VIJUGAVI put kojim smo u sredu ujutro prošli pored manastira Studenice odveo nas je pravo u priču o Nemanjićima. Planine, šume, reka Studenica, likovi i koliba sa kraja 12. i početka 13. veka. Oči u oči sa Stefanom Prvovenčanim, koji je, sa okrvavljenim povezom na glavi, garav, ogrnut kožnim plaštom, sa sabljom za pojasom stajao pred nama.

Slika druga. Kostimograf Stefan Savković, zadužen za seriju "Krunisanje Stefana Prvovenčanog: Prva nemanjićka kraljevina", prilazi Vojinu Ćetkoviću, koji tumači Stefana Prvovenčanog, i zateže mu gornji deo poveza.

Kao jedina novinarska ekipa prisustvujemo snimanju prvih kadrova ove dugo očekivane serije, rađene u produkciji RTS, u režiji Marka Marinkovića i prema scenariju Gordana Mihića. Snimanje bi trebalo da potraje do avgusta, prva epizoda biće prikazana za Novu godinu, a serije emitovana 2018.

Producent Miško Stevanović želi nam dobrodošlicu, a mi se već osećamo kao da smo deo srpske istorije. Prilazi i Nada Šargin, u dugoj haljini sa uvojcima koji ne pokrivaju ogrebotinu na obrazu, dok proplankom šeta Vučić Perović, ponavljajući tekst. Reditelj Marinković utišava sve, najavljuje probu. Sve troje ulaze u kadar, u ugljarevu jamu. Ispred nje su Olivera Viktorović i Bogoljub Mitić, bračni par ugljara, koji sedi oko vatre, za kazanom, vidno zabrinut... Stefan ranjen leži pored ognjišta, a Raška mu pridodaje toplu kašu...

Kadar je posle nekoliko proba snimljen, a mi prilazimo Mitiću, kog svi u ekipi zovu Đoša, po liku koji je tumačio u seriji "Porodično balgo".

- Moj lik je bio ratnik, ali je pobegao u šumu da pravi ugalj, da bi sačuvao sina - kaže nam Mitić.

Bogoljub Mitić u jednom od prvih kadrova,Foto Goran šljivić


- Nisam se ni nadao da će sina da mi odvedu u rat, hoće da pogine za Srbiju, a ja sam pacifista. Imam sreće da ponovo snimam za RTS, koji jedini radi ozbiljnu seriju.

Olivera Viktorović, Foto Goran šljivić

Vojin Ćetković ističe da je prijatno iznenađen dobrim uslovima rada, što je čudno za današnju produkciju.

- Imali smo i borilačke i jahačke i kostimografske i rediteljske probe, pa nisam iznenađen - objašnjava Ćetković. - Stefan je u ovoj sceni ranjen, a priča se dešava osam dana posle bitke oko srpskog prestola, u kojoj je bio oči u oči sa svojim rođenim bratom Vukanom, gde je i poražen - jedva je izvukao živu glavu, pa odatle kreće u bekstvo, nabasava na kolibu kod ugljara.

Vojin Ćetković u ulozi Stefana Prvovenčanog,Foto Goran šljivić

Reditelj Marinković zadovoljan je prvim kadrovima i pretpostavlja da će ga impresije i uzbuđenje stići tek kasnije, kada se vrati u hotel. Smatra da će mu najzahtevnije, organizaciono i rediteljski, za snimanje biti bitke sa konjicom i pešadijom.

- I sam sam sada naučio mnoge stvari pripremajući se za ovaj projekat, a cilj serije je da zainteresuje sve, pogotovo mlade ljude, za to vreme i događaje - kaže Marinković. - Da bi ih proučavali na drugi način, ne TV formom, već izučavanjem istorije. Moja generacija je rasla pod velikim uticajem zapadne kulture, o kralju Arturu smo znali više nego o Nemanjićima, a imamo autentičnu istoriju koju drugi, veći narodi, fabrikuju.

Foto Goran šljivić

Nakon našeg razgovora ekipa se seli na drugi set, nekoliko kilometara uzvodno. Idilični huk vodopada i mekane proplanke prekidaju krici. Četiri muškarca, razbojnika, iskočila su iz grmlja i bacila ribarsku mrežu na dve devojke. One prestravljeno viču, braneći se, na šta ih podstiče i Bojana Šutić, pomoćnica reditelja, rečima: "Devojke, borba za život, vrištite!"

- Ma, devojke su super, a momci kao da nikad nisu vijali žene po livadi - dobacuje neko iz ekipe, na šta su se svi grohotom nasmejali.

Foto Goran šljivić


BRADIĆ: IZAZOV ZA RTS

- POSEBNO sam uzbuđen jer je ovo prvi dan, što nas sve izrazito motiviše za buduće poslove - kaže Nebojša Bradić, glavni i odgovorni urednik Kulturno-umetničkog programa RTS. - U ovom poslu se RTS posle dugo vremena pojavljuje kao neko ko je od početka do kraja nosio i realizuje ovu ideju, što je poseban i važan izazov za svaku televiziju. Po prvi put se radi igrana serija srednjeg veka, čak i u oblasti filma nemamo puno proizvoda koji bi na neki način mogli da budu putokaz i uzor, sa željom da se ovaj serijal nastavi i u nekim drugim projektima koji će za temu imati srednji vek.

Foto Goran šljivić

KOPAONIK

SERIJA će se snimati na 240 lokacija, a prva sledeća je Kopaonik, kako bi se uhvati poslednji dah zime, a kamera zabeležila grudvanje i sankanje Nemanjine dece.

Foto Goran šljivić