PRED publiku 47. Festa, u “Kombank dvorani” u petak veče u 19.30, premijerno stižu “Šavovi” reditelja Miroslava Terzića, po scenariju Elme Tataragić, najbolji evropski film po oceni stručnog žirija ovogodišnjeg Berlinala u programu “Panorama”, koji mu je dodelio nagradu Europa Cinemas Label u konkurenciji 37 filmova iz sveta, a nagrada mu je stigla i od berlinske publike.

Na naš “festival festivala”, u okviru takmičarskog programa “Srpski film”, “Šavovi” su stigli kao apsolutni favorit, jer je premijerna projekcija bila rasprodata nekoliko dana pre početka Festa, a zanimljivo je da je bila rasprodata i u Berlinu. Autorska ekipa filma - reditelj Miroslav Terzić, glumci Snežana Bogdanović i Marko Baćović, producenti Uliks Fehmiu i Milena Trobozić Garfild, prve ovacije dobili su na konferenciji u četvrtak za medije, posle novinarske projekcije filma.

Predstavljajući priču inspirisanu istinitim kriminalnim događajima - bebama koje su u dugom nizu godina, od šezdesetih do danas, nestajale iz srpskih porodilišta kao “mrtve” da bi bile prodavane, Terzić je izjavio da je o tome prvi put saznao iz novina, i da je, kao otac koji je tek dobio dete, bio užasnut. Novinski tekstovi su bili i prvi trag za film “Šavovi” kojim je krenuo.

Pročitajte još - "Šavovi" najbolji evropski film!

- Do sada nijedan slučaj nije rešen, iako postoje mnogi roditelji koji misle da su njihova deca na taj način ukradena. Međutim, kada se ova tema pojavljuje već toliko godina u javnosti, a nijedan od tih slučajeva nije rešen, onda to, nažalost, više postaje kao rubrika “verovali ili ne”, a ne kao stvarna vest. Ali, u toj potrazi za istinom uspeo sam da dođem do Drinke Radonjić, krojačice, kojoj je iz porodilišta nestao sin, i koja nikada nije odustala od toga da nađe svoje dete. Ona je bila taj autentični dokument za naš film - istakao je Terzić, navodeći da su i priče drugih roditelja slične njenoj sudbini.

ŽENSKI TIM KAKO je istakao Uliks Fehmiu, dirljiva tema kojom se bave “Šavovi” ipak nije presudna, već njegova umetnička vrednost. - Da Terzić nije uspeo da napravi ovakav film, lako smo mogli da budemo u potpuno obrnutoj situaciji, i da sve ono što smo hteli da uradimo kao ljudi, dovedemo u pitanje. Jer, ima puno projekata koji imaju dobru temu, ali svojim umetničkim kvalitetom ne dosežu razinu problema. Isti stav o vrednosti “Šavova” iznela je i producentkinja Milena Trobozić Garfild, ističući da se ovaj film, po timu koji je okupio, može nazvati i “ženskim”.

Lik majke Drinke Radonjić, koja je hrabro ušla u borbu sa birokratijom, sistemom, raznim kriminalnim organizacijama, sjajno je dočarala Snežana Bogdanović.

- Prvo sam pogledala dokumentarni materijal, intervju koji je Terzić napravio s Drinkom, a kada sam je upoznala i počela da se družim sa njom, shvatila sam da njena snaga i energija koju ima, nema šanse da se nadjača glumačkom interpretacijom, toliko je ona jaka. Naravno, bila sam mnogo uzbuđena i motivisana, osećala sam da je vrlo važno da se Drinki i svim ostalim majkama koje traže svoje dete da glas u javnosti, i da se ispriča ova priča. To je za mene bio veliki dodatni motor - izjavila je Snežana Bogdanović.

Za Marka Baćovića je priča Drinke Radonjić takođe bila velika inspiracija.

Pročitajte još - Aplauz za "Šavove"

- Kažu vam u porodilištu da vam je dete iznenada umrlo, a nekoliko sati pre toga rodili ste zdravu bebu, pa ta muka traženje zvaničnih papira o tome zašto vam je dete preminulo, sudari sa raznom birokratijom, ispitivanja u policiji, i tako osamnaest godina, sve je to mnogo teško i tužno, a nije lako izraziti ni na filmu - istakao je Baćović.