Saveti majstora:Obazrivo s kablovima
18. 12. 2012. u 11:43
Kako najsigurnije pokrenuti motor kada se isprazni akumulator
ZIMA još nije čestito ni privirila u Srbiju a nama se već javljaju čitaoci kojima su akumulatori ”izdahnuli” u ranim jutarnjim časovima, kada su se spremali da pođu na posao.
- Akumulator kojem tek što je istekao garantni rok, a na kome piše da nema održavanja, jednostavno je ”crkao”. Pomogao mi je komšija koji je imao kablove, i sada, kada svakodnevno koristim automobil, pali, ali kada ostane dan-dva neupaljen ista priča. Šta da radim? - pita Jovica Vukotić iz Barajeva.
Da akumulatori, kao po pravilu, naglo slabe ili postaju skroz neupotrebljivi kada im istekne garancija, nije nikakvo pravilo, tvrde nam skoro svi prodavci akumulatora s kojima smo kontaktirali. Najčešće se radi o neispravnim uređajima u automobilima koji ne dopunjavaju baterije u toku vožnje onako kako je predviđeno. Prodavci kažu da sada mnogi automobili imaju veće potrošače nego ranije i da je zato potrebno pazariti modernije i snažnije - ”superakumulatore”.
Rok
- SKLONIJI sam tome da se pridružim vašim čitaocima u oceni da akumulatori, čast pojedinim proizvođačima, traju otprilike onoliko koliko i garancija - kaže majstor Dragan Milovanović iz ”Dunav centra Beograd”. - Akumulatori koji imaju napomenu da se ”ne održavaju” znači da u sebi umesto tečnosti imaju gel, pa tu nema dosipanja destilovane vode kao u starijim modelima akumulatora. Međutim, i ti akumulatori, jasno je, mogu da se dopune strujom.
Naš majstor savetuje i da se obratite najbližem servisu, gde će majstori, sa odgovarajućim uređajima, vrlo brzo otkriti da li se akumulator pravilno dopunjava u automobilu i da li, eventualno, postoji neki potrošač koji, i kada isključite motor, crpe struju.
Kada ujutro automobil neće da upali, jedina dva izlaza su ”gurka” i pomoć kolege vozača s kablovima.
- Kada se automobil gura, najčešće se menjač ubaci u drugu brzinu i pritisne kvačilo, pa kada vozilo dostigne određenu brzinu, pusti se kvačilo. Ova operacija, naravno, nije moguća kod vozila sa automatskim menjačem - kaže majstor Milovanović.
- Provera akumulatora nije skupa, a savet je zlata vredan - kaže Dragoslav Marković, šef servisa AK ”Balkan” iz Zemuna. - Ukoliko je akumulatoru ”došlo vreme”, najbolje je da nabavite novi. Sve ostalo je samo produžavanje agonije i muka koju niko ne želi da iskusi kada ujutro, na mrazu, krene na posao.
Napon
KOD ”pozajmljivanja” struje od ”druga na putu” operacija ne zahteva preteranu mudrost, ali samo ako su u pitanju vozila starijih godišta.
- Jasno je da oba akumulatora, i onaj koji pozajmljuje struju i onaj koji se puni, moraju biti istog nominalnog napona, dakle 12 volti. Bitno je da kablovi budu neoštećeni i čisti, odmašćeni - kaže Marko Teić iz AK ”Voždovac”.
- Pri tome, motor vozila koje daje struju mora biti ugašen, iako se pre savetovalo da motor radi. Izbacite svakako menjač iz brzine, povucite ručnu kočnicu i tek onda pristupite povezivanju kablova. Veoma je važno i da se vozila slučajno ne dodiruju - kaže majstor Teić.
Jasno je da svi potrošači (klima-uređaj, radio, svetla, grejači stakala...) moraju biti isključeni.
- Obratite pažnju i na redosled poteza. Prvo se stavlja crveni električni kabl na ”plus” ispražnjenog akumulatora, a zatim i na ”plus” akumulatora ”dobrog komšije”. Zatim se crni kabl (nekad je i plavi) povezuje s ”minus” klemom akumulatora koji daje struju, a potom se drugi kraj (crni kabl) pričvrsti za ”masu” vozila, nikako za ”minus” praznog akumulatora - objašnjava Marko Teić, mehaničar u AK ”Voždovac”.
Uputstvo
MA koliko ova operacija delovala jednostavno, kod automobila koji su opremljeni sistemom ”start-stop” situacija je drastično drugačija i zahteva dodatni oprez.
Naime, kod tih automobila kablovi se ne kače za akumulator, već za to postoje posebni priključci (minus i plus). Najbolje je da pročitate uputstvo proizvođača za svaki automobil posebno. Jer može se desiti da oštetite neki skupoceni elektronski uređaj, poput putnog računara.
- U suštini, ceo postupak je isti, samo se crni kabl ne priključuje na minus pol akumulatora, jer je celokupna elektronika ”start-stop” sistema povezana direktno na minus pol akumulatora, što garantuje najefikasnije pokretanje motora, pa se crni kabl priključuje na masu vozila ili na za to posebno označeni deo koji se nalazi u prostoru motora - kaže Teić.
Pitajte „Novosti”
POŠTOVANI čitaoci, ekipa „Auto novosti” će pokušati da u saradnji sa vama pronađe najjeftinije servise, originalne delove, najbolje majstore...
Zato nam pišite na: automoto@novosti.rs