I OVOG septembra naša filmska i kulturna javnost seća se Sonje Savić, jedne od najdarovitijih, najlepših i najoriginalnijih jugoslovenskih i srpskih glumica - da je živa, sada bi imala 55 godina.

Tužna i neshvaćena buntovnica s razlogom, koja nikada nije pristajala na kompromis, kako Sonju danas opisuju njene kolege i prijatelji, rođena je 15. septembra 1961. u Čačku, a preminula je 23. septembra 2008. u Beogradu. Iza nje je ostalo blizu 60 filmskih i TV uloga, među kojima su i ostvarenja koja su obeležila srpsku kinematografiju - “Živeti kao sav normalan svet”, “Una”, “Čavka”, “Uvod u drugi život” i “Ni na nebu ni na zemlji” Miloša Miše Radivojevića, “Davitelj protiv davitelja” Slobodana Šijana, “Balkanski špijun” Dušana Kovačevića i Božidara Nikolića, “Braća po materi” Zdravko Šotra, “Urnebesna tragedija” Gorana Markovića, “Tango je tužna misao koja se pleše” Puriše Đorđevića, “Mi nismo anđeli” Srđana Dragojevića... Sonja Savić bila je laureat najvećih glumačkih nagrada - Zlatne arene u Puli, nagrade “Carica Teodora”, Gran prija “Ćele-kula”... Za ulogu kafanske pevačice u antologijskom filmu “Život je lep” Bore Draškovića, 1985. dobila je Specijalnu nagradu žirija u Veneciji.

Veliki uspeh iz 80-ih godina, kada je bila i jedan od najavangardnijih predstavnika beogradske kulturne scene nije se, nažalost, nastavio - tokom 90-ih sve manje se pojavljivala na filmu, ali je postala aktivna kao rediteljka - snimila je “Prvi srpski tehno vodvilj”, “Supernaut - Beograd andergraund”, “Plej”, i poslednji film “Šarlo te gleda”.

Veliki povratak na glumačku scenu usledio je sa filmom “Hleb i mleko” slovenačkog reditelja Jana Cvitkoviča, koji je 2001. nagrađen “Zlatnim lavom” u Veneciji. Sa Cvitkovičem je 2005. sarađivala i u hororu “Od groba do groba”, gde je takođe igrala glavnu ulogu, i to je bio prvi slovenački film prikazan na festvivalu u San Sebastijanu. Poslednje uloge ostvarila je u TV seriji “Vratiće se rode” Gorana Gajića, filmu “Princ od papira” Marka Kostića, i u horor komediji “Zabranjena ljubav” Momčila Preradovića. Ona je premijerno prikazana posle Sonjine smrti, juna 2009.

Pravu posvetu Sonji Savić dao je reditelj Milutin Petrović 2005, u filmu “Jug-jugoistok”, koji je snimio o njoj. U njegovoj priči igra glavnu junakinja, glumicu koja dolazi iz Slovenije i zove se Sonja Savić.

Možda ne bih bila glumica kada bih ponovo počinjala, ali bih svakako bila slobodni umetnik. To sam i sada, i priznajem da je u ovim godinama ta “titula” teško breme. Danas živim u zatvorenoj zoni Interpola, u estetskom, duhovnom i životnom pogledu ja sam sama. Autentičnost personalnog sretanja sa ljudima, sa njihovom muzikom, filmovima i knjigama, moj je najintimniji oltar i moja monaška civilizacija. A nekada sam htela i da se udam, da budem konzervativna, da imam decu...”, govorila je Sonja Savić. 


Scena iz filma "Život je lep"

SLUČAJ BARES

Na 28. Memorijalu Nadežde Petrović, reditelj Bojan Đorđev, koji je nekada blisko sarađivao sa Sonjom Savić, večeras će premijerno predstaviti postavku pozorišne predstave, po tekstu čiji je jedan od autora bila i Sonja. Ovaj rad, pod nazivom Interaktivni scenski događaj - “Slučaj Bares”, kao deo postavke ovogodišnjeg Memorijala, biće izveden i snimljen u Domu kulture u Čačku. Od nedelje, 25. septembra, ovaj rad ulazi u postavku Galerije “Nadežda Petrović” kao video-instalacija.

- Imajući u vidu koncept ovogodišnjeg Memorijala, kao i Sonjin autorski rad koji je povezivao alternativno pozorište i video, na ovaj način “Sonjin septembar” postaje deo Memorijala Nadežde Petrović, i na simboličan način povezuje dve umetnice koje su, svaka u svoje vreme, pomerale granice umetničkog izraza i inspirisale nove generacije - izjavio je Predrag Živković, direktor galerije.

Scena iz filma "Urnebesna tragedija"

ŽIVOTNI DEKADENT

Život i karijeru Sonje Savić intenzivno je obeležilo druženje sa generacijom muzičara “novog talasa”, pre svega bendom “Šarlo akrobata”, kojima je posvetila film “Šarlo te gleda”. Sa Milanom Mladenovićem, frontmenom grupe “EKV” igrala je u filmu “Crna Marija”, a tragičan pečat na veliko prijateljstvo ostavile su smrti članova ove grupe.

- Ja sam životni dekadent, jer stvarnost i ja nemamo dodirnih tačaka. Danas je nacizam u modi, što znači da moraš da si nasmejan, zdrav, obučen i “napumpan” silikonima, dok ja jedem parče hleba razdeljeno na četiri dela - govorila je Sonja.