Aleksandar Jerkov: Kako upokojiti stid

Aleksandar JERKOV

07. 09. 2012. u 20:52

Nije pisac isto što i zabavljač, nije književnica isto što i voditeljica...Mora se u ovoj pustinji urlati, makar i uzalud, na sve koji su se predali

NE znam da li treba da napišem ove redove čak i ako sam ljubazno zamoljen da to učinim, još manje znam da li treba da ih pročitate, a najmanje znam da li treba da podelimo ovaj stid.

Ne znam ni šta misle srpski pisci, ako uopšte misle, kada ne dođu, praktično nijedan, na razgovor o delu Borislava Pekića organizovan u njihovoj književnoj kući. Možda se otkako je sve nenormalno postalo navodno normalno i sve nedostojno postalo uobičajeno i tako nešto moglo očekivati. A možda se ipak na to ne sme pristati jer iako smo poniženi i uvređeni, ili smo zaostali u boljim danima XX veka, ne smemo pristati na razaranje svesti o vrednostima. Borislav Pekić je književna vrednost višeg reda i svest o njoj se mora čuvati.

Naravno da razumem da se društvena patologija izlila iz političkog okvira jedne jadne države i preplavila sve domene našeg postojanja, napokon razorila ionako nejaku kulturu koja se i ranije ugibala pod pritiscima ideoloških zloupotreba - kao što su populističko iskorišćavanje proleterske ideologije i narodnjačko podmetanje neofolklora. Niti je socijalizam bio bezazlen, niti je kultura tada prolazila bez oštećenja, pa ipak je postojala velika književnost i pisci su bili ono što i treba da budu - književnici.

Posle kvazinacionalnog poplavnog talasa devedesetih i kvazidemokratskog tranzicionog talasa dvehiljaditih možda niko više i nije sasvim normalan. Mada bih pre rekao da je to utisak koji se sistematski pokušava nametnuti kako bi manje upadalo u oči kakava je ovo pljačka u svakom smislu reči: od nas je oteto ne samo ono materijalno, jer je od države napravljena privatna prćija za partijsku burazersku deobu, za čerupanje i razvlačenje, već nam je oteto i simboličko blago, kapital istorijskog pamćenja, tako teško i krvavo sticano. Gubitak simboličkog kapitala, kako ga je nazvao Burdije, veći je gubitak od svakog drugog kojem smo izloženi.

Sada nam je namenjeno da živimo u potištenosti u kojoj nema čak ni onoga što ponekad uspeva uprskos svemu: velike književnosti. Kad nema velike književnosti, nema ni književnika, ostaju pisci kojima nije stalo do sebe pa im onda nije stalo ni do drugih. I zato nisu došli ni u svoju kuću da se sete velikog književnika Borislava Pekića, kao što nisu došli ni da isprate velikog književnika Milorada Pavića.

Nije to, dakle, prvi put, isto je toliko pisaca bilo, tj. nije bilo, na komemoraciji Miloradu Paviću pre tri godine, u istom književnom sedištu. Te dve teške slike jedne praznine, ne samo prazne prostorije nego duhovne pustoši, spojile su se i, bojim se, obeležile kraj jednog doba. Doba kada je postojala velika srpska književnost. Da li će posle tog doba ostati samo politikanti u književnosti, preobražene spisateljke i pronicljive novinarke, voditeljke, estradne zvezde i skandal

majstori koji su svoju popularnost prelili u trivijalnu literaturu - darujući srpskoj književnosti jednu novu, parapublicističku literaturu i možda novi žanr - voditeljsku literaturu? O toj budalastoj pisanki podmetnutoj pod imenom književnosti nema se šta reći.

Ali ima o Pekiću koji je o dvadesetogodišnjici smrti poslužio kao politička značkica u reveru raspravljača o demokratiji, dok se svest o njemu zapravo istiskuje zajedno sa idejom vrednosti i pojmom umetnosti. Jer ko je svestan Pekićevog dela, taj neće pristati na podmetanje trivijalne literature i njen komercijalni uspeh kao merilo. Srpski pisci, odbačeni i potcenjeni, eto kako na kraju pristaju na tu odvratnu manipulaciju i počinju da ne cene sami sebe tako što zaboravljaju i zapostavljaju vrednosti. Zar treba da sanjaju o tome kako da postanu publicističke svađalice, kako da svakog dana skrenu pažnju na sebe i prodaju pregršt lakih stranica za dve pregršti teških novčića? Pri čemu je lako razumeti koliko su im oni neophodni, ne žive pisci od zanosa nego u istom ovom svetu u kojem i mi, ali izobličena i nakaradna slika književnosti vodi u onu pustoš koja je juče naselila prostorije književnog društva. Vodi u tugu zbog Pekića, ili Pavića, umesto ponosa zbog dela velikog književnika.

Pekića ne treba čitati zbog toga što je on pronicljivi tumač i ironični sudija društvenim procesima, politici i kulturi, premda u njegovom delu ima na svakom mestu više duha, znanja i razumevanja nego u svim poluanalitičkim zapisima i polupublicističkim komentarima zajedno. I ne treba ga čitati zato što je on svojim angažovanjem i delom otelotvorenje ideje demokratije, pa je do juče trajalo nadvlačenje naših vajnih demokratskih struja oko toga kojoj on više pripada, premda se o tome šta je demokratija više može zaključiti iz svakog Pekićevog retka nego iz dve decenije parademokratizacije Jugoslavije i Srbije, a i mnogo duže. I ne treba ga čitati zato što je i on, kao i Pavić, poslednji veliki građanin srpske kulture, a to je baš "fenserski" da se gradimo građanima koliko god to nismo, premda ono što je najbolje u građanskoj kulturi pristupa svakome od nas u njegovom književnom delu. Pekića treba čitati zato što je veliki pisac i zato što je ostavio za sobom velika i nezaobilazna književna dela.

