Scenograf Geroslav Zarić: Zatvorio sam krug
07. 02. 2019. u 17:41
Dobitnik statuete "Joakim Vujić" o priznanjima, bajkama, umetničkom i pedagoškom radu. Scenografija više nije važna, samo da je što jeftinija
Foto V. Danilov
IZ Kragujevca je stigla vest da je ovogodišnji dobitnik statuete "Joakim Vujić", koju Knjaževsko-srpski teatar dodeljuje za izuzetan doprinos razvoju pozorišne umetnosti u Srbiji, naš ugledni scenograf Geroslav Zarić. Tako se, među njegovih pedesetak priznanja (Velika nagrada ULUPUS-a, sedam Sterijinih nagrada za scenografiju i jedna za životno delo) našla i statueta oca srpskog teatra, za sve ono što je ovaj umetnik ostvario na ovdašnjoj sceni.
- Nisam očekivao da ću dobiti ovu nagradu, došla je kad sam već zatvorio krug. Sve manje radim u pozorištu. Pre nekoliko meseci otišao sam u penziju i tako završio i moj pedagoški rad na FPU. Sada slikam, vraćam se prvoj umetničkoj ljubavi - kaže Geroslav Zarić.
Iza ovog maštovitog stvaraoca ostalo je više od dve stotine realizovanih pozorišnih scenografija. Osamdesetih godina njegov rukopis obeležio je stotinak televizijskih ostvarenja (dramskog i zabavnog programa RTS), a prvi šou-program "Riblje čorbe" doneo je kući i nagradu iz Montreala.
- Ipak, shvatio sam da ne mogu paralelno da radim u teatru i na TV. Jedno drugom su ulazili u prostor, mešali se i ja sam se, na kraju, potpuno posvetio pozorištu. Tu sam se bolje osećao. Pozorište traži ideju, za razliku od televizije koja se uglavnom bavi aranžiranjem i dekorisanjem prostora.
Zarić je sarađivao sa svim beogradskim teatrima (posebno Narodnim i "Boškom Buhom"), ali njegov pečat nosila su i mnoga ostvarenja u Novom Sadu, Osijeku, Sarajevu, Dubrovniku, Skoplju, kao i festivalima "Grad teatar", "Ohridsko leto", Belef.
NARODNO Opera "Karmen" sa potpisom Geroslava Zarića Foto Promo

- Događalo se često da mi ljudi kažu kako su prepoznavali moju scenografiju u predstavi i pre nego što su videli program. U početku me je čudilo jer je ona negde svedena, negde spektakularna, u jednoj predstavi je reč o eksterijeru, u drugoj o enterijeru. A onda sam shvatio da publika detektuje čitanje pozorišta iz mog shvatanja uloge scenografije u predstavi. To je ono što objedinjuje sve moje radove. Lično, najvažniji mi je simbolizam, znakovitost, bežim od ilustrativnosti u teatru. Jer zadatak scenografa nije da stvara i objašnjava prostor za igru već rediteljevu ideju i likovno čitanje dramskog dela.
Na repertoaru se doskoro nalazio njegov "Kir Janja", na istoj sceni je i opera "Karmen", "Jadnici" u Madlenijanumu, a na Terazijama "Viktor Viktorija", "Svit čeriti" i "Cigani lete u nebo".
- Poslednjih godina ređe me zovu da radim u pozorištu pošto tamo scenografija više nije tako važna, bitno je da bude što jeftinija. To je postalo jedno od osnovnih merila. Takođe, scenografiju sve češće rade reditelji i to ne samo za svoje, nego i za predstave kolega. Moram da kažem i da mi zdravstveno stanje više ne dozvoljava da stvaram nekadašnjim tempom. Trenutno sarađujem sa Vidom Ognjenović na njenom novom tekstu "Kozocid", predstavi koju režira u Podgorici. Premijera je sredinom marta.
Za sve što je bilo, Zarić kaže da mu je dolazilo u pravo vreme. U "pravo vreme" je ušao u teatar, potom na televiziju, pa i na fakultet:
- Mislim da sam u pravo vreme otišao i u penziju. Ne žalim ni za čim, svuda imam osećaj da sam zatvorio krug. Nemam ni žal što manje radim, naradio sam se. Sve je na svom mestu. Slikanje mi se nametnulo kao nešto što mi je zgodno i što mi treba. Na početku karijere imao sam jednu samostalnu slikarsku izložbu. Kad me pitaju kada ću organizovati novu, odgovaram - kad osetim potrebu.
UŽIVAO SAM RADEĆI BAJKE
POZNATI umetnik ističe da je tokom karijere posebno uživao radeći - bajke. Tu je imao najmanje ograničenja, uostalom, svaka od njih počinje onim "nekada davno, u nekoj dalekoj zemlji":
- U bajkama te ne obavezuje ni prostor ni vreme niti bilo šta drugo. Pred stvaraocem je potpuna sloboda za izmaštavanje, imao sam doživljaj da se i sam vraćam u detinjstvo. Možda je zato "Snežna kraljica" jedna od predstava koja je dobila najviše profesionalnih nagrada. Veliko je zadovoljstvo kad se otvori pozorišna zavesa, ukaže ledeni dvorac, a onda dobije aplauz za scenografiju.