Danka Selić: Bez poverenja nema ni kulture
22. 10. 2018. u 16:00
Generalna direktorka Beogradskog sajma o 63. sajmu knjiga
Danka Selić
* Sajam knjiga doživljava svoje 63. izdanje. Šta ova manifestacije znači za Beogradski sajam, širu kulturnu sredinu i kulturu uopšte?
Sajam knjiga je već odavno ono poželjno, fantastično, imanentno svojstvo svih naših pojedinačnih i kolektivnih života, opštenacionalna trajna duhovna i kulturno-istorijska katarza, šira i od same književnosti, i od same umetnosti, koju shvatamo zdravo za gotovo, kao nešto što ne treba dokazivati, jer je, do ovog trenutka, već 62 puta dokazano i provereno. Sajam knjiga je nešto što se jednostavno podrazumeva. Svojom širinom, dometima, sadržajima i porukama, ova manifestacija je pozitivno otelotvorenje našeg sveukupnog nacionalnog bića, koncentracija istorije i duha, događaj koji se već decenijama požrtvovano i nesebično stavlja na raspolaganje svime što može, zna i ima, praznika kulture i duha i najneposrednijeg svedočenja šta smo, gde smo i čemu kao država, narod i kultura možemo da se nadamo.
* Može li se jedno takvo carstvo umetnosti i istorijskog duha dočarati i "zemaljskim" podacima?
Podaci i brojke su i suvoparni i mnogogovoreći: najavljeno je učešće petsto direktnih i još toliko indirektnih izlagača, iz dvadesetak zemalja sa pet kontinenata. Ovogodišnji počasni gost je Kraljevina Maroko sa svojom izuzetnom, mnogovekovnom i uticajnom književnošću, i to kao prva arapska zemlja - počasni gost na Sajmu knjiga. Izlagački i neverovatno bogat prateći program - stotine izložbi, prezentacija, tribina, izdavača, autora, knjižara, distributera knjiga, kompanija za multimediju, bibliotekara, pasioniranih čitalaca, konferencija i svih drugih najraznovrsnijih mogućih programa i "žanrova" u čast i korist književnog stvaralaštva - imaju na raspolaganju 30.000 kvm sajamskog prostora. Ali, ti i takvi podaci nemaju mnogo smisla ako se izgubi iz vida da je Sajam knjiga monumentalan a živ organizam, ali da su takva i vremena, društvene i kulturne okolnosti, ljudski potencijali, umetničke matice. Koliko god i Sajam knjiga nastojao da budućnost učini na pozitivan način predvidljivom, da je u suštini i sam stvara kao pozitivnu, ta misija je samo deo, ali veličanstven deo, opštije kulturne, društvene pa i civilizacijske priče. Baš Sajam knjiga ima nepisan istorijski imperativ da nas kao narod i kao mentalitet održi i zadrži na glavnom toku kulturnih zbivanja, ne samo na lokalnom ili regionalnom nego i na znatno širem evropskom planu.
.jpg)
Pročitajte još - OTVOREN 63. SAJAM KNjIGA U BEOGRADU: Slava čitalačkog naroda
* Koliko su "teške" otežavajuće okolnosti u funkcionisanju Sajma knjiga, s obzirom na neke nedavne javne primedbe izdavača u vezi sa konceptom i raspodelom sajamskog prostora?
Nijednu primedbu u tom smislu, bilo od koga da dođe, i u bilo kojoj formi, ni Beogradski sajam kao izvršni organizator, ni Grad Beograd kao osnivač, a ni Odbor Sajma knjiga, koji u ime Osnivača sajam realizuje, ni u kom kontekstu ne shvataju kao otežavajuću okolnost nego kao poželjan sukob mišljenja, doprinos razrešenju postojećih dilema i, zapravo, kao motivacioni faktor i "temu za razmišljanje". Stvar je organizatora sajma da konstruktivne argumente prepozna i pretoči ih u praksu, bilo kroz inovativnu organizaciju, zahvate u tematskim koncepcijama ili, čak, "samo" kroz moguća infrastrukturna poboljšanja. Odnos uzajamnog poverenja i uvažavanja stavova i okolnosti u svemu tome je od prvorazredne važnosti.
.jpg)
* Zajedno sa Sajmom knjiga održavaju se još dva sajma?
Tačnije je reći "istovremeno" ili "tokom Sajma knjiga", jer nisu sastavni deo Sajma knjiga. Radi se o Međunarodnom sajmu obrazovanja i nastavnih sredstava (njegovom čak 49. izdanju) i "Media marketu", sajmu informisanja, komunikacija i marketinga, za koje je procenjeno da su značajnim delom programa kompatibilni i komplementarni sa Sajmom knjiga i da ga dodatno oplemenjuju. Sajam obrazovanja na više nivoa edukuje učenike i studente, doprinosi poboljšanju i racionalizaciji celokupnog nastavnog procesa i povezuje ga sa domaćim i međunarodnim institucijama, a "Media market" je reprezentativan skup izdavača novina i magazina, marketinških i PR agencija, web-portala, distributerskih kuća i štamparija, zapravo svih onih koji su moćni, voljni i sposobni da se, upravo u žarištu i povodom lepe reči i oslobođene misli, uživo susretnu sa onima kojima se, kao bezimenim čitaocima i korisnicima njihovih usluga i ideja, inače svakodnevno obraćaju.
Komentari (1)