Stvaralaštvo kao ponornica

Miljana Kralj

13. 01. 2019. u 12:28

Izložba Danijele Purešević “Kritičari su izabrali 2019” u likovnoj galeriji KCB. Postavka “Umetnik (ni)je prisutan” parafrazira naziv izložbe Marine Abramović

Стваралаштво као понорница

Marina Abramović i Boris Miljković Foto KCB

POSLE četvrt veka, istoričar umetnosti Danijela Purešević, ponovo je, ali sada u svojstvu laureta nagrade “Lazar Trifunović”, autor izložbe “Kritičari su izabrali”, kojom Kulturni centra Beograda tradicionalno započinje novu godinu u Likovnoj galeriji. U januaru 1994, kada su uz nju, selekcije predstavile Milanka Todić i Darka Radosavljević, Pureševićeva je odabrala dela Dejana Anđelkovića i Jelice Radovanović, Peđe Neškovića i Igora Stepančića. Radovi ovih autora, između ostalih, činiće i postavku “Umetnik (ni)je prisutan”, koja će biti otvorena sledećeg ponedeljka.

Aktuelnu izložbu je, kako kaže, posvetila istraživanju (ne)prisutnosti ovih, ali i nekih drugih umetnika na našoj sceni, odnosno problemu (dis)kontinuiteta:

- Sva četiri autora, bez obzira na svoju vidljivost ili nevidljivost, zapravo su sve vreme duboko uronjeni u stvaralačke tokove, usmereni ka živoj interakciji i dijalogu sa društvenim okruženjem - tvrdi Danijela Purešević.

Ime postavke “Umetnik (ni)je prisutan” parafraza je naslova retrospektive Marine Abramović, održane u njujorškom Muzeju moderne umetnosti (MoMA), a izložbu čini i razgovor upravo sa Marinom, u susret njenom velikom povratku u Srbiju (sledeće godine, izložbom u MSU). Vodio ga je reditelj Boris Miljković, vozeći se kolima po beogradskim bulevarima.

Do 7. februara u KCB-u ćemo se podsetiti jedne od ključnih figura osamdesetih i devedesetih godina 20. veka, Miomira Grujića Fleke, preminulog 2003, ali još “živog u urbanim legendama”, kao i Milovana Destila Markovića, koji je od 1986. uspešno nastavio karijeru u Berlinu, Jusufa Hadžifejzovića (živi i stvara između Sarajeva, Antverpena i Koreje), Dejana Atanackovića (likovni umetnik i dobitnik NIN-ove nagrade, više od dve decenije radi na liniji Firenca-Beograd)... Sredinom devedesetih, jedan od (ne)prisutnih autora u izboru Pureševićeve - Stevan Markuš je sa Urošem Đurićem, osnovao umetničku grupu “Autonomisti”, zalažući se za novu figurativnu umetnost inspirisanu stripom, filmom i reklamnim dizajnom, a potom je ubrzo nestao sa scene. Poslednjih godina uglavnom radi crteže, a izlaže ih veoma retko.

Danijela Purešević Foto Privatna arhiva

- Ova je izložba pokušaj mapiranja podzemnih, nevidljivih tokova na terenu koji je sličan krečnjačkom, gde vodene mase, nakon snažnog nadzemnog toka, naglo poniru, formiraju nekakve svoje skrivene akumulacije i putanje, pa se onda kilometrima dalje nenadano pojavljuju i nastavljaju svoj nadzemni put, ne bi li opet nestajale, i nevidljive nastavljale svoj život - objašnjava Danijela Purešević. - Izložba traga za odgovorom na pitanje šta bi bilo da su sve ove, ali i mnoge druge, stvaralačke energije imale svoj regularan tok?

Igor Stepančić

FOTOGRAFIJE, CRTEŽI, INSTALACIJE...

ISTOGA dana u Galeriji “Artget” biće otvorena izložba Vesne Pavlović iz serije Fabrics of Socialism. Reč je o vizuelnom istraživanju fotografskog arhiva Muzeja Jugoslavije, umetnice koja je diplomirala i na njujorškoj Kolumbiji, a trenutno radi kao vanredni profesor na Univerzitetu Vanderbilt. U galeriji “Podrum” crteže, video i audio instalacije zajednički izlažu Predrag Terzić iz Srbije i Ivar Vermae iz Estonije.

Stevan Markuš


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije