Šoškić: Srbiju ojadiše cene hrane

Gordana BULATOVIĆ

06. 05. 2011. u 20:58

Guverner NBS o poskupljenjima, deviznom kursu, ekonomskoj politici: Nadam se da će načelna saglasnost Vlade i NBS uskoro izroditi efikasne mere

Aprilsko povećanje plata i penzija u javnom sektoru stvara određene rizike i dodatne inflatorne pritiske. Očekujem da će od jula, kada inflacija počne značajnije da pada i ti rizici biti manji - kaže u razgovoru za ”Novosti” guverner Narodne banke Srbije Dejan Šoškić.

* Vlada je, na vašu inicijativu, za mesec dana odložila poskupljenje struje. Ali, iz Nemanjine sada najavljuju novo povećanje kontrolisanih cena, kao što je poskupljenje gasa, uglja...

- Vlada se obavezala da će ove godine kontrolisane cene maksimalno da rastu do devet odsto. Sa aprilskim poskupljenjem struje, one su već porasle za oko 8,4 odsto. Dakle, Vlada je praktično već iskoristila mogućnost podizanja kontrolisanih cena. Pri tom, mislim da bi bilo prirodno da ove godine kontrolisane cene rastu manje nego što je maksimalno dogovoreno za 2011. godinu, jer su prošle godine one porasle za oko 1,5 odsto više od gornje granice dogovorenog. Naravno, sve ovo je važno ako Vlada i NBS, u dogovoru i zajedničkim merama, treba Srbiju da vode ka relativno niskim nivoima inflacije.

SPREMNI SMO * Hoće li NBS reagovati, jer, kako privrednici kažu, njima treba stabilan i realan kurs?
- NBS pažljivo prati situaciju na tržištu. Ne isključujem mogućnost i drugih mera ili kombinacije instrumenata monetarne politike sa ciljem stabilizacije cena i kretanja na finansijskom tržištu zemlje.

* Još kao kandidat za guvernera tražili ste da Vlada povuče određene korake kako bi cene, posebno hrane, ostale u ciljanim okvirima. Sličan zahtev imali ste i u pismu koje ste nedavno uputili premijeru. Za gotovo godinu dana očito se ništa u tom pravcu nije dogodilo?

- Tačno je da je najveći deo trenutne inflacije posledica rasta cena hrane. Od 9,9 odsto povećanja inflacije za godinu dana, 90 odsto se odnosi na rast cena hrane. Jedan deo je izazvan rastom cena hrane na svetskom tržištu, ali je bitan impuls cenama na tržištu u Srbiji, po svoj prilici, dalo odsustvo zdrave konkurencije na pojedinim delovima tržišta proizvodnje, otkupa i prometa poljoprivrednih proizvoda, neadekvatnih mera zaštite domaćeg tržišta, subvencija i intervencija iz robnih rezervi. Verujem da je Vlada svesna problema i da radi na njihovom otklanjanju.

* Imate li bilo kakvih nagoveštaja da će se to skoro desiti?

- O tome smo ponovo razgovorali sa predstavnicima nadležnih ministarstava i Narodna banka Srbije očekuje konkretne rezultate u narednom periodu. Teško možemo govoriti o mogućnosti dugoročnog stabilizovanja kretanja cena, što je Srbiji preko potrebno, ako nismo u stanju da postavimo odgovarajuće sistemske mere za stabilizaciju cena hrane koja, kao što znamo, učestvuje sa 37,8 odsto u ukupnoj inflaciji kod nas.

* Ministar poljoprivrede već za narednu nedelju najavljuje da će osnov sistemskih mera u oblasti poljoprivrede biti subvencionisani krediti za agrar. Verujete li da je to dobra ideja, ako država od naredne godine izlazi iz programa subvencija, recimo, za privredu?

- Podsticanje poljoprivredne proizvodnje može uticati na rast ponude poljoprivrednih proizvoda, i to može biti korisno ako se time obezbeđuju jeftinija hrana za građane i sirovine za domaću prehrambenu industriju. Ako se ovi podsticaji prelivaju od poljoprivrednih proizvođača ka posrednicima ili ka kupcima u inostranstvu, onda bi se opravdano postavilo pitanje da li je to razumno trošenje novca poreskih obveznika. Znamo da se podsticaji i subvencije mogu raditi na različite načine, ali to nije dovoljno. Moraju se ozbiljno obračunati sa postojećim monopolima, preispitati politika prelevmana, subvencija i izvoza, kao i politika intervencija iz robnih rezervi. Razumeo sam da oko ciljeva i mogućih mera postoji visoka saglasnost između Vlade i NBS. Nadam se da će ova, načelna saglasnost, ubrzo biti materijalizovana u formi efikasnih mera Vlade.

PREGOVORI SA MMF O REFORMAMA * Verujete li da će se u pregovorima o novom aranžmanu sa MMF preskočiti teške teme, poput dogovorenih strukturnih reformi?
- Iako bi aranžman sa MMF verovatno trebalo da bude iz predostrožnosti, pregovaračke procedure i buduće misije MMF biće po svoj prilici vrlo slične onima koje smo imali u prethodnom stend baj aranžmanu. Ovog puta, međutim, trebalo bi očekivati da akcenat upravo bude na dugo odlaganim strukturnim reformama.

* Stiče se utisak da se, za svaku novu meru, Vlada oslanja na poslovne banke. Tako je sa reprogramom kredita za građane i privredu, pozajmice za stočare... Može li to da”razvodni” restriktivnost monetarne politike?

- Potencijalno, da. Ono što se često nedovoljno razume je da je svaka subvencija na strani kamata u suprotnosti sa restriktivnom monetarnom politikom. Tada zapravo jedna grana države poskupljuje finansiranje, dok druga vrši namensko pojeftinjenje finansiranja. Otuda, u krajnjoj liniji, subvencionisanje kamata izaziva veći rast referentne kamatne stope, nego što bi, inače, bilo potrebno. Ranije je korišćena obavezna rezerva, kao mehanizam za podsticanje kreditiranja. Početkom 2010. godine NBS je konačno napustila ovakvu praksu i smatram da je to bio ispravan potez i da se na takve mere, bez pozitivnog primera u svetskoj praksi, ne treba vraćati.

* Evro je na nivou iz februara prošle godine. Da li vas iznenađuje ovo jačanje domaće valute?

- Trend rasta vrednosti dinara u odnosu na evro je posledica, pre svega, visokih kamatnih stopa u zemlji izazvanih visokom inflacijom, ali i padom premije rizika naše zemlje. NBS je bila svesna činjenice da preterani rast referentne kamatne stope može da izazove priliv novca iz inostranstva i otuda je podignut nivo obavezne rezerve početkom ove godine kako bi se sprečilo preterano podizanje kamatnih stopa.

* Može li biti loših efekata od toga što je jačanje dinara posledica prodaje državnih zapisa investitorima koji su privremeno na tržištu, a ne direktnih stranih investicija?

- Dodatni priliv kapitala u zemlju je trenutno uglavnom u obliku kratkoročnih i srednjoročnih portfolio investicija. Kvalitetniji priliv kapitala bi bio u obliku dugoročnih investicija, posebno u obliku realnih ulaganja, posebno u izvoznu industriju i poljoprivredu.

* Ali, kako do toga doći?

- Važno je da se stvori jeftina i efikasna država i ukupan povoljan poslovni ambijent kako bi se i promenila struktura priliva kapitala u pravcu kvalitetnijih investicija koje direktno otvaraju radna mesta u izvozno orijentisanim ekonomskim aktivnostima.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (27)

Goxi

06.05.2011. 21:59

Srbiju ojadi loša Vlada! Inflacija ko '90-tih, al' nije ni čudo kada nas vodi DS i SPS zajedno.

Proka

06.05.2011. 22:25

Svašta. Hrana nije skupa. Narod nema para da plati ni jeftinu hranu. Sada kada ste narod doveli na prosijački štap, sada vam je kriva cena hrane. Pa uvedite obavezni otkup i oderita seljake pa da svi zajedno gladujemo.

stalker

06.05.2011. 22:57

Glavni motor inflacije je država , a politika NBS da veštačkim jačanjem dinara suzbije inflaciju je , kao što vidimo , doživela potpuni fijasko . Kao i pre četri godine , dinar je jačao a cene išle naviše. Tako da sada imamo najveće cene u regionu i barem 50% precenjen dinar. Račun za ovaj pogrešan eksperiment tek sledi.

goran d

06.05.2011. 22:59

da li postoji nešto što nas nije ojadilo?20 godina isti ljudi,pa šta drugo i da očekujemo

kokioki

07.05.2011. 00:16

Ovo sa poskupljenjem hrane je stvarno bezobrazluk.Skoro iste cene hrane kao u Francuskoj,cak kod nas su mnoge i vece,a prosek plata im je oko 2000 evra,a kod nas oko 250 evra.Zasto izvozimo hranu u Rusiju i druge zamlje,ako je nemamo dovoljno da cene budu nize?Sve poskupljuje,a pare se stampaju.Ko zna kolika je inflacija,samo se krije i pricaju bajke?Na svojoj kozi osecamo sta se desava ,ne treba nam nikakvo lazno objasnjenje.

