PREDSTAVNICI četiri grada i sedam opština centralne Srbije pokrenuli su zvaničnu inicijativu da se vojni aerodrom Lađevci kod Kraljeva koristi i kao civilna vazdušna luka. Ukoliko saobraćajno-ekonomska studija pokaže opravdanost ovog projekta, koji ima podršku Ministarstva odbrane i Direktorata civilnog vazduhoplovstva, oko dva miliona stanovnika centralne Srbije moglo bi da koristi ovaj aerodrom.
Ministar odbrane Dragan Šutanovac je više puta u javnosti istakao da vojni aerodrom u Lađevcima treba da bude otvoren i za civilni saobraćaj. Kako kaže Šutanovac, Lađevci će biti jedan od velikih projekata Ministarstva odbrane i Vlade. Želja je da taj aerodrom postane civilno-vojni i da građani celog regiona imaju mogućnost njegovog korišćenja.
U Direktoratu kažu da čekaju zvaničan zahtev Ministarstva odbrane za izradu saobraćajno-ekonomske analize. Stručnjaci Direktorata treba da obiđu aerodrom, snime postojeće stanje i predlože šta sve treba uraditi da se aerodrom osposobi za civilni saobraćaj. Na osnovu analize, koja je rađena još 2001. godine, u Direktoratu tvrde da bi uz minimalna ulaganja aerodrom Lađevci mogao da budu u funkciji.
Član Gradskog veća Kragujevca za privredu Vlado Vučković kaže da je izuzetno značajna inicijativa da se Lađevci otvore i za civilni saobraćaj, a u prvoj fazi rada aerodrom bi primao manje avione, do 60 putnika, dok bi u bliskoj budućnosti mogao da preraste u vazdušnu luku za skoro sve tipove aviona.
Po rečima Vučkovića, prvi korak u realizaciji projekta je izrada studije, koja bi trebalo da potvrdi opravdanost pretvaranja vojnog aerodroma Lađevci u mešoviti, vojno-civilni. Izrada će koštati 177.057 dolara, a lokalne uprave bi trebalo da učestvuju u sufinansiranju, srazmerno broju stanovnika. Deo ukupnih troškova izrade studije biće pokriven donatorskim sredstvima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID).

RAŠKA
KORIST od aerodroma Lađevci imaće i svi susedni okruzi, gradovi i opštine - kaže Mateja Mijatović, načelnik Raškog okruga, i jedan od inicijatora otvaranja aerodroma Lađevci i u civilne svrhe. - Sada sam gotovo siguran da će se u tom „lađevačkom krugu“ naći najmanje dvadesetak gradova i opština.
D. S.

NEDOSTAJE 300 METARA
AERODROM Lađevci ima pistu dugu 2.200 metara. Da bi ova vazdušna luka dobila sertifikat za međunarodni saobraćaj, pista bi trebalo da se produži za još oko 300 metara. Takođe, pistu i rulnu stazu treba proširiti za 15 metara. Kontrolni toranj na aerodromu porušen je u NATO bombardovanju. Osim tornja trebalo bi da se izgradi civilni terminal, kao i zgrada za prijem putnika.

SOMBOR, VRŠAC, PONIKVE
PO rečima profesora Slobodana Gvozdenovića, dekana Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, radi se i master plan saobraćaja Srbije, koji finansira Evropska agencija za rekonstrukciju. Cilj projekta je da se utvrdi šta Srbija treba da dogradi ili izgradi u narednom periodu kako bi se poboljšao kvalitet usluga u svim vidovima saobraćaja, pa i u vazdušnom.
- Ideja je da se aktiviraju i potencijalno novi aerodromi, prvenstveno vojni - Lađevci između Kraljeva i Čačka, Sombor i Ponikve kod Užica, kao i aerodrom Vršac, koji nije vojni, ali zbog uže piste ne može da se koristi za javni saobraćaj - ističe profesor Gvozdenović. - Napravili smo presek postojećeg stanja, a sledeći korak je da damo predlog šta treba da se uradi da bi se mreža aerodroma, odnosno infrastruktura, poboljšala.