KOMISIJA od 13 članova Filmske akademije nauka i umetnosti (AFUN), sa osam glasova kao nacionalnog kandidata za 85. godišnju nagradu Američke filmske akademije Oskar, izabrala je film „Kad svane dan“ reditelja Gorana Paskaljevića, koji sa piscem Filipom Davidom potpisuje i scenario.

Kako je objavljeno u ponedeljak na konferenciji za novinare u bioskopu „Fontana“, druga dva kandidata - „Parada“ Srđana Dragojevića dobila je tri glasa, a „Ustanička ulica“ reditelja Miroslava Terzića dva glasa. Time je, nakon desetak dana završena i velika polemika na relaciji Dragojević - Paskaljević - AFUN, koja je ovogodišnji izbor za nacionalnog kandidata dovela u centar medijskih zbivanja.

- Radostan sam, naravno - kaže Paskaljević, najavljujući za 8. decembar beogradsku premijeru filma „Kad svane dan“ u Sava centru.

- To je datum kada je otvoren logor na Starom sajmištu, o čemu govori film.

Paskaljević, međutim, kako je izjavio za „Novosti“, najavljuje i tužbu protiv Dragojevića, koji ga je javno etiketirao za neke „kriminogene radnje“:

- Imam šezdeset pet godina, nikada nisam imao posla ni sa kakvim sudom, ali sam odlučio da tužim Dragojevića i još jednu osobu, za užasne uvrede koje sam trpeo danima. To je, jednostavno, nedopustivo. Jer, ne može se sve na agresiji i na nasilu dobijati u životu.

Zvaničnu tužbu protiv Dragojevića, ukoliko ne dobiju javno izvinjenje, najavljuju i članovi Akademije, a kako su naglasili Mirko Beoković, u ime Predsedništva AFUN, i Nenad Dukić, član komisije za izbor kandidata, reč je o ljudima sa izrazitom profesionalnom reputacijom, koje bi teško bilo instruirati ili izmanipulisati kako će da glasaju.

- Za četrdeset godina koliko se bavim ovim poslom, nije bilo žirija na koji nije pala sumnja. Uvek je onaj ko gubi ljut, ali, stvar ne treba gledati iz te vizure. Ono što je tu sporno jeste Dragojevićevo pravljenje aluzija da je Akademija neka tendersko-tajkunska organizacija, a ljudi su tu volonteri.

Glumcu Irfanu Mensuru, članu komisije, događaji koji su pratili ovaj izbor, kako ističe za „Novosti“, nisu bili neprijatni:

- Mene kao jedinku niko ne može ugroziti nekim opštim mišljenjem. Ali, možda ovde već postoji genetska predodređenost da se razmišlja o nameštaljkama, mućkama, mitu, korupciji i svemu ostalom što je možda i logično u kakvom društvu živimo, međutim, ja sam van svega toga, i sve što se događalo oko ovog izbora meni je bilo prilično komično i duhovito.

Ružica Sokić kaže da joj je čast što je u takvom društvu, kao što je komisija AFUN, i da je u ovih pedeset godina, koliko se bavi glumačkom profesijom, mnogo volela kameru:

- Drago mi je da nekadašnji kvalitet domaćeg filma ima kontinuitet. Sva tri ostvarenja koja sam gledala su relevantna, koje je najbolje, pitanje je ukusa, kriterijuma. Rediteljima koji su ih napravili svaka čast što su smogli snage, ne samo materijalne, nego uopšte, da mogu da snime tako odlične priče. Svaki ima svoj kvalitet, svoj žanr. A ono što se događalo izvan ovih bitnih stvari - pa, normalno je da se neki ljudi ljute.

I kostimograf Ljiljana Dragović, koja je dva puta nagrađivana „Zlatnom arenom“ u Puli u doba velike konkurencije i velike Jugoslavije, kaže da je ovogodišnji izbor nacionalnog kandidata protekao u zadovoljstvu.

- Jedino što nije bilo dobro, jeste ono izvan umetnosti, izvan estetskog, a to, na kraju krajeva, i nije tako bitno - smatra Ljiljana Dragović.

Srđan Dragojević nije želeo da daje izjavu za naš list.