Dragan Popovic

07.05.2011. 05:05

Strasno je sto guverner narodne banke ne zna abecedu kursa valute. A trebalo bi. Kurs domace valute je samo krva slika stanja privrede. A to slikovito izgleda ovako. Dodjete da vam izvade krv i na osnovu njegove analize rezultati budu ocajni. Doktor se odluci da vam kaze da su rezultati odlicni (citaj: spekulativne mere na deviznom trzistu), i vi srecni sto vam je zdravlje "sjajno" . Ali sta vam vredi ta sreca kada vam preti opasnost da za kratko vreme umrete (citaj: privreda u kolapsu)

Zoran

07.05.2011. 11:26

@Dragan Popovic - Niste u pravu, ispade da mi jedini nismo kadri da imamo stabilnu valutu, kao makedonci, hrvati, bosanci, sta to oni toliko kao izvoze i imaju nepromenjene valute godinama, a dinar je valuta koja je najvise oslabila na planeti sa 76 na 106 i sada je tek malo ojacao, a treba i vise, jer to pogoduje i izvoznicima jer su oni prvo uvoznici pa tek onda izvoznici,a da ne govorim o tome sta to znaci za prezaduzenu iprivredu i gradjane, manite se vise tih prica kako je dobro da dinar slabi.

DRAGAN

07.05.2011. 09:58

Ova Vlada je nekom majka, a nekom maćeha, stim što je većini više maćeha nego majka.A sve bi bilo drugačije da se jednom preseče ovaj Gordijev čvor i naplate sva dugovanja u primerenim rokovima. Ko opstaje nek opstane, a ko nije u stanju da se izbori za neko mesto u društvu neka ga ustupi drugome.

Ekonomski Laik

07.05.2011. 10:42

Gospodine Soskicu . Posto ste se odlucili da Vi to izjavite , da Srbiju ojadise cene hrane,.Ja predlazem resenje. Najmanja plata da bude 120.Evra, Najveca plata u drzavi 600.Evra . A cene hrane da budu kao stosu u Skupstinskoj kantini.

Dragan Milojkovic

07.05.2011. 11:29

Umesto da se vlada finansira poljoprivredu iz novcanih rezervi ona se opredelila za skuplji nacin da subvecionise kamate.Svaki kapital koji se ne obrce je mrtav kapital.Vi ocigledno znate sam o da trosite a ne I da stvarate kapital

Mica

07.05.2011. 11:35

Ako ovako nastave vratiće nas u 90-te kad nismo mogli ni hleb da kupimo, a hoće u EU!!!

Nata

07.05.2011. 11:57

Kako su to snizene kamate kad su zbog obavezne rezerve banke ljudima pocele rate za stambene kredite??????????

Jelesije Zemljoradnik

07.05.2011. 14:13

G-dine Soskicu,ucen ste covek ,nemojte vise izjavljivati"pratimo situaciju" nista od toga recite da ste nemocni i da sudbinu domace valute kroje drugi.Nema napredka u drzavi gde je raspon plata jedan prema sto.Procitajte malo sta je radio G-din Pacu ili G-din Stojadinovic nemojte da ja prost seljak pricam nekome sta da radi.Uvedite stranu valutu pa ko opstane opstane molim lepo jel' tako?

Vladimir Zvezdara

07.05.2011. 14:30

Velika inflacija, vestacki kurs, mali prihodi, cene sve vece...u Srbiji je sada gore nego u Ugandi...

Budjenje Srbije

07.05.2011. 14:57

Citam ovaj clanak i komentare na njega i cudim se da su uspeli tako dobro da sakriju istinu. Briga njih za narod, briga ih za drzavu vazni su samo licni interesi i interesi multinacionalnih kompanija, stranih vlada i interesnih grupacija. Nema nikakve ekonomske logike za bilo sta sto radi vlada i "NB". Nikakve logike za bolji zivot naroda ali za bolji zivot banaka, uvoznickih lobija ima i te kako. Narod nema para da vraca kredite, firme nemaju para da vracaju kredite. Neka propadnu banke. Ali ne

Izgubljena mladost

07.05.2011. 15:17

Ne pije vodu vise prica-sto veca konkurencija da bi oborile se cene,to je smesno,kad je opet dogovor izmedju njih "velikih".Rak-rana su i UVOZNICKI LOBI(pod sloganom:strano djubre je mirisljavije od naseg)-4 do 5 jacih firmi ostalo buranijica,ali "OVI" nas pojedose za saku dolara,a 80% pisa krv.Sve u svemu,privreda moze da krene na gore,ali:DOSTA VISE KONSTATOVANJA VREME JE DA SE KRENE, DA SE RADI ,JOS JUCE-NIJE NEMOGUCE AJDE SRBIJO DIZI SE RANO SI ZASPALA.... AKO BROD TONE,POTAPAJ GA,PRAVI NOVI

zoran petrovic

07.05.2011. 15:21

Sa platom od 500.000 dinara koliko ima Soskic, naravno da je neko drugi kriv. Zasluzejemo bolje!

