Zapad nas zatrpava kulturnim otpadom
28. 10. 2018. u 09:41
Afrički umetnik Romuald Hazum o maskama plemena Joruba. Srbi po svaku cenu moraju da sačuvaju svoj identitet
ŠALjEM Zapadu ono što mu pripada - otpad potrošačkog društva kojim nas zasipaju svakodnevno, poruka je afričkog umetnika Romualda Hazuma, čiji radovi na ovogodišnjem Oktobarskom salonu, možda na najbolji način predstavljaju tezu umetničkih direktora Danijele i Gunara Kvarana, da u umetničkom svetu više nema provincija. Umetnik rođen u Porto Novu, u državi Benin, koji je već izlagao u Parizu, Briselu, Bernu, Mančesteru, Gracu, Dablinu, Madridu, Londonu, svoje radove od bačene plastične ambalaže, paralelno sa Beogradom, predstavljao je i u Njujorku.
Od kanistera za benzin Hazum stvara instalacije koje direktno aludiraju na čuvene afričke maske:
- Maske nemaju samo ritualnu i simboličnu ulogu, one prvenstveno učestvuju u životu zajednice - objašnjava umetnik za “Novosti”.
- One su napravljene upravo za tu zajednicu i radi njenog zadovoljstva one učestvuju u svim ritualima. Dočaravaju njen život i čuvaju tradiciju. U suštini, one predstavljaju pravo lice zajednice. Upravo tu činjenicu prikazuju moji radovi. Ja sam proistekao iz te tradicije maski Joruba i budući da sam i sam iz plemena Joruba, niko drugi ne može bolje da dočara tu kulturu od mene.
Pročitajte još: U umetnosti više nema provincija
Na pitanje koliko činjenica da maske pravi od kanistara upire prstom i u gorući problem njegove zemlje: u nemogućnosti da nađu legalan posao, mnoge žene i muškarci iz Benina kako bi preživeli švercuju benzin, naš sagovornik odgovara:
- Na svim ulicama Benina ima kanistera. Oni se koriste za ilegalnu trgovinu, u njima se u Benin transportuje nafta proizvedena u Nigeriji. Naše ulice su kao kante za đubre, koje bar za nešto mogu da se upotrebe. Rastavljajući umetnička dela na delove, može se primetiti da elementi od kojih su maske sačinjene predstavljaju otpatke zapadnjačkog potrošačkog društva i da ništa od toga nije proizvedeno u Africi.
Galerija “Manjin”, Pariz

Umetnik iz Afrike prisustvovao je svečanom otvaranju Oktobarskog salona, koji će danas biti okončan dodelom nagrada, i tako se posle 25 godina ponovo našao u Srbiji:
- Mnogo toga je drugačije od mog prethodnog boravka ovde, ali ono što smatram najbitnijim je da srpski narod mora da učini sve što je u njegovoj moći da očuva svoju kulturu, a ne da prati “koka-kola kulturu”.
OD ANONIMNOSTI DO AVANGARDE
ZA mnoge likovne kritičare kao da afrička umetnost nikada nije ni postojala, kao da su je svojevoljno izbrisali. Čak su išli tako daleko da su maltene tvrdili da u Africi ni nema umetnika - smatra Romuald Hazum. - Međutim, dokaz je pred nama. Afrički umetnici su bez svoje volje bili inspiracija evropskoj avangardi 20. veka. Dakle, nisu bili loše iskorišćeni. Međutim, oni nisu dobili priznanje koje zaslužuju i bili su tretirani kao anonimusi.