POSLE niza godina koje su “pojeli skakavci”, Filmski centar Srbije je u poslednje tri godine napokon ušao u stabilnu, i po mnogim rezultatima najuspešniju fazu. Nada Popović Perišić, predsednica sada već bivšeg saziva Upravnog odbora FCS (13. juna Vlada Srbije imenovala je nove članove), ipak je pre isteka mandata, još 22. marta, ponudila ostavku na ovu funkciju. Ta informacija ostala je u potpunoj diskreciji i van domašaja medija sve do 31. maja, kada je na sednici Vlade Srbije zvanično razrešena dužnosti. Zašto je podnela ostavku, da li je taj gest usledio jer se osećala “slomljenom”, kao što kažu neki kuloari, i šta se događalo iza “zavese” FCS, Nada Popović Perišić govori ekskluzivno za “Novosti”.

- Ovom Upravnom odboru, a i meni, isticao je mandat u junu, i smatrala sam da je potrebno pokrenuti proceduru izbora novih članova bar dva meseca ranije. Neko nepisano, ali kroz razgovore u Ministarstvu kulture usaglašeno načelo, bilo je da za članove UO predloge šalju RTS, RTV, Privredna komora i grupacije filmskih radnika. Kako kod nas svako “demokratsko usaglašavanje” zahteva dosta vremena, stavila sam Ministarstvu kulture na raspolaganje moju ostavku.

* U filmskim kuloarima pominjale su se nesuglasice među članovima UO, ko je, zapravo, “minirao” rad FCS?

- Nesuglasice su deo svake ozbiljnije rasprave, jer predstavljaju način da se kroz razgovor dođe do najboljih rešenja. Korisne su sve dok ne izlaze iz okvira tela u kojem se raspravlja i ne postanu deo “kuloarskih priča”. Često, oni koji učestvuju u kuloarskim pričama zapravo ne poznaju dobro funkcionisanje pojedinih institucija kulture. S druge strane, svaki pokušaj da se nešto izmeni, da se uvedu procedure i pravila, najčešće izaziva reakcije javnosti. Neretko, predstavlja i vrstu otpora promenama i javlja se u vidu veoma ostrašćenih reakcija. Kultura podrazumeva dijalog, žučnu raspravu ako treba, produktivno neslaganje, vođeno, naravno i pre svega, dobrim namerama ali, posle svega, i zajedničku strategiju. Teškoće u radu nastaju kad nema dobrih namera, kad je cilj da se ruši ono što se tek uspostavlja, i da se ne učestvuje u zajedničkim nastojanjima.

PROČITAJTE JOŠ - Nada Popović Perišić: Novac je danas glavna religija


* Jednom članu UO smetalo je što je na konkursu FCS za igrani film “prošao” scenario vašeg sina Vladimira Perišića Lost contry?

- U slučaju filma Lost contry nije reč samo o mom sinu, kako se to pominje u medijima, već i o reditelju koji je završio prestižnu školu režije u Francuskoj, i koji je imao tri filma u Kanu. Komisija ga je predložila jednoglasno, a ja sam pre toga konsultovala Agenciju za sukob interesa i postupila po njihovom uputstvu. Ali, da još jednom podsetim - o tome koji će film biti podržan, odlučuju komisije stručnjaka. Na UO je da odluči samo o broju filmova koji se finansiraju shodno budžetu FCS koji je usvojilo Ministarstvo kulture.


* Postoje precizni podaci da je FCS uspešno realizovao brojne ciljeve, zašto deo filmske javnosti ignoriše ove činjenice?

- FCS je u poslednje tri godine, zahvaljujući Ministarstvu kulture i Vladi Srbije, u mandatima ministra Ivana Tasovca i aktuelnog ministra Vladana Vukosavljevića, dobio značajna sredstva. To pokazuje da su Vlada i Ministarstvo prepoznali značaj filma i njegovu komunikacijsku i umetničku moć. Ovaj UO počeo je sa budžetom FCS od 260 miliona dinara i dvogodišnjom pauzom kada je reč o konkursima, a danas raspolaže jednom milijardom i dva puta godišnje raspisuje konkurse u gotovo petnaest različitih kategorija. U isti mah moram da istaknem jednu pojavu koja me raduje: upravo se događa smena generacija. Dolaze nove, školovane generacije koje traže prostor za svoj izraz i svoju estetiku. Te promene u umetnosti nikada nisu prolazile lako. Iz istorije znamo koliko je rasprava bilo, i sa kojim posledicama, i kako su rasprave u kulturi bile burne. Otpori smeni generacija, a time i smeni estetika su veliki, i često ugrožavaju promene. No, ono što je danas vidljivo i što predstavlja nadu za naš film jeste to da se na svetskim festivalima prepoznaju efekti ulaganja u film i da se sve češće koristi sintagma “srpski film”.

