KC Novi Sad dostupan svima

J. SIMIĆ

04. 08. 2013. u 21:57

Andrej Fajgelj, direktor KC Novi Sad, o kulturi, monopolistima i pobedi nad "Fejsbukom". Srbi su previše navikli na poraze, vreme je da pobeđuju

U PROTEKLIH desetak meseci, koliko je na čelu Kulturnog centra Novi Sad, Andrej Fajgelj najvećim uspehom smatra to što je vrata ove institucije širom otvorio Novosađanima i svima drugima, koji su svesni važnosti negovanja naših najviših kulturnih vrednosti. Ne samo srpskih, kako kaže, nego i svih drugih koje su se ovde ukrstile.

Fajgelj ima samo 35 godina, doktorirao je na francuskom Univerzitetu "Pol Valeri" u Monpeljeu, govori desetak jezika, jedan je od osnivača "Treće Srbije", predsednik Organizacionog odbora u akciji "Novi Sad, evropska prestonica kulture", a u njegovu privatnu "ličnu kartu" upisuje se da je otac četvoro dece...

- Ranijih godina često sam slušao kako je KCNS institucija zatvorenog tipa, gotovo nedostupna građanima, a to je potpuno pogrešna koncepcija - naglašava Fajgelj.- Kada sam izabran za direktora, odlučio sam da širom otvorim vrata idejama i sugestijama koje stižu od umetnika, studenata, škola, preduzeća, i svim ostalim ustanovama iz grada, Srbije i inostranstva. I to je urodilo dobrim rezultatom: samo u prvih šest meseci, na predlog građana realizovano je za 760 odsto aktivnosti više nego u prethodnom periodu. To je rezultiralo i posetom publike većom za 400 odsto nego prošle godine.

JASENOVAC I ANTISRBIZAM ZAHVALjUJUĆI Fajgeljovoj inicijativi, peticiji i borbi koja je trajala dva meseca, "Fejsbuk" je načinio presedan i opozvao svoju odluku da ukine stranicu "Međunarodne inicijative za praćenje antisrbizma". Na toj stranici, Fajgelj i više od 1.000 postpisnika pobunili su se zbog prećutkivanja srpskih žrtava u Jasenovcu, koje se dogodilo u jednoj španskoj TV emisiji. Možda je to mali korak za "Fejsbuk", ali je ogroman u borbi protiv satanizacije Srba.

- Povećali smo kvalitet i kvantitet programa. Tribina mladih, recimo, vraća se mladima kroz ciklus "Univerzitet na prekretnici", koji organizuju studenti, a ujedno se oživljava novim programima, kao što je serija predavanja "Psihopolis", tokom kojih je sala uvek prepuna. Tu su i ciklusi "Tumačenje poezije" i "Savremeno kulturno stvaralaštvo nacionalnih manjina u Vojvodini", a posebno smo ponosni na činjenicu da su se međunarodnom festivalu proznog stvaralaštva "Prosefest" pridružili đaci još dve gimnazije. Kulturni centar upriličio je i nove programe, manifestaciju "1150", povodom jubileja slovenske pismenosti, i "Poezika", prvi regionalni festival autorske muzike, a razbijen je i "monopol" koji su ovde formirali prethodnici na čelu sa bivšim direktorom, književnikom Laslom Blaškovićem:

- Ne sporim da je tu bilo kvalitetnih umetnika, pisaca, izdavačkih kuća, ali zahvaljujući monopolskom odnosu, oni su sebe doživljavali kao male bogove. Tako, neki kvalitetni pisci poput Akleksandra Gatalice ovde nisu imali "prođu" samo zbog nečijih sujeta.

Fajgelj navodi da KCNS oko 95 odsto sredstava dobija iz gradskog budžeta, ali i to smatra nekom vrstom monopolskog ponašanja, zbog čega će naredne godine još toliko sredstava pokušati da dobije od od stranih donatora.

PRESTONICA KULTURE

GOVOREĆI o težnji da Novi Sad 2020. i zvanično postane prestonica evropske kulture, Fajgelj ističe da je najvažnije verovati u pobedu:

- Kao nacija, previše smo se navikli na poraze, vreme je da počnemo da pobeđujemo, a jedna od tih pobeda biće i ulazak Novog Sada u visoko evropsko društvo gradova čiji su sinonimi tradicija i kultura.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije