NA Skveru Mire Trailović, u rekonstruisanoj zgradi evangelističke crkve, Bitef teatar će 3. marta proslaviti jubilarni rođendan. Tačno pre tri decenije ispred ovog zdanja, svojevrsnim hepeningom nalik pučkom teatru od njegovih prapočetaka do modernog doba (uz pomoć audio, video i kompjuterske tehnike) počela je fešta, a u foajeu su posetioce čekale životinje iz Zoološkog vrta, u nekoj vrsti Nojeve barke... Čula se Mokranjčeva liturgija, zvuci roka, dok je za pedeset posetilaca svirao čuveni džez kvartet Eduarda Sađila.

Neobično, spektakularano, avangardno - kako se već i očekivalo od tek rođenog teatra, mlađeg brata Bitef festivala. “Nešto još neviđeno”, “Pozorište iznenađenja”, “Čudo na pijaci”, samo se neki od novinskih naslova kojima se u poslednjim bezbrižnim godinama naše zemlje (1989) najavljivalo novo pozorište.

Bila je to i jedna od poslednjih pozorišnih radosti Mire Trailović, idejnog tvorca i umetničkog direktora, koja je doživela da se posle dve godine rekonstrukcije ovo zdanje pripremi za teatarsku namenu:

Pročitajte još - Bitef teatar: Igra sa istorijom

- Da nije bilo više od dve decenije Bitefa, ne bi bilo ni Bitef teatra. Tako smo dobili ideju da Bitef ne bude samo deset krupnih predstava na godinu već da to bude čitava godina, u manjim i većim teatarskim projektima svih žanrova, različitih stremljenja alternativnih pozorišnih opredeljenja - rekla je uoči otvaranja Mira Trailović, nadajući se da će pozorište biti dostojno imena koje nosi.

Vetar u leđa simbolično je teatru dao i “Bitef tramvaj” u kojem su se vozili glumci, muzičari, balerine, pa i mala šimpanza Žizela. Tih dana čak su i ugostitelji dali sve od sebe, ne bi li uveličali događaj: renoviran je “Drinčićev bife” u neposrednoj blizini, restorani “Vašington” i “Šaran”.

Kako su izveštavale “Novosti”, u noći otvaranja sve je “mirisalo na vašar”: čovek od gume pravio je čvorove, klovnovi izvodili svoju tačku, provejavale su šarene konfete, pucketale vatre. Spektakl je realizovan po zamisli i u režiji Arse Jovanovića. I kao u svakom spektaklu, bilo je najrazličitijih ugođaja: pod velikim belim šeširom pevala je Slađana Milošević, Olja Ivanjicki šetala je u skafanderu, oglasila se grupa Dragoslava Aksentijevića, u opštoj gužvi tiskali su se studenti glume...

Sa otvaranja čuvenog teatra

Na kraju svečanosti, glumci su predali Miri Trailović maketu crkve od hleba. Čule su se snimljene čestitke Žana Koktoa, Arabala, Elen Stjuart, Rut Nelson, Pitera Bruka:

- Ova crkva, nikad osvećena, načinjena da bude Hram Božji, postaje hram pozorišnih muza, uvek bliskih ljudskoj veri u dobro i plemenito - rekla je, na kraju, Mira Trailović.

Dobila je dug i zaslužen aplauz. Dobio ga je i gradonačelnik Aleksandar Bakočević, podsećajući da su ovakvi događaji borba za bolji život. Argumentovao je i činjenicama: u toj i prethodnoj godini Beograd dobio i novu salu FDU, Pozorištance “Puž”, samostalni prostor Pozorišta na Terazijama, a u rekonstrukciju su ušli Narodno i Atelje 212...


OBNAVLjANjE HRAMA

U IZDANjU “Službenog glasnika” i Bitef teatra nastala je knjiga Arse Jovanovića “Obnavljanje hrama: zapisi o nastanku Bitef teatra”.

- Uživao sam razmišljajući o tome kako se rađa pozorište. Misli mi se prostiru, produžavaju kao da se razlivaju po horizontu mora, nezaustavljene ni na čemu do kraja određenom. Neću da ih zaustavljam, da ih zadržavam, da čarolija ne bi nestala, da se slika ne ukruti i ne osiromaši zloupotrebom reči - zapisao je autor.