PROČITAJTE JOŠ - Igra bez prevoda


* U nekim medijima, ipak, kao da je postojala dirigovana kampanja protiv FCS?

- Danas, kao što znamo, mediji imaju veliku moć, određuju i oblikuju javno mnjenje, a u svakom demokratskom društvu pravo na različita mišljenja, kao i sloboda da se ona iznesu, nešto je što se podrazumeva. “Bočni udarci”, međutim, često dobijaju prostor i mesto u medijima, najčešće bez prava na odgovor, a mi inače nismo društvo koje je sklono pohvalama, niti smo spremni da pomognemo u realizovanju zajedničkih ciljeva. No, uvek postoji i ocena vremena, koja naravno stiže posle izvesne distance, i koja mladim ljudima neće biti od velike koristi kad stigne u vremenski udaljenom periodu.


* Zbog filma "Teret", nedavno prikazanog u Kanu, deo javnosti smatra i da neke kritike upućene FCS liče na ono što se dogodilo u Hrvatskom - audio-vizuelnom centru, koji je bio optužen da producira antihrvatske filmove, pa je dotadašnji direktor podneo ostavku.

- Uvek je moguće uspostaviti paralele ili uočiti sličnosti, a mi delimo iste kulturne obrasce. Nisam gledala film “Teret”, ali bojim se da ga nije gledao ni najveći broj onih koji govore o filmu. Dakle, ne mogu da komentarišem film. Mislim da smo skloni da prebrzo dajemo ocene i da olako koristimo etikete. Kao što mislim da smo kao UO nastojali da radimo odgovorno, i sa velikim entuzijazmom i željom da radimo na dobrobit ove kulture.


OTVORENA NAM JE SVETSKA SCENA

VLADA Srbije imenovala je nove članove UO FCS, a za “naslednicu” vaše funkcije predložena je Jelena Trivan. Šta mislite o novom sazivu ljudi koji će voditi najznačajniju nacionalnu filmsku ustanovu?

- Po prirodi sam optimista, i nadam se da će novi UO raditi s istim žarom s kojim smo i mi radili, i postići daleko veće rezultate. Posao predsednice obavljala sam u želji da se uradi najviše što je u datim okolnostima moguće. Mislim da smo uradili mnogo toga. Takođe mislim da još mnogo toga može da se uradi. Svetska filmska scena nam je otvorena. Očekujem da će novi UO nastaviti put koji smo započeli i postići još više uspeha.

REAGOVANjE

Molim vas da po Zakonu o informisanju objavite moje reagovanje na intervju koji sam dala "Večernjim novostima", a koji je objavljen u nedelju, 17. juna, pod naslovom "Više volimo bočne udarce nego uspeh". U intervjuu potpuno je izmenjeno pitanje koje mi je postavila novinarka "Novosti", a glasilo je:

Zbog filma "Teret" nedavno prikazanog u Kanu, deo javnosti smatra i da neke kritike upućene FCS liče na ono što se dogodilo u Hrvatskom audio-vizuelnom centru, koji je bio optužen da producira antihrvatske filmove, pa je dotadašnji direktor podneo ostavku.

Moj odgovor na ovo pitanje je glasio:

- Uvek je moguće uspostaviti paralele ili uočiti sličnosti, a mi delimo iste kulturne obrasce. Nisam gledala film "Teret", ali bojim se da ga nije gledao ni najveći broj onih koji govore o filmu. Dakle, ne mogu da komentarišem film. Mislim da smo skloni da prebrzo dajemo ocene i da olako koristimo etikete. Kao što mislim da smo kao UO nastojali da radimo odgovorno, i sa velikim entuzijazmom i željom da radimo na dobrobit ove kulture.

Nada Popović Perišić