Dule Los Angeles

07.05.2011. 16:31

Jedini problem je u zadnjoj recenici"Jeftina i efikasna Drzava".Nasa je apsolutna suprotnost:Glomazna,nesposobna,alava,preskupa.Guverner mora da bude covek velike snage i pameti,koji je po snazi ravan Predsedniku Vlade.Kao Profesor Avramovic.Ali takvi ne ostaju dugo.Vlada ih smenjuje,i postavlja partijski kadar-koji slusa.Kad Guverner kaze "nema poskupljenja"-onda nema.Ne kao ovaj koji se dopisuje sa Vladom,i samo konstatuje probleme i %poskupljenja.To nije Guverner.To je cinovnik-evidenticar.

Branko

07.05.2011. 19:08

Sve cene smo imale nepromenjene do nivoa kursa od 90-93 a taj nivo je bio do oktobra 2009, od tada kako je dinar padao rasle su i cene, pogotovo kada je evro presao 100 din. za evro, sa ovim trenutnim kursom blizu 100 jos uvek ne mozemo ocekivati stagnaciju cena to moze sa paritetom oko 95 din za evro a pad sa vec navedenim 90- 93, sto pre dodje na taj nivo od tog momenta pa za dve meseca i ako ostane na tom nivou mozemo imati trend pada cena, a ako predje ponovo preko 100 rast ce se nastaviti.

Duki

07.05.2011. 21:38

O čemu guverner priča? Kakve efikasne mere vlade? Pa ova vlada za svo vreme svoje vladavine nije uspela da reši nijedan problem. Pokazala se kao nesposobna i neozbiljna, tako da bi se s pravom moglo reći da je Srbiju ojadila vlast.

Vlajko

07.05.2011. 22:08

Slazem se sa Dulom iz USA, guverner mora da bude izuzetno jaka licnost i da ne potpada ni pod cije 'zalopojke' on je zaduzen za cene i inflaciju i prema tome svim raspozivim sredstvima mora da spreci rast cena, a to se jedino moze sa jacim dinarom ali ovde na kurs sem politicara izgleda uticu i tzv.biznismeni i kazu kako ce da se ubiju zbog kursa, isti oni koji su se i 90-tih obogatili kada smo imali hiperinflaciju i bezvredni dinar, cista demagogija, znaci hrabro i samo napred bezkompromisno.

John

08.05.2011. 08:13

EU i USA imaju veliki suficit u poljoprivrednoj proizvodnji, nekome treba da prodaju taj visak naravno po visokom cenama i uz male troskove. Zato je i ekonomija Srbije uvozno orjentisana. To je bar deo odgovora ili jedan od razloga zasto se krediti koje uzimamo ne ulazu u poljoprivredu . Nista nije slucajno a pogotovu u politici i ekonomiji............cak ni saksija ne pada prolazniku na glavu slucajno.

MILENA

08.05.2011. 11:08

Hahaha, dobro jutro!!! Pre 3 god kada su dosli na vlast ukinuli subvencije za mleko sa 5 na 1 din. Nestalo 100000 krava, mleko i meso poskupelo za 80%!! To je posledica !!!! Krava nece narasti za 1 godinu!! :DDD

Zoran

08.05.2011. 12:36

Rast cena hrane u svetu nije uticao na inflaciju u Hrvatskoj i Makedoniji, kod njih je oko 3% a kod nas 13% sto samo dokazuje da kod nas na rast cena hrane i svih drugih iskljucivo utice slabljenje dinara sa 76 na cak i 107 i da je ovo jos uvek nedovoljno jacanje dinara koje pozdravljam naravno, kao i svi normalni ljudi u ovoj zemlji, da obori cene, NBS je sada na ispitu i da da odgovor trgovcima dali ce dinar zaista ojacati jer ovo jacanje svi vide kao igrariju i kozmetiku i da bude odlucna..

Voja

08.05.2011. 13:36

@Zoran - U ovoj zemlji se u stvari gusi konkurencija pod plastom kupujmo domace skupe proizvode, i umesto da trzste i veca ponuda obori cene a to se jedino moze realizovati sa uvoznom robom ,ali oni nemaju interes da uvoze jer je dinar srozan i tako im se ne isplati, Vlada u stvari hoce da kupujemo kao nasu robu, koja je bezobrazno skupa,stiteci tajkune, to blage veze nema sa trzisnom ekonomijom i Vladama Ante Markovica i Djindjica, pa pogledajte kolika je veca ponuda artikala bila 2003.koje danas nema.

Ivana

08.05.2011. 18:41

Ojadiše nego šta.Vladajuća koalicija nema rešenja za izlazak iz krize.Vlast puni buđžet preko naših grbača.Mi imamo evropske cene, ali nemamo evropske plate.Podnesite ostavke, raspišite izbore.Vlast nema rešenja za izlazak iz krize.