Šef mora da veruje radnicima

Tatjana LOŠ

20. 12. 2018. u 20:41

Najvažniji posao svakog šefa je da bude katalizator dobre atmosfere i da omogući radnicima da napreduju i da se razvijaju

Шеф мора да верује радницима

Depositphotos

Biti šef - o, kako to moćno zvuči. Prija. Hrani sujetu. Laska. Jača samopouzdanje. Biti šef znači imati moć u svojim rukama. I rečima. Pitati se o toliko važnih stvari. Odlučivati. Biti važan. Ali ne i nužno poštovan. Još ređe voljen. Jer, svaki šef možda mora da bude bitan, ali ne i omiljen. Druga strana ove (ne)zahvalne pozicije je stalna izloženost vetrometini opaski, nezadovoljstava, neuvažavanja i prohteva kolega "ispod". Zbog toga nije uvek toliko lako i lepo biti onaj "iznad". Ali nadređeni koji želi da ima dobar odnos sa podređenima, a ne da demonstrira moć, zna da na tome mora da se radi. I da nije svejedno da li je upao u kategoriju "dobar" ili u odeljak "loš" šef. Samo je pitanje kako se postaje prvi, a kako drugi. Šta zapravo čini dobrog šefa? Da li on treba da bude popustljiv i blag ili, naprotiv, zahtevan i strog da bi od radnika izvukao najbolje, a sebi učinio plezir? I da li je to egzaktna jednačina koja uvek vodi do istog rešenja? Dragoljub Damnjanović, šef sa dugogodišnjim "upravljajućim" iskustvom, član UO Srpske asocijacije menadžera, kaže da šef pre svega treba da dobro poznaje kolege i tim sa kojim radi.

- Mora da im veruje i omogući što samostalniji rad - naglašava menadžer. - Veoma je važno da im pomogne da pronađu lični put u razvoju karijere i da uspešno pomere granice svojih mogućnosti.


Sreća je u srećnom timu

Jedna od najvećih tehnoloških kompanija u svetu - Google je objavila da menadžera, odnosno šefa, čini velikim i uspešnim to koliko je ceo njegov tim srećan i koliko su svi zadaci ispunjeni. Sagovornik "Života plus" se slaže sa ovom konstatacijom, uz napomenu i objašnjenje kako se najbolje gradi autoritet, a da on ne preraste u "strah i trepet" i autokratiju.

- Autoritet se stiče tako što postoji poštovanje prema svim članovima tima. Prisutna je podrška, posebno u teškim trenucima, otvoreno se razgovara kako o uspesima tako i o problemima i greškama - i šefa i zaposlenog. Osim toga, otvaranje prostora da se kolege "razmahnu" i urade stvari za koje su mislile da su im nedostižne i podrška u njihom razvoju je ključna za stvaranje pravog, zdravog autoriteta - objašnjava Damnjanović.

Podređeni, međutim, često zavide šefu, misleći da on ima samo privilegije i mogućnost da "kupi kajmak", dok nadređeni često mašta o tome da opet bude "običan" radnik bez tolike odgovornosti. Suština je, ipak, pomiriti te dve krajnosti i od svake pozicije "ukrasti" samo najbolje.

- Veoma je važno i da postoji uzajamno poverenje između članova tima i rukovodioca, kako u dobru, tako i, pre svega, u teškim situacijama. Svaki uspeh je prvenstveno uspeh tima, a ne šefov. Najvažniji posao svakog šefa je da bude katalizator dobre atmosfere u timu i da omogući njegovim članovima da napreduju i razvijaju se. Samo tako radnici mogu da preuzmu punu odgovornost za svoj deo posla i pruže apsolutni maksimum. Kada su svi ovi sastojci uključeni u rad, to će garantovano doprineti povećanju zadovoljstva u timu i boljim rezultatima - naglašava menadžer.

Da li je, s druge strane, svako predodređen da bude taj koji odlučuje, zaključuje i naređuje? Ima li svako kapacitet da se pita i u ime drugih? Da odgovara za njih? Ili je ponekad lakše biti podređeni na poslu? Sagovornik kaže da je to definitivno individualno.

- Mislim da to zavisi od prirode svakog čoveka, trenutnih okolnosti u poslu kojim se bavi i najviše od ambicije, ideje i pravca u kom neko želi da se razvija. Onaj ko dobro poznaje sebe i teži ka unutrašnjem miru i zadovoljstvu, mnogo će lakše da se pronađe i shvati šta je za njega bolje, nego neko kome su važnije formalne pozicije i statusni simboli uspeha - objašnjava Damnjanović.


Stop ulizivanju

Nepisano je pravilo da "ulizice" bolje prolaze na poslu, da je prvi i najvažniji korak mnogih približiti se šefu i osvojiti ga. Psiholozi Itai Stern i Džejms Vestpol su to nepisano pravilo shvatili toliko ozbiljno da su čak istražili kako biti najefikasniji u ulizivanju.

- Ključna taktika je da se nikako ne ponašate tako kao da se ulizujete, nego kao da vam je "slučajno" izletelo koliko je šef pametan i sposoban - pišu psiholozi. - Komplimente maskirajte u formi traženja saveta. Na primer: "Recite mi kako ste uspeli to da obavite tako dobro?" To neće ostaviti utisak ulizivanja, nego vaše želje za učenjem. U svakoj prilici je dobro istaći i zajedničke vrednosti. Komplimente šefu ne morate da uputite direktno, nego preko nekog za koga znate da će mu to preneti. Recimo: "Kao što je jedan moj nadređeni dobro primetio...". Činite li to dovoljno često, informacija će sigurno doći do onoga kome je i namenjena.

Psiholozi su još posavetovali da izbegavate svađe sa šefom, jer je on uvek u pravu, ali i da se ne družite sa kolegama koje su loši u poslu, jer će vas samo vući nazad. Međutim, sagovornik "Života plus" kaže da je najvažnije da imate iskren odnos sa nadređenim i da pokažete svoj poslovni kvalitet, a ne udvoričke kapacitete. Jer svaka profesija je dovoljno stresna sama po sebi i nosi određene izazove.

- A, najveći izazov je svakako odgovornost koju delite sa kolegama, odgovornost prema klijentima i partnerima, jer u poslu niko nije sam. Ukoliko se ta vrsta odgovornosti pravilno rasporedi i ukoliko postoje mogućnosti za razvoj i napredovanje, posao postaje zadovoljstvo, a ne teret. Tim sa kojim radite mora da bude zadovoljan i pozitivan, jer samo na taj način možete da se fokusirate na posao i rezultate koje želite da postignete - kaže Damnjanović i dodaje da uz "šefovanje" ne treba zaboraviti na porodicu i privatan život.

KAKO TO RADE USPEŠNI

Na osnovu dugogodišnjeg iskustva, Google je napravio listu karakteristika koje čine dobrog šefa.

* Dobar menadžer je i dobar trener

* Osnažuje tim i ne kontroliše svaki detalj

* Brine se o celom timu, njihovom uspehu i ličnom blagostanju

* Produktivan je i orijentisan na rezultate

* Sluša i deli informacije

* Podržava razvoj karijere zaposlenih i otvoreno sa njima priča o rezultatima na poslu

* Ima jasnu strategiju za svoj tim

* Ima ključne tehničke sposobnosti za savetovanje tima

* Sarađuje sa ostalim sektorima kompanije i drugim timovima

* Donosi i stoji iza svojih odluka


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije