Peđa Milosavljević - sledio sebe do usamljenosti
15. 05. 2018. u 10:50
Velika izložba povodom 110 godina od rođenja Peđe Milosavljevića. Od 50 slika u Dvorskoj galeriji, čak 35 prvi put u javnosti
Slike Peđe Milosavljevića
POSLE dužeg vremena, dela velikana našeg slikarstva Peđe Milosavljevića (1908-1987) naći će se pred beogradskom publikom, na izložbi povodom 110 godina od njegovog rođenja, koja će biti otvorena večeras u 19 časova u Dvorskoj galeriji (Dragoslava Jovanovića 7). Postavku čini 50 slika u tehnici ulje na platnu, od kojih je 13 pozajmljeno od institucija kulture - SANU, Galerije Doma Vojske RS, Muzeja Grada Beograda, Muzeja Jugoslavije i Muzeja Grada Kragujevca. Od 37 slika iz privatnih kolekcija, čak 35 slika će biti izloženo prvi put.
- Milosavljevićeva umetnička dela žive svoj život u mnogim muzejima, galerijama, legatima i privatnim kolekcijama, ne samo u Srbiji, već i u inostranstvu - kaže, za "Novosti", Milica Ratković, direktorka Dvorske galerije.
- Mnoga od njih, nažalost, nisu dugo viđena, a u međuvremenu je stasala čitava nova generacija ljubitelja savremenog srpskog slikarstva, kojoj bi trebalo otvoriti vidike. Imajući to u vidu, a i želeći da publici prikažemo bisere privatnih kolekcija, koji do sada nisu izlagani, pripremili smo izložbu koja nosi naziv "Snovi i krila savremene umetnosti".
PROČITAJTE JOŠ - Aukcija u "Madlenijanumu": Najskuplji "Njujork" Peđe Milosavljevića
Izložba će, kako nam otkriva sagovornica, pružiti uvid u Peđino stvaralaštvo tokom bezmalo pola veka, od 1936. godine, iz koje datira svečani "Portret violinistkinje Marije Mihajlović", do 1985. kada je naslikao platno "Platani pred Miloševim konakom". Postavka prati njegove stvaralačke mene, od intimizma, poetskog realizma i umerenog ekspresionizma sa elementima simbolizma, do apokaliptičnih vizija.
.jpg)
- Jasno definisane hronologije Peđinog slikarstva nema, što se posebno vidi u delima nastalim između 1946. i 1961, gde se može izdvojiti više ciklusa: ciklus Dubrovnika, pariskih krovova, mladih žena, gvozdenih ograda sa ružama i fantazmagoričnih kompozicija sa muzičkim instrumentima i svecima. Kasnije, oko 1967. pojavljuje se tema nosoroga, nadahnuta Budinom "Pesmom o nosorogu", odnosno potrebom da se u sve složenijoj i nejasnijoj situaciji sopstveno ubeđenje odlučno sledi i po cenu usamljenosti. Krajem sedamdesetih nastaju dela inspirisana srpskim srednjovekovnim freskama i poznatim renesansnim kompozicijama - zaključuje Milica Ratković.
.jpg)
ČETIRI GRADA
IZLOŽENE slike jasno ukazuju na ponavljanje tema koje Peđu navode na nova promišljanja - naglašava direktorka Dvorske galerije. - Četiri grada stalno prisutna u njegovim preispitivanjima i uvek drugačije doživljena - Pariz, Beograd, Mostar i Dubrovnik, dala su pečat njegovom delu. Nadamo se da će izložba omogućiti bolje upoznavanje i sagledavanje stvaralaštva ovog kosmopolite jedinstvene slikarske poetike, koji je svojim osobenim izrazom dao izuzetan doprinos srpskom slikarstvu 20. veka.
Zoran Kg
15.05.2018. 13:58
Ovoj kolekciji mogle bi da se dodaju jos dve koje su misteriozno nestale iz kragujevackog hotela "Sumarice".
Komentari (1)