“Hronika palanačkog groblja” u Kruševačkom pozorištu
23. 01. 2019. u 13:07
U sredu u 20 časova u Kruševačkom pozorištu biće održana premijera predstave “Hronika palanačkog groblja”, bazirana na čuvenoj zbirci pripovedaka, jedne od naših najvećih spisateljica, Isidore Sekulić
Foto: Radovan Vučković
Režiju ovog izvanrednog komada potpisuje Ivan Vuković, a dramatizaciju je radila Jelena Mijović. U jednoj od najvećih i najznačajnijih predstava ove sezone, čuvenog kruševačkog teatra, glavne uloge tumače Nebojša Vranić, Bojan Veljović, Marija Gašić, Nikola Rakić, Aleksandar Đinđić, Suzana Lukić i Ema Stojanović.
Sudeći po značaju adaptiranog dela, studioznosti režije i dramaturgije, scenografiji, muzici i kostimima, interesovanju publike, odličnom ansamblu i produkciji, velika očekivanja će biti opravdana i “Hronika palanačkog groblja” će postati nosilac repertoara, nedavno renoviranog Kruševačkog pozorišta, u ovoj godini, čemu doprinose i reči dramaturga Jelene Mijović:
“Glas razuma Isidore Sekulić nadjačao je palanačko domunđavanje. Kao pozvan i prozvan da razloži i ispita ovu našu palanku danas. Zbog toga mi se čini izlišnim eventualno pitanje zašto “Kronika palanačkog groblja” sada i ovde, a odgovor toliko očigledan i kristalno jasan da bi bilo uvredljivo izgovoriti ga.
Neki likovi i neke sudbine iz Isidorine „Kronike“, predviđene za neku sledeću dramatizaciju, sami su se gurali, zatim se i ugurali i u ovu. Sasvim sigurno, da nas podsete da je antisemitizam nedvosmislena potvrda nacizma. Da nam pokažu gde počinje put za Holokaust i kojim se rečima popločava. Jer, velika je moć reči, posebno onih izgovorenih.
Iz nekih razloga, i Heraklitove “vlažne duše” skakutale su besvesno, kao statisti masovki, zarobljene u memljivom palanačkom enterijeru. Uspavane, odustale od borbe i promene, zaboravivši davno da je “suva duša najmudrija i najbolja”. Jer, u palanci dijalektike nema, a nema ni eksterijera.
I, kao što kaže, na početku, “Filozofije palanke”, Radomir Konstantinović: “Iskustvo nam je palanačko.”
Ponekad, opasno je (i kažnjivo) reći to na uho palanačkoj oholosti; ponekad, međutim, ova reč ide do pojma sudbinskog: palanka je, kaže se, naša sudbina, naš zao udes. Nema, niti može da bude promene. Istorija nas je zaboravila, kao u nekakvoj velikoj rasejanosti. Između sela i grada, ovako zaboravljen, svet palanke nije ni selo ni grad. Duh njegov, međutim, jeste duh između plemenskog, kao idealno-jedinstvenog, i svetskog duha, kao idealno-otvorenog. Kada ovaj duh ovako govori o svojoj zloj sudbini, on govori o svojoj izuzetosti iz istorije. Ali, i kada je oglašava za prokletstvo, on hoće tu izuzetost. Osnovna pretpostavka duha palanke negde je u tome - da je to duh koji, zaboravljen od istorije, pokušava, sada, ovaj udes da preobrazi u svoju privilegiju, time što će i sam (onako kao što se klin klinom vadi) da zaboravi istoriju, ovim zaboravom da se ovekoveči u samom sebi, zaveren trajanju, s onu stranu vremena. Vreme je s druge strane brda, tamo gde počinje svetski haos, ili haos apsolutno-otvorenog sveta.

I šta nam je sada činiti u toj palanci, sa tom Palankom, šta drugo nego srušiti zidove bedema - tamnice, sa kojom smo srasli i postali ona sama? Šta drugo nego pratiti i slušati onaj far palanke, Učitelja Branka, koji viče: “Svet, da, svima bi nam trebalo, svima nama Srbima, koji smo se ovde dole stisnuli kao na dnu cediljke…” Nema veze što je Učitelj Branko odavno mrtav, i svi mi, palančani. Sloboda je iza bedema. Svetli i peva radosno.”