IAKO je današnje društvo kao imperativ postavilo mišićavog i snažnog muškarca, činjenica je da, s godinama, neke navike treba menjati. Stručnjaci smatraju da su telu, u određenom životnom dobu, potrebne različite vežbe kako bi ostalo zdravo i pošteđeno raznih tegoba.

"Većina muškaraca veruje da treba da zapinju kao bodibilderi", ističe fitnes trener Alister Hoper. "To ima prednosti, ali postoje i negativne strane svakodnevnog dizanja teških tereta. Zbog toga, najbolji savet koji mogu da dam muškarcima jeste da slušaju svoje telo."

A fitnes ekspert Ketlin Troter dodaje da, sa godinama, treba da se fokusiramo na vežbe posle kojih ćemo se osećati dobro.

"Veoma je važno da vodite računa o fleksibilnosti. U dvadesetim je lako dizati preteške tegove, ali u tridesetim i četrdesetim morate da računate na hronične povrede, jer telo više nije elastično", kaže Troterova.

Otuda predlaže vežbe za određeni životni period, uz napomenu da to treba da bude samo polazna osnova uz pomoć koje će svaki pojedinac pronaći šta je za njega najbolje.

DVADESETE

Mladićima nije problem da pronađu idealne vežbe za sebe, već da otkriju šta je to što najviše vole da rade. Troterova savetuje da obavezno odete u teretanu i isprobate različite programe.

U dvadesetim je dobro da se usredsredite na vežbe snage. Troterova predlaže dizanje tegova, sklekove, kardio-program, trbušnjake...

TRIDESETE

Već počinju promene. Muškarci su više posvećeni poslu i porodici i teško im je da pronađu vreme za vežbanje.

"Kada sam dospeo u kasne tridesete promenio sam mnoge navike u odnosu na to kada sam bio 20-godišnjak. I dalje treniram šest puta nedeljno, ali sam više usredsređen na tehnike vežbanja i istezanje. Takođe, više ne dižem one težine kojima sam se hvalio kao mladić", iskren je Hoper.

U ovim godinama važno je da postepeno napredujete, da ni u čemu ne prenagljujete, da jačate muskulaturu i da po svaku cenu izbegavate povrede. Ako se iznenada setite da ste nekada odlično igrali fudbal i jednog popodneva odlučite da sa drugarima to i na delu potvrdite, velike su šanse da ćete zaraditi neko iščašenje.

Preporuka - zgibovi, veslanje u pretklonu dvoručnim tegom ili neke druge vežbe dobre su za donji deo leđa i pravilno držanje kičme.

ČETRDESETE

Hoper podseća da muškarci s godinama gube nivo testosterona i mišićnu masu. "Trening otpornosti može da uspori taj proces, a i režim ishrane je veoma važan kako biste podigli nivo energije i održavali mišićnu masu."

Fokusirajte se na multidimenzionalne vežbe, savetuje Troterova. "Nemojte da radite samo jednu vrstu čučnjeva, već i one sa strane i pomerajte telo u svim pravcima", predlaže Troterova. "Muškarci počinju da budu kao roboti, u četrdesetim deluju kao da su progutali motku i ne kreću se baš najbolje.

Preporuka - takozvani hokejaški čučnjevi sa strane ili bilo koja druga vežba koja je usmerena na centralni deo tela, može i bilo koja varijanta članka i podizanja ruku i nogu u klečećem položaju.

50 +

Sada je akcenat na umerenosti, makar to podrazumevalo samo podizanje jedne noge. "Bosu lopta, odnosno polulopta (balanser) je odlična polazna tačka, ili naprosto krenite samo sa podizanjem nogu sa poda", kaže Troterova.

Umerenost je za muškarce u ovoj grupi važna iz milion razloga, jer tako sprečavate mogućnost da padnete, iščašite se i slično. Preporučuju se brže hodanje i laganije trčanje.