POZORIŠNA KRITIKA: Riba na suvom za Ruski festival

Dragana Bošković

03. 12. 2018. u 14:45

Nikolaj Koljada: “Ivan Fjodorovič Šponjka i njegova teta”, Jekaterinburg

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Риба на сувом за Руски фестивал

Dragana Bošković

BILO bi divno kada bismo, na sledećem Festivalu ruske drame u “Vuku”, imali priliku da vidimo novu predstavu iz Koljada teatra u Jekaterinburgu, “Ivan Fjodorovič Šponjka i njegova teta”, koja je vrlo važna za tumačenje Gogoljevih motiva, bliskih našim komediografima.

Koljada je, na samo njemu svojstven način, iskombinovao motive iz Gogoljevih pisama, iz “Mrtvih duša”, “Ženidbe”, kao i iz “Istorije o tome, kako se posvađao Ivan Ivanovič sa Ivanom Nikiforovičem”, iz nedovršenih priča... Ivan Fjodorovič Šponjka odlazi iz službe i vraća se na imanje, kod svoje tetke, Vasilise Kašporovne. Ona bi da ga oženi, na brzinu, pristalom udavačom, ali Šponjka, koji se u životu i u ljubavi oseća kao riba na suvom, radije odlazi u smrt... U čarobnom dekoru ruske skaske (Artjom Habibulin), Koljada plete gogoljevski pačvork oko Šponjke, koga igra jedan od trenutno najboljih evropskih glumaca Oleg Jagodin, inače apsolutna zvezda Koljadinog teatra. Gušeći se u banalnosti, i bukvalno, Šponjka se i fizički pretvara u ribu, diše “kao riba na suvom”, spušta se na zemlju i “otpliva” sa nje! Simbol ogromnih, gumenih riba, Koljada, kao reditelj, upotrebljava i da zabavi, ali i da uplaši gledaoce. U jednom trenutku, udavača, sa dve čudovišne ribetine pod miškama, udara njima Šponjku po licu, izazivajući sve veću paniku u njemu. Potom, bacajući ribe sa seoskih kola, Šponjka se zatrpava njima i tako umire, radije nego da živi u smradnoj vodi primitivizma. Kako je Jagodin odigrao Šponjku, njegov poslednji monolog o neophodnosti ljubavi, i kako je Koljada protumačio gogoljevske motive, prisutne u evropskom pozorištu, razlozi su da ovu predstavu, u kojoj je maestralnu koreografiju uradio Poljak Jakub Levandovski, vidi i srpska publika, odnegovana na crnoj komediji iz Gogoljevog “Šinjela”.

Kod nas mnogo igrana Gogoljeva “Ženidba” jedan je od najjačih simbola, koje iz dela velikana bira, za sopstvenu inscenaciju, drugi ruski klasik, Nikolaj Koljada. Strah i panika od ženidbe, od koje Potkoljesin, u “Ženidbi”, pobegne od udavače kroz prozor, stega društvenih konvencija, koja davi, kao prljava voda, zdravog, mladog čoveka, Šponjku, terajući ga ravno u smrt, iskorišćeni su genijalno, da bi pisac “Murlin Murlo”, “Kokoške”, “Bajke o mrtvoj kraljevoj kćeri”... još jednom, citirajući veliki uzor, progovorio o ultimativnoj hrabrosti da se živi i, naravno, da se voli. Do groba!

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije