POGLED ISKOSA: Put ka slici
02. 11. 2019. u 09:27
Dragana Maravić, Galerija Gradske opštine Vračar, novembar
Ako si dovoljno duhovan, onda će slika sama da se otvara ka tebi." Ova misao slikarke Dragane Maravić (Blace, 1959) sažima ceo program, ideju i praksu njenog stvaralaštva. Ona se kloni kiča kao i naracije svake vrste, u stalnoj potrazi za čistom likovnošću. Stran joj je realizam ali ne i figuracija, ne izražava se precizno ili duhu fantastike, ali ni u avangardnim krajnostima monohromije i radikalnog minimalizma. Njeno slikarstvo nikada nije ilustrativno a još manje konstruktivno, što ne znači da figura, kompozicija, kolorit i tonalitet nisu saobraženi zakonima likovnog stvaralaštva. U tom delu ima ekspresivnosti ali ne i patetike kojoj su skloni ekspresionisti, kao i apstraktnosti u onoj meri koja vodi stvaranje ka dubinskim psihološkim slojevima, prema nesvesnom kao velikom korektivu svakog pravog stvaralaštva.
Još je Ežen Delakroa utvrdio u svom "Dnevniku", tom pouzdanom teorijskom seizmografu, da likovnoj umetnosti preti opasnost od prevelike intelektualizacije. Svesna toga, ova je umetnica pre svega slikarka, znanje ostavlja po strani, dok u svakodnevnom postupku izgradnje slike tone u svoje ritualne dimenzije stvaranja.
Pročitajte još - Izložba "Pozorište u vremenu svakom" u Etnografskom muzeju (FOTO)
Umesto da konstruiše ljudsku figuru onako kako to nalažu školska pravila, traga na svoj način za njom na slici i, kako kaže, najizazovniji i potpuno nepredvidiv je sam taj postupak koji naziva "put do slike". Neko to može smatrati istraživanjem ili duhovnošću, a ona jednostavno to zove "put". Tako, u svojim izravnim obraćanjima delu, bez mnogo udela crtačkog shvatanja slikarstva, nanosi mrlje u kojima prepoznaje, možda tačnije reći oseća oblike, ljudsko telo, figuru, akt ili apstraktni svet. To je njen metod i kada slika portret, bez mnogo gledanja u model, nastoji da ga doživi na slici a ne u stvarnosti. Reč je o iskrenom i samo njenom pristupu, sa što manje oponašanja prirode, koji podrazumeva svakodnevni rizik da delo ne uspe, jer se ide mimo ustaljenog i naučenog.
Nesvesni stvaralački čin je u previše racionalizovanoj postindustrijskoj civilizaciji skoro odumro, ili kada je, na primer, reč o (neo)ekspresionizmu hipertrofirao u stalnoj težnji ka vizuelnom šoku. Dragana Maravić želi da iznenadi sebe, ona stvara zbog sebe što je najispravnije. U tome joj pomažu različiti umetnici, Petar Omčikus, čija je bila štićenica, ali i strogi vajar Ratko Vulanović. Drugi vid podrške daju joj njeni likovni dnevnici u kojima beleži svoje i tuđe misli o njenom slikarstvu. Sve bi to bilo bezvredno bez otkrivanja sopstvenog puta ka slici, sa složenom, čistom i svedenom figurom, ženskim aktom drugačije shvaćenim nego u tradiciji i istoriji i koloritu koji odlikuju suptilni međuodnosi boja. Po toj hrabrosti da traga za nepoznatim, a ne samo po izrazu, ova je umetnica savremena.