VELIKO nadmetanje za prestižnu nagradu "Meša Selimović", koju 29. put dodeljuju "Večernje novosti", polako ulazi u finiš. Do ponedeljka, 20. februara objavićemo glasove još 16 članova Velikog žirija.


ZORANA OPAČIĆ (Beograd)

1. "BOL"Miroslav Maksimović ("Čigoja")

2. "LAMPEDUZA"Dragan Radovančević (NB "Stefan Prvovenčani", Kraljevo)

3. "REČ POD OKRILjEM POETIKE"Aleksandar Milanović (NB "Stefan

Prvovenčani, Kraljevo)

4. "PUT KA USPRAVNOJ ZEMLjI"Dragan Hamović (Institut za književnost i umetnost)

5. "ARZAMAS"Ivana Dimić ("Laguna")


SONETNI venac o sećanju i zaboravu, porodičnoj i kolektivnoj traumi, o ustaškim pokoljima Srba u Drugom svetskom ratu, završen autobiografskim zapisom kojim se objašnjava povod pevanja, predstavlja izuzetno dramatično i upečatljivo pesničko ostvarenje M. Maksimovića. Ostrvo poznato po stradanju afričkih migranata na putu ka Evropi, simbol zapadnoevropske ravnodušnosti prema tuđoj patnji čini stožerni motiv pesničke zbirke D. Radovančevića. Osećanje pripadnosti i tuđinstva posmatra se kao individualni, politički i društveni fenomen, pri čemu je i odnos prema zavičaju, oličen u majčinoj seni, duboko emotivan i protivrečan.

Studija A. Milanovića o lingvostilističkim karakteristikama pevanja deset značajnih autora druge polovine 20. veka izuzetno je koristan prilog nauke o jeziku nauci o književnosti koji pruža precizan i sistematičan uvid u leksičke i sintaksičke, time i poetičke osobenosti moderne srpske poezije. Tema istraživanja studije D. Hamovića je nacionalna i kulturna samosvest srpske poezije 20. veka, odnosno njeno kretanje između dva naoko suprotstavljena toka, nacionalnog kulturnog pamćenja i evropskih pesničkih uticaja. Roman I. Dimić konstruisan je kao mreža scenskih dijaloga karakterističnih po prividnom humorističko-ironijskom otklonu i meditativnih proznih zapisa iz koje izvire promišljanje o osnovnim pitanjima ljudskog postojanja: strahu, samoći, smrti.


MILICA MILENKOVIĆ (Svrljig)

1. "GLASOVI SA GRANICE"Anđelko Anušić (Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Novo Sarajevo)

2. "ZVRJ UPRAZNO"

Miroslav Jozić (Gradska biblioteka "Atanasije Stojković", Ruma)

3. "SVAROŽNICI"Aleksandar Stamenković ("HERAedu", Beograd)

4. "LIK STVARI KOJE DOLAZE"Goran Stanković (NB "Stefan Prvovenčani")

5. "SOKOL ZLATNIH KRILA"Jovan Mladenović (Studentski kulturni centar, Niš)


TRI romana trojice istaknutih književnika naše savremene proze, A. Anušića, M. Jozića, A. Stamenkovića ne samo da ukazuju na značaj i pripovedačko umeće autora već i na originalnost romanesknog postupka u žanrovima za koje su se opredelili. U prvom slučaju u pitanju je istorijski roman o Srpskoj/Vojnoj krajini, u drugom fragmentirani roman hibrid, u trećem mitološki roman po motivima iz epske narodne književnosti. Roman M. Jozića zgusnuta je i fragmentirana pripovest koja poziva čitaoca na komunikaciju i aktivno sudelovanje u čitanju.

