CEO svet vara, a ja ne volim da budem prevaren! - maksima je po kojoj živi junak romana "Feliks" Vladimira Kecmanovića, prevarant koga je na sceni "Zvezdara teatra" oživeo Milutin Mima Karadžić, u preksinoć premijerno izvedenoj predstavi. Dok "Osama", po novijem Kecmanovićevom romanu, i dalje puni gledalište, Kosta Peševski i Darko Bajić prihvatili su se i dramatizacije "Feliksa", i postavili ga na scenu, opet u Bajićevoj režiji.

Osim uigranog tandema Peševski-Bajić, koji se sjajno pokazao u pozorišnom uobličavanju Kecmanovićeve proze, tu je i velika podrška Dušana Kovačevića, koji je od početka verovao (i) u ovu predstavu.

- Baš kao što je bio slučaj i sa "Osamom", Dušku se jako dopao i tekst "Feliksa" i izvedba. Mislim da će i publika voleti ovu predstavu, jer se mnogo više uklapa u repertoar "Zvezdara teatra" i nosi taj spoj tragičnog sa komičnim, pored toga što se bavi jednim od temeljnih odnosa, onim između oca i sina - rekao je Vladimir Kecmanović, za "Novosti", tik pred premijeru predstave.

Prvu scenu sa uzbuđenjem su iščekivali i svi članovi autorske ekipe i protagonisti, predvođeni Mimom, koji se kao Feliks stariji vratio na zvezdarsku scenu posle decenije i po.

* Kako kao autor romana opisujete i doživljavate ovog pozorišnog "Feliksa"?

- "Feliks" je roman o matorom prevarantu, nastao na osnovu istinite priče o penzioneru koji dodatno zarađuje dajući oglas kojim svoj stan u centru Beograda "menja" za stan u unutrašnjosti... U knjizi je centralna ličnost prevarant, a u predstavi je ta ideja pojačana tako što su, pored naslovnog junaka, i svi ostali - prevaranti, počevši od Feliksovog sina. Čak se za jedan ženski lik koji na početku deluje najprevarantskije od svih, pokaže da je najčistija i najbolja među njima. Tako se "Feliks" može tumačiti kao drama o globalnoj prevari u kojoj svi učestvujemo, s tim da su ovi sitni prevaranti iz predstave mnogo simpatičniji i čistiji od onih velikih, koji vladaju svetom i čije su prevare legalizovane.

Pročitaje još: Vladimir Kecmanović: Svet će se suočiti sa novim Hitlerom

* Za razliku od "Osame" gde ste radili na dramatizaciji, sa "Feliksom" ste se i pozorišno saživeli tokom stvaranja predstave?

- Bio sam prilično iznenađen uspešnom dramatizacijom "Osame", romana koji je vrlo teško zamisliti na sceni, eventualno deluje pogodno za filmsku adaptaciju - a pretočen je u sjajnu pozorišnu predstavu. "Feliks" se čak, pokazao i kao komplikovaniji za dramatizaciju, iako njegov centralni deo deluje kao gotova pozorišna predstava, duodrama između oca i sina. Međutim, postavilo se pitanje kako sažeti prvi deo ali i kako uraditi kraj. Ovog puta i ja sam bio uključen, pratio sam ceo proces, za razliku od "Osame" kada je moja odluka bila da ne učestvujem do samog kraja. Tako sam i uvideo da upravo ta duodrama koja deluje kao gotova jer liči na dramski tekst - to nije, već upravo tu mora nešto radikalno da se smisli.

U tom centralnom delu je i ključ predstave, i ukoliko taj segment funkcioniše - ona prolazi, a ako tu nešto škripi - predstava pada.

Foto V. Danilov


* Predstavu ste, do premijere, dva puta pogledali. Šta ostavlja najjači utisak?

- Prvi put prošle nedelje a potom i na generalnoj probi, i na mene je, kao i na publiku, ostavila snažan utisak operska pevačica Milena Damnjanović. U ulozi Martinele Gojkić ona se, osim što neverovatno dobro peva, pokazala i kao sjajna glumica, iako za taj posao nije školovana. Ona je u predstavi supruga naslednika imanja u Kruševcu (u knjizi je ono bilo u Valjevu), jedne od žrtava Feliksovih prevara, žena koja želi stan u Beogradu kako bi ovde gradila pevačku karijeru. Dok u romanu ona izvodi isključivo treš muziku, u predstavi smo se poigrali sa tim šablonom, te se ispostavlja da ona zna i te kako "ozbiljno" da peva. Pored Mime i Filipa Hajdukovića kao njegovog sina, Feliksa mlađeg, oduševio me je već na probama i Marko Gvero, koji nema mnogo minutaže u predstavi, ali uspeva da ostavi fantastičan utisak.

U SENCI "TOPA" ROMAN "Feliks" je dobro prihvaćen u početku, ali je potom pao u senku pred knjigom "Top je bio vreo", koja je doživela veliki uspeh i priznanja. Osim što će predstava u "Zvezdara teatru" ponovo oživeti interesovanje za njega, roman će za koju sedmicu doživeti i reizdanje, ovoga puta pod logom izdavačke kuće "Laguna".

* Pišete li nešto novo, osim prošle godine nam najavljenog romana o Titu?

- O Titu pišem i dalje ali na tome radim polako. U međuvremenu se rodila ideja za jedan kraći roman koji pišem i koji je, najzad, dobrim delom ljubavni. Mnogo su me puta pitali zašto ne pišem "ljubavne" priče, a Tanja Petrović je svojevremeno od mene i naručila pravi ljubavni roman... Moj "Sibir" su čak i opisivali tako, i on možda i jeste na neki način brutalno-ljubavni...

* Hoćete li, umesto "Senki nad Balkanom" koje ste napustili, raditi na adaptacijama nekih drugih, svojih, dela?

- Učestvovao sam u pisanju druge sezone i pred kraj rada napustio "Senke". Trenutno pregovaram sa emiterima oko snimanja serije, upravo po romanu "Feliks", što bi moglo da se realizuje ukoliko ova predstava dobro prođe. Takođe, u tom slučaju verovatno možemo očekivati i dramatizaciju nekog trećeg mog romana, sledeće godine u "Zvezdara teatru" i sa istom ekipom, sa Kostom i Darkom...