Prodaja novih automobila najmanja od 2002.godine

P. ŽIVKOVIĆ

22. 12. 2012. u 21:25

Dileri i uvoznici traže rešenja sa državom. Sa najnižom prosečnom platom u regionu, Srbi sve bliži Kubancima po starosti voznog parka

SVI napori saobraćajne policije, Agencije za bezbednost saobraćaja, pa i putara, da u Srbiji zaustave pogibelj na našim drumovima padaju u vodu pred činjenicom da je starost voznog parka, prema najoptimističnijim procenama, oko 15 godina. Vremešniji automobili mogu se naći samo na putevima Kube!

- Ove godine, u prvih 11 meseci, prodato je oko 22.000 novih automobila, pa ako znamo da se na drumovima Srbije nalazi oko dva miliona vozila, jasno je koliko nam godina treba da obnovimo vozni park - kaže Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova.

Petrović kaže da i ako decembarska prodaja dostigne 2.000 automobila, što je, po njegovom mišljenju, možda i nemoguća misija, plasman novih vozila u ovoj godini bi bio na nivou 2002.

U poređenju sa prošlom godinom, kada je oko 32.000 kupaca došlo do novog automobila, to predstavlja pad od oko 35 odsto! A kada se prodaja novih vozila u 2012. uporedi sa onom iz, pretkrizne 2008, kada je čak 57.000 naših sugrađana pazarilo novog ljubimca, pad je neverovatnih 58 odsto!

- Dobio sam nedavno precizne podatke o uvozu automobila u Srbiju 2012. godine i oni su poražavajući - kaže za “Novosti” Petrović. - Ocarinjeno je samo 13.600 novih automobila. To znači da su kao novi našim kupcima prodati automobili (do pomenutih 24.000) “sa lagera” iz 2011. godine.

Narod, jednostavno, ocenjuje Petrović, nema novca da sebi priušti nov automobil. Uzimanje kredita je veoma rizično, jer postoji neprestana bojazan od gubitka posla, pa i “akcije” koje nude banke, lizing kuće u saradnji sa uvoznicima automobila, ne nailaze na “plodno tle”.

LUKSUZ BEZ PROBLEMA PRODAJA luksuznih vozila u Srbiji ne trpi nikakve posledice krize, pokazuju brojke. Za luksuzne modele “mercedesa”, “audija”, “poršea”, BMV kao da nema zime.
 - Svake godine se u Srbiji proda oko 1.500 vozila iz premijum segmenta. Tako će biti i ove godine - potvrđuje Petrović. - Ono što je još zanimljivije, više od 80 odsto tih vozila se kupuje za keš.

Mnogi dileri posluju na granici rentabilnosti, smanjuju broj zaposlenih, “žive” skoro isključivo od postprodaje, servisnih usluga, iako je i tu zabeležena za druge zemlje nezamisliva pojava, da vozači bez obzira na to što im vozila gube garanciju, servise obavljaju u neovlašćenim servisima koji su, sasvim razumljivo, i jeftiniji.

- Razgovaramo sa državnim organima, tražimo način da preživimo, da preguramo do boljih vremena. Imamo mi dosta predloga, poput subvencionisanja prodaje “staro za novo”, po ugledu na model koji je rađen sa “Fijat automobilima Srbija”, s tim što bi se sada to primenilo na sve brendove - kaže Petrović.

- Nije u pitanju samo nekoliko desetina hiljada radnih mesta, već i ozbiljno ugrožena bezbednost svih učesnika u saobraćaju.

Na nedavno održanoj godišnjoj skupštini Srpske asocijacije uvoznika automobila i delova dogovoreno je “da se učini napor i organizuje međunarodni Sajam automobila u Beogradu, u proleće naredne godine.

- Jasno nam je da ćemo na sajmu (23-31. mart 2013) teško nešto zaraditi, ali, jednostavno, ne smemo da dopustimo da iz naše teške situacije profitiraju drugi sajmovi u regionu - objašnjava Petrović.

Dakle, ako već ne budemo mogli da kupimo novi automobil, imaćemo priliku da bar pogledamo najnovije proizvode automobilske industrije. I počastimo se bar pljeskavicom na Sajmu.

REGION I SVET

OVE godine, prvi put u istoriji, na planetarnom nivou biće prodato oko 80.000.000 novih automobila i broj vozila na drumovima širom sveta će premašiti milijardu!

Lokomotive ovog auto-buma su Kina, Brazil, Indija, Japan, SAD i Rusija, dok muku muče Evropljani (sa izuzetkom Velike Brtanije), jer je prodaja potonula u prvih 11 meseci ove godine za 7,6 odsto u odnosu na isti period 2011.

U Ujedinjenom Kraljevstvu rast je 5,4 odsto. U Nemačkoj, najvećem tržištu Evrope, je pad prodaje 1,7 odsto, a pravu katastrofu baleže prodavci u Španiji (12,6), Francuskoj (13,8) i Italiji (19,7). To su najslabiji rezultati od 1993. godine!

U Hrvatskoj, koja ima gotovo duplo manje stanovnika od Srbije, sa neuporedivo mlađim voznim parkom, prodato je u prvih 11 meseci ove godine nešto preko 30.000 vozila, a u Sloveniji, koja ima tek nešto više od dva miliona stanovnika i vozni park među najmlađima u Evropi, prodato je oko 50.000 vozila (pad od oko 15 odsto), što dovoljno govori o razmerama katastrofe koja je zadesila tržište Srbije.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

vladimir

22.12.2012. 21:32

Po ovoj racunici sa prodatih 22000 vozila godisnje treba nam oko 100 godina da obnovimo vozni park.Polako,ko ceka taj doceka.A i bolji smo od Kube da se zna,razbili smo ih ko zvecke.

Vlada

22.12.2012. 22:25

Nek mi neko objasni kako ja mogu da kupim nov automobil kad mi je plata 250 evra.Većina Srba o novom automobilu može samo da sanja.

Sima

24.12.2012. 13:14

@Vlada - Sefe, ja imam platu 2000 evra pa vozim polovni automobil iz 2004. godine. Sto bi ti morao da vozis novi, objasni mi molim te? Ljudi i nemaju para sada u krizi, jer su 2005 cim je bilo i malo bolje odmah poceli da se zaduzuju, umesto da stede. Zapamtite, zivimo u kapitalizmu, nista se ne mora i nista ti ne sleduje. Dobijes samo ono za sta se izboris i za sta si spreman da platis cenu.

Ivan Popovic

22.12.2012. 22:32

Losa I primitivna putna infrastruktura,kao I signalizacija su glavni razlozi. Sve ostalo je samo izgovor.

someone

23.12.2012. 13:46

Pa kad je polovlni auto 4-5 godina ume da budestar duplo jeftiniji od novog.

Srbija

23.12.2012. 16:00

Prestanite vise sa tim kukumakanjem da se kod nas slabo kupuju novi automobili.....na drumovima se i te kako vidja podosta novijih auta , a kad pogledate koliko imamo premijum vozila na putevima, pozavidele bi nam i mnoge EU clanice , prvo sredite te tzv. biznismene koji ne daju platu radnicima po vise meseci a voze "naduvane" automobile pa ce onda i radnicka klasa imati para za nove aute, kod nas dobiju kredit za podsticaj poljoprivrede,za radna mesta...a kupuju najskuplja kola, ah da, za kes!