MOŽDA ne mogu svi da budu pravi trgovci, ali postoji nekoliko „caka“ koje mogu olakšati bilo koju prodaju, pa i polovnih automobila. Naravno neki četvorotočkaši su popularniji od drugih, ali da bi se auto uspešno „utopio“, tvrde trgovci, pre svega je neophodna dobra priprema vozila, izbor pravog načina oglašavanja, umešno pregovaranje sa kupcima i zaključenje prodaje.

Kupac na prvom mestu treba da obrati pažnju na kilometražu vozila, limariju, stanje kočionog sistema, ispravnost upravljačkih komandi... Zbog svega toga, logično je da prvi korak svakog prodavca bude konsultovanje automehaničara kako bi se uočili eventualni nedostaci.

- Kada se konstatuju svi problemi, na vlasniku automobila ostaje odluka da li da kvarove otkloni, čime se i donekle podiže cena vozila zbog uloženog u njega - kaže portparol sajta „www.polovniautomobili.com“ Petar Stakić.

- On to može da prepusti i novom vlasniku čime će tražena cena prilikom prodaje logično biti niža. Kada se to obavi potrebno je detaljno oprati vozilo, jer mnogi kažu da je sveže uglancan automobil vredniji za nekoliko stotina evra, iako za to ne postoje konkretni dokazi.

ČIŠĆENJE MOTORA PARNO čišćenje motora većina smatra za preterivanje, kada je reč o polovnim automobilima. Blistav motor ispod haube će verovatnije izazvati sumnju kod kupca, pre nego olakšanje, ali svakako bezazlene mrlje nastale makar i od porozne gume valja ukloniti. U protivnom takvo zatečeno stanje motora može da odbije kupce. Takođe, promenite ulje, kako bi bilo čisto, kada kupac bude proveravao. Sakupite svu potrebnu dokumentaciju za vaš automobil, uključujući saobraćajnu dozvolu, servisnu knjižicu i dokument o tehničkom pregledu. Ukoliko imate račune svih popravki, tim bolje - to će biti dokaz da ste brinuli o automobilu.

Trgovci koji se profesionalno bave prodajom automobila smatraju da je među najbitnijim stvarima adekvatno određivanje cene vozila. Oni koji to rade svakodnevno dobro su upućeni u stanje na tržištu, ali za „običnog“ vozača je poželjno da neko vreme traži oglase sa sličnim automobilima kako bi mogao da odredi realnu cenu.

Kada su sve pripreme završene potrebno je oglasiti vozilo. To se može uraditi kroz tradicionalne specijalizovane listove kao što su „Novosti oglasi“, putem internet portala koji se bave prodajom polovnjaka ili ga jednostavno izložiti na pijaci.

- Kada pričamo o oglasima, kupci očekuju da se tu tačno navedu podaci o marki, modelu, godištu, ceni, pređenoj kilometraži, vlasništvu, dodatnoj opremi i da budu postavljeni direktni kontakti sa prodavcem - naglašava Stakić. - Ukoliko se na ponuđeni broj telefona javlja posrednik, šanse za prodaju znatno se smanjuju. Već je pomenuto obavezno prisustvo dobrih fotografija jer, prema nekim istraživanjima, oglasi bez slika šest puta su manje pregledani od onih koji ih imaju.

Pregovaranje sa kupcima je naredni korak koji je vrlo bitan, jer dobar trgovac uvek može da proda robu barem malo skuplje. Način na koji je automobil oglašen dosta govori o tome da li postoji mogućnost cenkanja, da li se prodavcu žuri sa prodajom ili vozilo prodaje bez pritiska. U zavisnosti od toga kupci će dolaziti spremni da pregovaraju, daju svoje ponude i postavljaju određena pitanja. Najčešće se pita koliko vlasnika i servisa je imao automobil, i koliko goriva troši. Zbog toga je važno imati pripremljene odgovore. Takođe, uredno vođena knjiga servisa drastično poboljšava mogućnost prodaje. Očekivano je i da onaj koji planira da pazari automobil zahteva probnu vožnju. Poželjno je da taj susret bude organizovan kod kuće, tokom dana, kako bi se obezbedilo dovoljno vremena za detaljan pregled vozila.

Kada dođe do finalizovanja kupovine, potrebno je zaključiti prodaju. Da bi se izbegle moguće prevare poželjno je uzeti depozit u prvoj fazi te trgovine.

ZIMSKE GUME PREMA važećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, gume na istoj osovini vozila moraju biti identične, pa je poželjno i to ispoštovati. U suprotnom, kupac može da posumnja da je reč o neozbiljnom prodavcu. Takođe, lakše će se prodati automobil, koji ima barem dve zimske gume pride.

- Mi savetujemo kupcima da dokumentaciju vozila ne bi trebalo predavati dok se ne isplati ugovorena cena - objašnjava Petar Stakić.

- Važno je pripremiti dve kopije prodajnog ugovora koji će biti ispravno potpisani i overeni. U ugovoru jasno moraju biti navedeni svi važni podaci o automobilu. Kod kupovine polovnog, već registrovanog vozila, prenos vlasništva se obavlja isključivo sa licem navedenim kao vlasnikom u saobraćajnoj dozvoli, odnosno ovlašćenim licem, i to sklapanjem kupoprodajnog ili posredničkog ugovora.

Na kraju, potrebno je obaviti prenos vlasništva, odnosno odjaviti tablice u policiji. Tada će novi vlasnik moći da registruje vozilo na svoje ime.

Svakako da se od prodavca očekuje čista unutrašnjost. Iako to nije realni pokazatelj stanja automobila nered i smeće u unutrašnjosti mogu stvoriti pogrešnu sliku. Zato auto dobro usisajte, prebrišete krpom instrument tablu, a možete i osvežiti površine koristeći odgovarajući sprej.

- Ako na sedištima imate upadljive fleke, uklonite ih sprejom za suvo pranje, a ako je neko sedište pocepano, nabavite navlake za sva sedišta u kabini - kaže Stakić.

- Uklonite miris duvanskog dima ili dlake kućnih ljubimaca, tako što ćete ubaciti jelkice ili neka druga mirisna sredstva. Iz prtljažnika izbacite sve ono što može ukazivati da ste redovno morali da popravljate vozilo. U gepeku ostavite samo obaveznu opremu, po koju čistu krpu i sprej za održavanje.


ČINJENICE

* Karavani mnogima nisu interesantni, ali za njima postoji stalna potražnja porodica i ljudi kojima treba veći prtljažni prostor

* Sportski automobili i kabrioleti se prodaju sezonski, pa ih je najbolje prodavati početkom proleća

* Pik-ap i kombi vozila se isključivo kupuju za potrebe posla i imaju malu ciljnu grupu, ali sa druge strane imaju vrlo stabilnu cenu

* Oldtajmeri se po pravilu duže prodaju nego obični automobili i teže im je odrediti pravu cenu. Ipak, oni mogu da donesu iznenađujuće dosta novca ako se naiđe na pravog kupca.