Radovi na revitalizaciji Golubačke tvrđave nastaviće se i posle isteka roka u junu 2016. godine. Do tada će u okviru tekućeg projekta biti završeni tunel sa obilaznicom, posetilački centar, obaloutvrda, arheološka iskopavanja i deo same tvrđave, tvrdi za "Novosti" Klaus Kaper, direktor austrijske kancelarije "Ada" u Beogradu, preko koje Evropska unija uplaćuje sredstva za realizaciju projekta.

EU je izdvojila 6,6 miliona evra za očuvanje i uređenje golubačkog kompleksa. Rok koji je ranije postavila za kraj radova, 30. jun 2016, sad je već sasvim izvesno, biće probijen. Ugovor o produžetku još nije potpisan. Ukoliko se to u skorije vreme ne dogodi, veliki deo sredstava namenjen za obnovu srednjovekovnog zdanja mogao bi biti vraćen u njene fondove, a obaveze oko daljeg finansiranja radova preuzela bi Srbija.

- EU i Austrijska razvojna agencija nameravaju da nastave sa finansiranjem radova na rekonstrukciji Golubačke tvrđave - tvrdi Kaper.

- Ovaj projekat smatramo izuzetno značajnim za razvoj istočne Srbije, o čemu postoji i konsenzus sa srpskim vlastima. U ovom trenutku se bavimo finalizacijom planova za nastavak aktivnosti posle juna 2016, kako ne bi došlo do zastoja u radovima. To praktično znači da će tvrđava biti u potpunosti rekonstruisana.

Kao glavni razlog za kašnjenje naš sagovornik navodi probleme sa projektnom dokumentacijom.


- U projektu arhitekte Marije Jovin su, između ostalog, gotovo nedostajale geodetske podloge i rezultati geoloških i konzervatorskih istraživanja, koja se prema Zakonu o planiranju i izgradnji moraju sprovesti pre izrade samog projekta - kaže Kaper.

NAJSPORIJE NA BEDEMIMA Radovi na samoj tvrđavi najviše kasne. Ranije se govorilo da će biti izabran podizvođač za rekonstrukciju, jer preduzeće "Ornament" nema kapacitete da taj posao završi. "Ornament" je posao dobio putem tendera, jer je ponudio čak 500.000 evra nižu cenu od one koju je projektant predvideo.
- Ne vidimo potrebu za izbor podizvođača. Dopunom nedostajuće projektne dokumentacije i završetkom tunela sa obilaznicom biće otklonjeni svi problemi - tvrdi Kaper.

- Na primer, projektant je, bez prethodnog istraživanja, pretpostavio da se pod vodom nalaze ostaci zidova ili čvrsta stena nekadašnje palate, potopljene prilikom izgradnje hidroelektrane Đerdap. Ispostavilo se da se pod vodom nalazi sloj mulja debeo 2-3 metra. Izgradnja zidova na takvoj osnovi bi dovela do potpunog urušavanja palate.

Prema Kaperovim rečima, trenutno se pronalazi tehničko rešenje koje će obezbediti da palata bude izgrađena na stabilnim osnovama. Radove je, dodaje, usporio i intenzivan saobraćaj koji svakodnevno prolazi kroz Golubačku tvrđavu.

- Praktično, jedina ravna površina unutar tvrđave na kojoj je moguće postaviti kran je zapravo put kojim dnevno prođe i više desetina teških kamiona. Završetkom tunela sa obilaznicom biće moguće obezbediti pun angažman radnika i tehnike.

Golubački kompleks obnavljaju tri firme - "Ornament - investinženjering" radi tvrđavu, "Planum" izmeštanje tunela koji je išao ispod Tvrđave, a "Koto" gradi novi vizitorski centar i jedini poštuje zadate rokove.

- Na svim ovim segmentima su angažovane domaće kompanije koje su izabrane na tenderu. Jedna od njih je i "Planum", srpska kompanija sa velikom tradicijom i iskustvom u izvođenju ovakvih radova. Nažalost, finansijski problemi koje "Planum" ima su doveli do kašnjenja radova tokom zime. Sada su ti problemi rešeni. Prošle subote probijen je tunel pored tvrđave. Uskoro možemo da očekujemo i potpuno izmeštanje saobraćaja na koje se čekalo osamdeset godina.