MOGUĆNOST da Milić od Mačve u Beogradu dobije galeriju, više od 15 godina nakon što se naselio u pejzaže večnosti, deluje jednako nedostižno kao i balvani koji lete nebom na njegovim platnima. Zalud je bio umetnikov zalog - vredna kolekcija od 64 slike, koja je, uprkos nekoliko pokušaja porodice da je preda gradskim vlastima, još "zatočenik" Milićeve "Kule od sedam vetrova" na Zvezdari. Pitanje: hoće li se ikada pred Beograđanima naći stalna postavka ovog slikara, zasada ostaje bez odgovora.

Na ugovor koji je Milić Stanković, poznatiji kao Milić od Mačve, sklopio sa Gradom Beogradom 6. jula 1977. godine, a kojim prestonici ostavlja svoje 64 slike, danas su svi zaboravili. U Skupštini grada kažu: "Nikad čuli", ali su zainteresovani za platna i otvaranje galerije ovog poznatog slikara.

U ime Izvršnog saveta Skupštine grada, ugovor sa umetnikom je potpisao Miljenko Zrelec. Grad se obavezao da, u zamenu za slike, obezbedi Miliću plac na Zvezdari za kuću i atelje, na lokaciji koja je urbanističkim planom predviđena za izgradnju slikarskih ateljea i da komunalno uredi građevinsko zemljište.

Takođe se obavezao da će, u naknadno utvrđenom roku, u užem centru Beograda otvoriti galeriju, koja će nositi ime ovog slikara, da će snositi sve troškove njenog održavanja i rada, kao i troškove osiguranja slika. Obavezao se da će o svom trošku izdati i katalog slika.

MOSKVA KOLIKO je država nezainteresovana za dragocena platna pokazuje i slučaj više slika koje posle Milićeve izložbe, krajem devedesetih, u Moskvi, nikada nisu vraćene u zemlju. Naslednici Milića od Mačve su u avgustu 2002. zatražili od Ambasade SRJ, tačnije konzula Zorana Đurišića, povraćaj slika. Ni od toga do danas nije bilo ništa.

Do otvaranja galerije, slike će čuvati sam slikar, kako se navodi "kao dobar domaćin", u svom ateljeu. Milić od Mačve se, pak, obavezuje da platna neće pozajmljivati, zamenjivati, zalagati ili na neki drugi način otuđiti. Prilikom sklapanja ugovora sa gradom, slikar je priložio i spisak na kome su precizno navedeni nazivi dela koje je poklonio.

Dvadeset dana kasnije urađen je dopunski ugovor kojim se precizira da će Milić dobiti plac od 2.000 kvadrata. Na njemu je izgradio svoju čuvenu "Kulu na sedam vetrova", u srpsko-moravskom građanskom stilu, koju je sam projektovao. Projektovao je, takođe, i još dve vetrovite kule - Radovanovu, u Mačvi, i "Milićevu stiharu" na Palisadu, na Zlatiboru.

Na placu na Zvezdari i danas se nalazi slikarev atelje, radionica i stan, sve sazidano sa urednom građevinskom i upotrebnom dozvolom. Izgradnja je odobrena rešenjem od 19. aprila 1978, a dozvola Sekretarijata za komunalno-stambene poslove opštine Zvezdara izdata je 10. decembra 1982. Nakon toga, Komitet za komunalno-stambene i građevinske poslove izdaje i upotrebnu dozvolu.

Milić od Mačve umro je 2000, a da se Grad do danas nije potrudio da dođe do slika koje mu pripadaju! Pošto se niko nije oglašavao, slikarevi naslednici obratili su se Gradu 23. marta 2007, kada je već završena ostavinska rasprava. Ponudili su gradskim ocima na prodaju Kulu na sedam vetrova, sve sa autentičnim slikarevim nameštajem i pokućstvom. Ideja je bila da Grad tu napravi obećanu galeriju. Odgovor im, međutim, nikada nije stigao.

Slike i dan-danas stoje u zvezdarskoj Kuli, sada već prilično oronuloj, u uslovima koji su daleko od poželjnih za čuvanje umetničkih dela. Kako saznajemo, u kuli ima vlage, pa se podigao parket u prizemlju.


NASLEDNICE ČEKAJU

KAKO su "Novosti" uspele da saznaju, porodica slikara se neće oglašavati sve dok od gradskih vlasti ne dobije poziv na dogovor o realizaciji legata. Među Milićevim naslednicima su njegova treća supruga Danka Stanković i njihova ćerka Jelena, Simonida i Teodora Stanković (ćerke iz drugog braka), dok je njegovu pokojnu ćerku Odetu nasledila njena majka, prva slikareva supruga Stojanka Orobabić.


Ključ od kule je kod slikareve poslednje žene Danke Stanković, koja plaća i čuvara