Voda je prirodni lek za sve bolesti, tvrdi japanska tradicionalna medicina. Upravo u ovoj zemlji živi najveći broj stogodišnjaka na planeti (više od 33.000 hiljada), a takozvana japanska terapija vodom stiče sve više pristalica širom sveta.

Po njoj, svako bi ujutro na prazan želudac trebalo da popije četiri čaše mlake vode od 160 ml (nikako hladne). Posle toga ništa nemojte jesti i piti narednih 45 minuta. Zatim doručkujte, pa nemojte da jedete naredna dva sata.

Stariji ljudi ili oni koji ne mogu odjednom da popiju četiri čaše vode, mogu da počnu i sa manjom količinom, pa postepeno povećavaju do četiri čaše. Prvi pozitivni rezultati mogu da se osete već posle sedam dana, a japanska tradicionalna medicina tvrdi da se ovom terapijom reguliše povišeni krvni pritisak (30 dana), dijabetes (30 dana), gastritis i zatvor (10 dana), a u pojedinim slučajevima i leči rak - 180 dana.

Lekari, u svakom slučaju, savetuju da se svakodnevno popije više od dva litra vode, odnosno 30 ml na kilogram težine.

- Pravilan unos vode neophodan je za metabolizam i normalne fiziološke funkcije. Istovremeno, voda obezbeđuje unos esencijalnih materija kao što je kalcijum, magnezijum i fluor. Odnosi toksine iz vitalnih organa, donosi hranljive materije do ćelija, hidrira kožu, održava normalnu telesnu temperaturu kao i pritisak. Koliko će ko tokom dana uneti vode u organizam zavisi od mnogo faktora, a pre svega od opšteg zdravstvenog stanja, nivoa telesnih aktivnosti kao i vremenskih uslova. Suština je da organizmu pružimo ono što mu treba, jer će u protivnom početi da trpi. Voda predstavlja osnovni sastojak organizma, čini dve trećine ukupne telesne težine i od nje zavise svi vitalni sistemi - objašnjava dr Olga Hadžić, specijalista higijene i specijalista psihijatrije iz Savetovališta za ishranu iz DZ "Dr Ristić".

OPASNA PLASTIČNA AMBALAŽA Na dnu svake plastične flaše stoji trougao sa brojem ili skraćenicom, koja ukazuje od čega je ambalaža izrađena i da li je dugoročno opasna po zdravlje. Plastična ambalaža sa oznakama 2-HDP ili HDPE, 4-LDPE i 5-PP ne ispušta opasne sastojke u vodu. Ako su bez oznake ili imaju utisnute druge skraćenice, takve flaše i balone treba izbegavati i obavestiti nadležne zdravstvene institucije i Ministarstvo zdravlja. Ovo se naročito odnosi na plastične boce, čaše za jednokratnu upotrebu i plastiku u kojima se pakuje brza hrana, a na kojima mogu biti utisnute oznake 1-PET ili PETE, 6-PS, 7-PC.

Do čega dovodi nedovoljan unos vode?

- Do stanja poznatog kao akutna dehidracija. Prepoznaje se po suvoći usta, smanjenom mokrenju, glavobolji i zatvoru. U težim slučajevima može doći i do smanjenog rasuđivanja, nesvestice, poremećaja u regulaciji telesne temperature, oštećenju funkcija kardiovaskularnog sistema, kao i umanjenju radne i sportske sposobnosti. Da se ovo ne bi dogodilo neophodno je napraviti adekvatan unos, koji obezbeđuje nadoknadu izgubljene vode.

Može li sa pijenjem vode da se pretera?

- Kada je količina u pitanju, skoro i da nije moguće napraviti grešku. Pijenje vode u normalnim količinama praktično nema neželjenih efekata. Kod zdravih osoba sa normalnom bubrežnom funkcijom, to se zaista retko dešava. Bubrezi su u stanju da izluče veliku količinu urina za kratko vreme i na taj način koriguju bilo kakav preveliki unos vode. Osim toga, unošenjem dovoljnih količina vode smanjuje se rizik od dobijanja kamena u bubregu. Zapravo, voda "ispira" organizam i sprečava stvaranje kamena. Istovremeno, donosi potrebne minerale i oligoelemente neophodne za normalno funkcionisanje organizma. Od količine minerala u vodi zavisi kojom brzinom će voda da se transportuje iz creva u krv. Zato nije dobro da količina minerala bude ni preniska, a ni previsoka. Ako količina minerala nije uravnotežena, bubrezi mnogo više rade i zamaraju se.

Na koji način odabrati kvalitetnu vodu?