A srpski pisci, ugroženi, poniženi, uvređeni, povučeni u sebe, šizofreno glumeći kako se ništa nije dogodilo i sklanjajući se sami od sebe i od svakoga drugoga, zaboravili su zašto je presudno pitanje književnosti kao umetnosti: jer je u književnoj umetnosti ili na delu ideal humanističkih vrednosti, ili to nije velika književnost. Zaboravljajući od vrtoglavice parapolitičkog pozicioniranja i stida pred tuđim komercijalnim uzletima, pomalo odrpani i potišteni, prestali su da veruju u vrednosti i samim tim prećutno počeli da staju na stranu nevrednosti. Na to se ne može pristati, nikada.

Ne sme sve nestati, nije sve isto, nije trivijalno isto što i umetničko, nije pisac isto što i zabavljač, nije književnica isto što i voditeljica, niti knjige roba kao patike, a knjižare tržnice, nisu biblioteke depoi a ni banakarske poslovnice. Mora se u ovoj pustinji urlati, makar i uzalud, na sve koji su se predali. Moraju se čuvati biblioteke i lektira, srpski jezik i književnost u školskim programima, programi kulture i kulturne institucije, mora se nad ovom politikantski ispražnjenom pustarom zadržati lik velike književnosti da ako jednom prestane pošast, ako je odagnamo, ostane nešto u čemu se vidi bolja strana ljudske prirode. Nije svejedno šta čitate i šta pamtite. Nije svejedno da li ćete danas čitati Pekića ili pedeset nijansi ničega. Nije svejedno da li je "Pekić vaš sagovornik" - pod tim je nazivom razgovor o njegovom delu bio najavljen - ili više niste ničiji sagovornik.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (10)

Dramaturg

08.09.2012. 00:44

Pitanje za Jeroslava Jerkova: kako objasniti cinjenicu da izvestni roman izvesne voditeljke,stampan je 17.puta (ha,ha,ha) a da niko od od 70.clanova Ninove nagrade nije ga ni predlozio za uzi izbor? Ko tu koga laze?Zasto ne progovorite o knjizevnoj mafiji koja drzi monopol u Beogradu,dodeljuje nagrade samo onima koje njihova knjizevna kritika proglasi uspesnim.Podrzavam pisanje gosp.Jerkova.

Marijana

08.09.2012. 13:28

Gospodine Jerkov, Vaš tekst je odličan, ja bih ga samo još, podvukla sa vašom rečenicom..''Mora se u ovoj pustinji urlati,makar i uzalud,na sve koji su se predali''...sa poštovanjem.. marjana

Sasa

08.09.2012. 15:39

Ovaj clanak, ili bolje receno vapaj za spasom srpske knjizevne kulture, je trebao danas celi dan da bude na naslovnoj stranici, umesto onog bezlicnog gde Tadic navodno priznaje neke svoje greske. Ovo je tema o kojoj posetioci Novosti.rs treba da razmisljaju a ne ono sto im se servira na velikom posluzavniku politicke manipulacije.

ЈЈ

08.09.2012. 20:56

Нисте сами, професоре, има нас још из истог племена. Грлимо Вас!

Mara vracara

09.09.2012. 00:22

Profesore Jerkov Vi ste ovde dakako potpuno na strani nas beslovesnih koji volimo dobru knjizevnost. Ali Vi radite za Mono & Manjanu! Izdavacku kucu koju predvodi trgovacki putnik koji isto u svojim knjizarama forsira i propagira trivijalnosti - I am love, Soulfood... i slicne baljezgarije, o prevodima i naslovima Alnari izdavacke kuce da ne govorim deteta partnera. Svakako ja sam na Vasoj strani u svemu sto ste ovde izneli, ali onda se Vi nemojte predavati carima novca vec ostanite istrajni.

посматрач

09.09.2012. 13:20

Онај који је пратио издања Моно и Мањане, зна да је проф. Јерков укључио низ вредних наслова у издања ове куће, или макар компромисних наслова између комерцијале и врхунске књижевности

Žika Ž

10.09.2012. 13:45

Ima nas još koji čitamo Pekića. I koji njegov amanet nismo zaboravili. A vi sledeći put proširite listu zvanica. Pa pored politikantskih književnika pozovite i neke mlade lavove sa instituta za književnost i jezik, i sa fakulteta. Pa ćete da vidite šta sve Pekić ima da vam kaže kao sagovornik. A ne da zovete one koji su svoje ime stekli strančarenjem. Pa da se čudite kako strančare.

Pamela Andrić

16.09.2012. 22:09

Ko bi došao da sluša propalog kritičara kako priča o Pekiću? Jerkovu je krivo što je govorio pred tako malo ljudi, a ne što Pekić nije ispoštovan. Nema njegov govor o Pekiću veze sa Pekićem. Ko ga ne zna, skupo bi ga platio.

Radmilo Vojvodic

17.09.2012. 18:40

Nema autoritet g. Jerkov da prica o srpskoj knjizevnosti 21. veka. Nisu ovo 90-te kada je vedrio i oblacio uz pomoc gdje Mirjane Markovic. U ovom veku je izgubio polemiku od Toholja, Basare, Vasilija Pavkovica i jos nekih. Tada je prestao da pise kritiku. Da zaista postuje Pekica, ne bi probavao da se opet nametne zloupotrebljavajuci Pekica kao povod!