Sva trojica autora podjednako skreću pažnju nastavljajući tri glavne pripovedačke linije srpskog romana: ćosićevsku, pavićevsku i novu, možda i najmlađu, liniju epske fantastike. J. Mladenović zbirkom pesama novim načinom obrade teme o identitetu savremenog čoveka, proširuje sadašnje tokove srpske lirike. Njemu se, drugačijim prepoznatljivim, visokim stilom, pridružuje pesnik G. Stanković. Poigravajući se hronosom, između prošlog i budućeg, pesnik zapravo daje sliku naše stvarnosti.


MLADEN VESKOVIĆ(Beograd)

1. "KUKAVIČJA PILAD"Labud Dragić (SKZ)

2. "OPSENARI"Aleksandar Jugović ("Albatros plus" i "Knjiga komerc")

3. "BUMERANG"Berislav Blagojević ("Presing")

4. "ĆUTANjA IZ GORE"Mirko Demić ("Agora")

5. "MILKA ZBOGOM, VIDIMO SE SUTRA"Nemanja Jovanović ("Partizanska knjiga")


U GODINI u kojoj nije nedostajalo dobrih knjiga, činilo mi se da pažnju treba skrenuti na nova ostvarenja dva iskusna autora kakva su L. Dragić i M. Demić, kao i na dela njihovih mlađih kolega: A. Jugovića, B. Blagojevića i N. Jovanovića. Dragić i Demić svojim novim romanima pokazuju izuzetan stepen jezičke inventivnosti i nedoktrinarnosti u fikcionalizaciji daleke prošlosti (Demić) ili vremena od kojeg nas deli jedan vek, a čije su reperkusije i te kako vidljive danas (Dragić).

Mlađi autori uronjeni su u stvarnost u kojoj žive i stvaraju i njihove stvaralačke vizure se kreću od naturalizma (Jovanović), preko realizma (Blagojević) do antiutopije (Jugović). Takva poetička razuđenost stvara izuzetnu "trodimenzionalnu" sliku našeg doba, otkrivajući u njoj bolna mesta i tihe radosti.


NIKOLA MARINKOVIĆ (Beograd)

1. "POHVALA NESAVREMENOSTI"Milo Lompar ("Laguna")

2. "PUT KA USPRAVNOJ ZEMLjI"Dragan Hamović (Institut za književnost

i umetnost)

3. "KAO CELANOVI LjUBAVNICI"Oto Horvat ("Akademska knjiga")

4. "LAMPEDUZA"Dragan Radovančević (NB "Stefan Prvovenčani")

5. "KUKAVIČJA PILAD"Labud Dragić (SKZ)


NARATIVNI esej Mila Lompara povezuje različite kulturne figure i geografske prostore ukidajući prostorno-vremenske koordinate njihovog razdvajanja da bi u ovim neobičnim spojevima proizveo otrežnjujuće zaključke o aktuelnom trenutku.Pesnička samosvest srpske poezije minulog stoleća u Hamovićevoj interpretaciji razotkriva svoj kreativni dug tradiciji, time posledično upućujući na bitan zaključak da magistralne srpske poezije ne bi bilo bez aktivnog saodnosa tradicije i modernizacijskog izazova.

Nestabilni identitet pojedinca u okružju formalno je naglašen oneobičenom pripovedačkom pozicijom koja čestim menjanjem tačke perspektive otvara prostor za umetnički uspelu pripovednu igru u knjizi O. Horvata. Poezija D. Radovančevića svedoči i ospoljava unutrašnju prazninu višestruko povezanog i umreženog sveta, diskretno apostrofirajući obeskorenjenu i obeskućenu figuru lirskog Ja kao čvornu tačku ironijskog i ciničkog kritičkog angažmana. L. Dragić se novim romanom uhvatio ukoštac sa jednom od slepih mrlja srpskog kulturnog pamćenja, pobunom za očuvanje nezavisnosti Crne Gore nakon Prvog svetskog rata. Otuda i provokativnost ovog pripovedanja koje poziva razdvojeni kolektiv jednog jezika na suočavanje sa potenciranom tačkom razdora.