- Pažnju treba obratiti na mineralne vode jer one sadrže mineralne soli. To su podzemne vode, koje u odnosu na količinu minerala koje sadrže mogu biti vrlo slabo mineralne, slabomineralne, mineralne i mineralne vode bogate mineralnim solima. Obična voda nalazi se u grupi slabomineralnih. Negazirana mineralna voda u sebi ne sadrži ugljen-dioksid, dok je gazirana mineralna voda sa ovim gasom. Zavisno od količine gasa koju poseduju, mogu biti prirodno gazirane mineralne vode, gazirane mineralne vode pojačane ugljen-dioksidom sa izvora i gazirane mineralne vode sa dodatkom gasa.

Koje vode se preporučuju za određena zdravstvena stanja?

- Slabomineralne vode, na primer, imaju nizak sadržaj mineralnih materija, te kao takve brzo prolaze kroz organizam, zbog čega su veoma pogodne za trudnice, dojilje, bebe i odojčad. Zbog najpovoljnijeg mineralnog sastava smatraju se univerzalnim, jer se preporučuju svim uzrastima, a zdrave osobe mogu da ih piju u neograničenim količinama. Smatra se da ove vode imaju idealan balans minerala koji je fiziološki najblagotvorniji za organizam. S druge strane, mineralne vode se posebno preporučuju sportistima i vrlo aktivnim osobama. To je zato što povećana vrednost elektrolita u njima pospešuje brzo osveženje i pravilno hidriranje organizma. Da bi postigli željeni efekat ovu vodu treba piti pre, tokom i posle fizičke aktivnosti. Međutim, ovo ne važi za starije osobe koje vole da piju mineralne vode. Njima se ne preporučuje konzumiranje mineralne flaširane vode u velikoj količini zbog natrijuma, jer može nepovoljno da utiče na hronične bolesti poput srčanih obolenja ili hipertenzije.

Na šta treba obratiti pažnju kod odabira flaširane vode?

- Prvo treba da se pročita kakav je hemijski sastav vode, kako je obrađena, odakle je došla, a na kraju i da se proba njen ukus. To je zato što na tržištu postoji veliki broj proizvođača sa različitim vodama po ambalaži, dizajnu, ceni, ukusu, kao i po sastavu. Da bi ste saznali kakvu vodu unosite u organizam, počnite da čitate etikete. Ovo je važno, jer kvalitet voda u priličnoj meri zavisi od okruženja. Neke vode potiču iz dubina koje su potpuno zaštićene od zagađenja. Važno je utvrditi i da li je konkretna voda pravilno obrađena i tehnički ispravna, da ne sadrži pesticide i druge otrovne i štetne materije. Ono što je nama od vode potrebno je sigurnost, blagotvorni uticaj na zdravlje i ukus.


SOK, ČAJ I KAFA NISU ZAMENA


Pojedine osobe retko piju vodu uz obrazloženje da se dovoljnim količinama tečnosti snabdevaju kroz hranu, sokove, čajeve, kafu, slatka gazirana pića, alkohol...
Ne shvataju da vodu ne može da zameni ništa i da organizam traži ovu vrstu pića, neopterećenu šećerom i kalorijama, kao što je slučaj sa drugim vrstama tečnosti. Osim toga, dovoljan unos vode pomaže da izgubite višak kilograma.
To je zato što se žeđ često tumači kao glad, pa je u takvoj situaciji poželjno prvo popiti čašu vode, a tek ako glad ne prestane, nešto i pojesti. Pridržavanjem ovog saveta sigurno će se smanjiti unos hrane, a kilogrami će se istopiti - kaže dr Hadžić.
KOMBINACIJA SA MEDOM

U borbi sa raznim bolestima pomaže i medena voda, koja se pravi tako što kašičicu meda pomešate u čaši mlake vode. Na ovaj način se povećava lekovito svojstvo meda i brže se apsorbuje u organizmu.

Ova kombinacija normalizuje varenje, poboljšava funkciju svih delova gastrointestinalnog trakta, rešava problem "lenjih creva", pojačava imunitet, leči prehlade, bronhitis, čisti organizam, a povećava se antibakterijsko, antivirusno i antigljivično dejstvo. Medena voda pomaže i da se obnovi crevna mikroflora, ublažava prekomerno noćno mokrenje. Med je higroskopičan, sakuplja vodu, tako da bubrezi i bešika preko noći nemaju opterećenje i odmaraju se.

U preventivne svrhe trebalo bi je piti ujutru, na prazan želudac i uveče pred spavanje. Pije se brzo i sveže pripremljena. Nikad je ne pravite unapred.