže Nenad Stanisavljević, direktor Medija centra „Železnica Srbije“.

Posle privremene redukcije putničkog železničkog saobraćaja, u saobraćaju su ostala 322 putnička voza dnevno. Od tog broja, 278 ih je u unutrašnjem saobraćaju, od čega su 214 lokalni putnički vozovi. Ukupan broj vozova za prevoz putnika, koji u ovom trenutku ne saobraća zbog privremene redukcije saobraćaja, iznosi osam odsto od ukupnog broja vozova planiranih redom vožnje.

NOVI VOZOVI

SITUACIJA u lokalnom železničkom putničkom saobraćaju popraviće se nakon što srpske železnice ove godine nabave nove vozove. Reč je o 12 novih dizel-motornih vozova od ruskog „Metrovagonmaša“, vrednih oko 43 miliona švajcarskih franaka. U septembru srpske železnice očekuju i potpisivanje ugovora za nabavku 25 elektromotornih vozova za regionalni saobraćaj, vrednosti oko 100 miliona evra.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

emil

27.06.2011. 00:42

sramota.ali zato zeleznicari imaju dobre plate,a ne rade ama bas nista.na svakoj od tih napustenih stanica,gde vozovi ne prolaze vec decenijama,ima zaposlenih po 20 ljudi.a voza neki nisu ni videli od kako su u sluzbi.

radnik jpžs

27.06.2011. 20:34

@emil - uopšte nije tačno da su plate železničara velike,a što se tiče prethodnog komentara zbog jela ipića u vrnjačkoj banji tu se slažem stim komentarom.

Aleksandar Drobac

29.06.2011. 10:41

@emil - Odakle ti to da zeleznicari imaju odlicne plate???Plata masinovodje u Crnoj Gori je izmedju 1200 evra i 1400 evra uzavisnosti da li je putnicka ili teretna vuca. U Srbiji koja ima procenentualno po kilmetru pruge daleko vise teretnoh vozova, a plata masinovodje je 600-700 evra.U zadnjih 10 godina broj masinovodja, odpravnika, pruznih radnika je smanjen, a plate nisu pratille rast cena, kurs domace valute....Moras i da snosis odgovornost za ono sto pises, a ne samo da lupas gluposti.

r.bradic

01.07.2011. 09:17

@emil - voleo bih da su navodi o plati tacni!!!!!!!!!!startna plata masinovodje je oko 28000 din, a sve ostalo su dodatci koji nisu garantovani, pa opet ne izadje toliko.... u svakom slucaju, sa dnevnicama i dodatcima retko ko da predje 40000 din!!!!!

Mica

27.06.2011. 16:51

Katastrofa!!U isto vreme u Vrnjačkoj Banji prave se sindikalne terevenke železnice na račun poreskih obveznika!!!Već dve nedelje vezano pije se i jede,za to imaju pare, neka se stide!!!

realista

28.06.2011. 13:04

imenovana gospođa šef sekcije za infrastrukturu je veće dugi niz godina rukovodilac na železnici u banatskom čvoru, pa umesto da proziva svoju firmu od koje živi bili bi bolje da pruži neko realno opravdanje jer je i sama kao dugogodišnji rukovodilac doprinela takvoj situaciji.