KRAJEM šezdesetih godina prošlog veka Saša Petrović je verovao da nastupa vreme kada će srpski film postati evropski, a nastupio je - mrak! Ovo je istakao Petar Volk na diskusiji "Skupljači perja - međaš srpskog (jugoslovenskog) filma", koja je održana juče u Centru za kulturu Sopot u okviru 46. Sofesta.

- Voleo je Srbiju i mladost je tražio u Beogradu, iako nije bio nacionalist, ali mu se upravo u njegovom gradu dogodila poslednja komunistička hajka - rekao je Volk, podsećajući na sve kroz šta je Petrović prolazio kada je zabranjen film njegovog studenta Lazara Stojanovića "Plastični Isus". - Isključili su ga iz nastave na FDU, ali on je samo želeo priliku da vaspitava nove stvaraoce. Na kraju ga je ubilo to što se stvaralo oko njega. Sahranjen u Parizu, iako je želeo da počiva u Beogradu.

O reditelju o čijim je delima u svetu objavljeno više 500 kritika, govorio je i Vlastimir Sudar, filmski istoričar, koji je naglasio da se Petrović nije bavio politikom na dnevno nivou:

- Njegov izbor da adaptira "Majstora i Margaritu" je politički čin koji je rezultovao reakcijom dogmatizma i intelektualne nesigurnosti. Savremeni autori mogu mnogo da nauče iz filma "Skupljači perja" jer ne upada u jeftinu folklorizaciju, iako je tadašnja domaća kritika to ponekad tvrdila - zaključio je Sudar.

Književni kritiča Dejan Dabić ocenio je da je film "Skupljači perja" poetičan i vizuelan, ali da je ipak ostao upamćen po rediteljskim rešenjima koja su moderna i posle pola veka.


PREDLOG ZA SPOMENIKE

U IME Filmske akademije nauka i umetnosti, Petar Volk je predložio da Grad Sopot stvori uslove da se podigne spomenik filmskom stvaraocu, za koji već postoji predlog nadležnima u Beogradu:

- Pripremili smo predlog Skupštini grada da se podigne i spomenik Aleksandru Petroviću - otkrio je Volk.