MONUMENTALNI drveni i gvozdeni radovi, koje je osmislio Svetomir Arsić Basara, zauzimaju celokupnu Galeriju Srpske akademije nauka i umetnosti, a obuzimaju dušu svakoga ko ih pogleda. Prišrafljeni okovi i oreoli, urezani krstovi i mali metalni ljudi koji beže iz šupljina vide se tek kada se "razgrnu" probadajuće šipke, viseći lanci i bolni krici izvrnutih figura. Pred publikom će se do 19. maja, po izboru istoričara umetnosti Nikole Kusovca, naći dela koja su "iznuđena" dešavanjima u našoj zemlji.

Pročitajte još: Svetomir Arsić Basara: Moj zavičaj Kosovo nije tuđa država

- Nastanak svih dela na izložbi je prouzrokovan društvenim zbivanjima u Srbiji koja je 1999. doživela tragediju kada je bombardovana od strane najcivilizovanijih zemalja, što je sramota za čovečanstvo. Kao umetnik nemam atomsku bombu kojom mogu da se suprotstavim takvoj sili, ali stvaralac ne sme i ne može da bude gluv, slep ni ravnodušan kada njegova nacija nestaje - izričit je Basara.

Izložba skulptura srpskog akademika organizuje se povodom devedeset godina od njegovog rođenja, a kako je prethodna retrospektiva u Galeriji SANU održana 1998. godine, ovom prilikom će na istom mestu biti prikazano više od 50 dela stvaranih u poslednje dve decenije. Basara, koji je rođen u selu Sevcu na Kosovu, zbog nemogućnosti da radi u svom ateljeu u Brezovici, seli se 1999. godine u atelje u zgradi Akademije i trajno se nastanjuje u Beogradu.

Pročitajte još: BASARA U PARIZU: Izložba u Kulturnom centru Srbije

- Mom selu preti opasnost da nestane, a kada umetnik ostane bez zavičaja, on je zapravo mrtav, jer zavičaj pruža inspiraciju i blagodet za stvaranje - objasnio je Basara, koji u pratećem katalogu priznaje da "bez zavičaja nestaju uzvišene vizije i imaginacije, kastrira se i desenzualira plemenita predstava o svetu i ljudima".

Još ranije svoju stvaralačku poetiku Arsić pojašnjava rečima: "Bavio sam se takozvanom čistom umetnošću, ali kada se na našoj svetoj zemlji, Kosovu i Metohiji, desilo da narod, naš, napušta ognjišta, zaključio sam da moja kosmopolitska umetnost ne znači ništa."

"Simfonija"

- Na takvom, više etički nego estetički važnom stavu, temelji se Arsićevo potonje vajarsko delo i delovanje do današnjih dana - navodi Kusovac. - O tome više nego upečatljivo svedoče skulpture "Raspeće Majke Srbije", zatim ciklus od šest varijanti radova naslovljenih "(Ne)milosrdni anđeo", nekoliko nazvanih "Apokalipsa", "Mač u Hristovoj ruci", "Srbija i Rusija do Tokija", "Putir drvo"...

Svetomir Arsić Basara, Foto N. Skenderija

DUH ISTORIJE

POSETIOCE na ulazu u Galeriju SANU dočekuju zidovi okrečeni u vizantijsko plavu i "Car Lazar" sa nekoliko desetina "oklopnika", kojima je Basara, kako je objasnio, želeo da "u naš duh usadi duh slavne srpske istorije jer nijedan drugi narod ne bi preživeo ono što je preživeo srpski narod zahvaljujući svojoj ljubavi prema slobodi".


"Raspeće Majke Srbije"