Bolero oda čednoj erotici

Jelena Banjanin

30. 06. 2019. u 10:43

Plesni triptih kao posveta čuvenoj Duški Sifnios. Kompozitora Bežara inspirisala naša balerina

Болеро ода чедној еротици

MAGIČNO očaravajuća melodija "Bolera" Morisa Ravela našla je tri nova plesna tumačenja stopljena u jedinstvo suprotnosti u komadu "Žuti, Beli i Zeleni Bolero", koji je postavljen na scenu Ustanove kulture "Vuk Stefanović Karadžić". Triptih obojen osnovnim bojama zastava zemalja iz kojih potiču autori Mbulelo Ndabeni (Južnoafrička Republika), Merav Dagan (Izrael) i Lorand Zahar (Mađarska), svojevrsno je odavanje počasti neponovljivoj melodiji "Bolera", kao i srpskoj primabalerini jugoslovenskih i svetskih plesnih scena Dušanki Duški Sifnios (1933-2016).

Najpoznatija klasična verzija "Bolera" je ona koju je osmislila Bronislava Nižinski, a najsuptilnija, najsugestivnija i najpopularnija, ona koju je sačinio Moris Bežar i posvetio je upravo Duški. Navodno, on je inspiraciju dobio kada je video mladu srpsku balerinu kako izlazi iz mora duge, mokre kose. Bežarov "Bolero" postao je kultni balet 20. veka, a Dušankina izvedba zapamćena je kao nezaboravna oda nepatvorenoj, čednoj erotici.

Naša primabalerina igrala je "Bolero" pre Maje Plisecke, a u ulozi u kojoj je Bežar prvenstveno video nju, do sada se okušalo pedesetak vrhunskih umetnica sa svih krajeva planete, i čak jedan igrač. Jedna od poslednjih želja naše primabalerine bila je da se na promociji njene monografije (koja ni do sada nije objavljena) izvedu i dva baleta koja su joj obeležila karijeru: obnova "Čudesnog mandarina" Bele Bartoka u koreografiji Dimitrija Parlića i "Bolero", u interpretaciji članova Bežarove trupe.

Pročitajte još: Odlazak Žizele

- Bežar je "Bolero" radio sa mnom i za mene, i priznao mi je da mu se činilo kako to naše spajanje donosi neki novi život. Sama muzika nametala je igru koja podseća na matematiku, sve je tu isto, a nije isto. Taj balet traje 17 ili 18 minuta, u zavisnosti od dirigenta, ako diriguje malo brže, možete i umreti na tom stolu na kome ga igrate - rekla je svojevremeno, u razgovoru za "Novosti".

Minulog petka, troje koreografa prihvatilo je izazov da uđe u dijalog sa muzikom "Bolera". Različitog porekla, senzibiliteta, iz drugačijih tradicija, jezika i religija, stvorili su svoje vizije.

Duška Sifnios

A izveli su ih igrači IUI Transition Dance Company i studenti Instituta za umetničku igru: Luka Stojković, Marija Tomić, Bisera Dimčeva, Nađa Tomić, Petar Božović, Manja Pavićević, Ana Bošković, Katarina Bućić, Anđelija Jovanović, Alisa Oravec, Tijana Koprivica, Katarina Ilijašević, Natalija Jovanović, Nina Pantović, Jovana Grujić, Nikola Pavlović, Natalija Trifunović i Elise Ferson.

ŽIZELA I KOPELIJA

ROĐENA u Skoplju 1933. godine, Dušanka Sifnios je učila balet u srednjoj školi u Beogradu. Karijeru je 1951. počela u Narodnom pozorištu. Brzo je postala solista, pa je nastavila školovanje u Sovjetskom Savezu. Njen ples su karakterisali brzi skok, izražajna snaga i gracioznost. U knjizi "Prvih deset godina baleta u Jugoslaviji od 1945. do 1955" važno mesto zauzimaju njene uloge u "Čudesnom mandarinu", "Žizeli", "Romeu i Juliji", "Orfeju", "Kopeliji"....

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije