Lazar Ristovski: Nije kasno da se četnici i partizani pomire

Tatjana Loš

04. 08. 2012. u 20:57

Proslavljeni glumac o ulozi u seriji Radoša Bajića „Ravna gora“, starim i novim sukobima i iluzijama. Mada su skoro svi partizani i četnici pomrli, mržnja se prenosi i na njihovu decu

POSTOJI li pravi trenutak za mirenje nepomirljivog ili je svaki trenutak pravi, nije dilema za Lazara Ristovskog. Žao mu je čak što priča o partizanima i četnicima, na kojoj trenutno radi sa Radošem Bajićem, nije snimljena ranije. Ubeđen da će serija „Ravna gora“ biti korisna za okončanje višedecenijskog, unutrašnjeg rata u Srbiji, velikan našeg glumišta rado je prihvatio da bude deo ovog, kako ga je nazvao, grandioznog projekta.

- Za ovu temu nikada nije kasno - kaže Ristovski. - Mada su skoro svi partizani i četnici umrli, mržnja se prenosi i na njihovu decu. Pre smo oprostili Turcima, Nemcima, muslimanima i Hrvatima, nego svojima. To nije normalno.

U „Ravnoj gori“ na Ristovskom je da gradi lik generala Bore Mirkovića, čije je ime, kako kaže, svima poznato, ali ne i njegova sudbina. Kada se spomene istorijski datum - 27. mart 1941. godine, ne može da se ne spomene Mirković, organizator puča, koji je pritom bio vrlo privržen i odan kralju Petru Drugom. Novi istorijski događaji su učinili da njegov život, posle puča, za javnost ostane nepoznanica.

- Retko ko zna koliko je generalova priča zanimljiva i potresna. Za vreme rata je bio u Grčkoj, gde su mu, prilikom spuštanja aviona na aerodrom, stradale obe noge. Ostao je invalid.

PESME KAO MONOLOZI * Zbog čega kažete da nikada niste recitovali poeziju?
- Pesme sam uvek posmatrao kao monologe. Jer svaka pesma je drugi pesnik, samim tim ona je druga misao. Drugi karakter iz druge drame i pera drugog pesnika. Naslušao sam se pijanih recitatora uz gitaru, kada se izgubi misao, a pesme izgube smisao, zarad trenutnog romantičnog trenutka koji odgovara ucveljenim srcima. Poezija je zaslužila više od toga.

Iako između ovog i lika koji igra u prethodnoj Bajićevoj seriji „Selo gori a baba se češlja“ nema sličnosti, nit koja ih povezuje čini da Lazar oseća neku vrstu kontinuiteta između te dve uloge.

- Oni koji su gledali „Selo gori“ znaju da je moj lik Jovan, na samom kraju serije bio u ulozi advokata koji na sudu rehabilituje starog kuma. Tada sam govorio, kroz usta pisca Radoša Bajića, da četnici i partizani treba da se pomire i da u Srbiji jednom za svagda mora da prestane taj sukob. Zato skidam kapu Bajiću i njegovoj porodici što su, u vremenu kada je snimiti bilo šta vrlo teško, pokazali i ljudsku i umetničku hrabrost da se upuste u ovaj projekat.

* Prognozirate li i one druge, negativne reakcije na „Ravnu goru“?

- Postoje ljudi koji uvek pokušavaju da naprave kapital u odnosu na ovakve teme, da izađu iz njih sa nekim dobitkom. I uvek će, naravno, biti onih kojima nije pravo što se ova priča pokrenula, onih kojima neće ići na ruku raskrinkavanje nekih stvari. Takvi će, i s jedne i druge strane, uvek da se bune. To je prirodno. Na njima je da se bune, a na nama umetnicima da radimo.

* Kako se osećate u uniformi i dok snimate, recimo, u podzemnom gradu u Malom Zvorniku - gde se zaista događala istorija srpskog naroda?

- Što je veći čin, bolje se osećam. Sa činom generala se osećam odlično. A zaista je uzbudljivo snimati u jednom autentičnom prostoru, jer tu kao da osećam duhove tog vremena, svuda oko sebe, koji me kao glumca obavezuju da ih što boljim približim prošlosti.

* Zagrebački „Interfilm“ je uz vaš „Zilion film“ bio (manjinski) koproducent u komediji „Beli lavovi“, a vi ste im, rekli ste, to uzvratili u filmu „Tri muškarca i beba“. Znači li to da stezadovoljni saradnjom sa komšijama?

- U toj saradnji ja na neki način vidim budućnost i srpskog i hrvatskog filma, kao i filmova cele bivše Jugoslavije. Ne može jedan producent u regionu sve sam da spakuje. Povezivanje je neophodno.

* Posle uloge u komediji „Tri muškarca i beba“, jeste li bliže upoznali život jednog modernog biskupa, koji ne mora da brine za svoju sigurnost, jer ima telohranitelje, niti za udobnost, jer ima sve pa i jahtu?

- To je bila mala uloga u koju se nisam mnogo udubljivao, niti izučavao živote biskupa. Ali sam siguran da između njihovih i života naših vladika nema mnogo razlike. Svi se voze u najskupljim crnim automobilima sa zatamnjenim staklima, dok pastva taljiga u izanđalim „zastavama“. O političarima tek da ne govorim - i prošlim i sadašnjim.

* Da li ste, s obzirom na to da ste snimali u inostranstvu, ikada imali nameru da ostanete tamo ili ostvarite san mnogih glumaca - Holivud?

- Nikada nisam maštao o radu u inostranstvu, pa ni u Holivudu, jer da jesam, verovatno bih sada bio tamo. Snimao sam filmove napolju, ali mi to nikada nije bio imperativ.

* Čak ni onda kada je u Srbiji bilo loše, bez izgleda da će ikada biti bolje?

- Ni tada. Nikada nisam bežao, jer sam od onih koji se - kada je teško - još više bore. Baš tada volim da sam tu, da sam u igri i da vučem teret na svojim leđima. Na kraju krajeva, moram da se ponašam kao otac u koga njegovi sinovi imaju poverenje i na koga treba da se ugledaju.

* Jeste li otvaranjem bioskopa „Vilin grad“ u Nišu želeli da pošaljete poruku da era „kina“ nije prošla i da bioskopi mogu da se modernizuju (digitalizuju)?

- Bioskopi, nadam se, neće izumreti sve dok je čovek socijalno biće. Moj prijatelj Igor Stanković, predstavnik i suvlasnik „Sinepleksa“ u Srbiji, i ja smo hteli da oživimo mrtvi bioskop „Vilin grad“ u Nišu, iz više razloga. Finansijski je na poslednjem mestu, jer to je mali bioskop čije se održavanje teško isplati. Na radost mnogih Nišlija, najmoderniji bioskop sa digitalnom i 3D projekcijom radi. Bioskop opet radi. To je suština.

* Spadate li u one koji idealizuju prošlost dok sadašnjost nužno kude?

- Uvek sam sumnjao u priče starijih glumaca kako je nekada bilo i kako su nekada glumci bili veliki, a ovi danas mali. Onda je došlo vreme u kome sam i ja bio u poziciji da isto tako pričam mlađim kolegama, ali trudio sam se da to ne radim. Svaka priča o sjajnoj prošlosti je isto tolika laž kao i predviđanje budućnosti. Onaj ko ne zna da živi i uživa danas, nije uživao ni juče. Bojim se kritičara sadašnjosti nauštrb prošlosti ili neizvesne budućnosti.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (37)

Mile

04.08.2012. 21:14

Kasno je Lazare care,, kasno je za bilo kakve pomirbe, jer mrznja srbalja prelazi granice ljudskog uma,, poz postovanom glumcu,, ;-))

Smaranje

04.08.2012. 21:30

Pomirenje neće doći ponovnim otvaranjem teme.Do pomirenja će doći kad narod shvati da su i Tito i Draža bili deo priče koja je trebala da podeli narod i podeli ga jednom za svagda.Ista takva priča se videla početkom 90ih'i što je najgore-uspeva!Pa i ovo u CG što se dešava radi se sa namerom-samo što vrhuška u CG od 5 ljudi to i otvoreno kaže-"cilj je da se u sledećih 5-10 godina ne desi da se ponovo ujedine Srbija i Crna Gora".Znači narode,pamet u glavu!

Krle

04.08.2012. 22:19

Lazo, reci Radošu da dođe u selo Drugovac, nadomak Smedereva i neka snimi jednu sekvencu o tamošnjim događajima. Nije cilj mirenje između partizana i četnika. To je samo izgovor za rehabilitaciju četnika. Nije tačno da se mrzimo već će te vi raspaljivati vatru kija se već ugasila, u želji da se ispravi nešto što ne može a to je da se Draža pokaže kao heroj. To je greh.

Gagi

05.08.2012. 06:13

@Krle - O Kakvom ti grehu pricas, pa jel ima veceg greha od toga sto smo dozvolili da nam urade sa Srbijom, CCC pa ovde jos neki zive u bratstvu i jedinstvu sa ljudima koji su pokusali nam satru seme. Cetnici Su legalna vojska i Srpska vojska , shvatite ljudi da su partizani najmanje bili srbi i nisu bili u Srbiji skoro celog rata. Pa Josip Broz se borio protiv Srbije u prvom sveckom ratu , aman ljudi probudite se vec jednom!

DraganDj

05.08.2012. 11:00

@Krle - Gagi, ne mesaj babe i zabe. Sta su komunisti uradili sa Srbijom je jedna stvar. Potpuno druga stvar je sta su cetnici radili za vreme rata. Saradjivali su sa Nemcima i zajedno sa njima ucestvovali u ratnim operacijama, nisu se borili protiv njih. U svim zemljama sveta bili bi kvislinzi, saradnici okupatora. Na stranu mnogi zlocini prema sopstvenom narodu.

neko od preko

04.08.2012. 22:25

Sta bi na to reako moj pokojni pradeda kog su cetnici zaklali na slavu 1942.godine u jednom selu pored Raznja?Bradonjama nikad ruku pomirenja zbog mog pradede ako ni zbog cega drugog.

Dragan Gagi Filipović

04.08.2012. 23:28

@neko od preko - a stá mislis stá bi rekli rodjaci od 80000 ljubi koji su ubijeni u Beogradu pksle ulaska partizana, dali znas da su skojevci usli u stan nasem SRPSKOM.VOJVODI BOJEVICU I SOVALI CERKU PRED NJIM IZBACILI GA U HODNIK I TUKLI Dok nije mucenik izdahnuo . Vidi Kolika je srbija bila pre drugog s.rata dok je nisu broz i ekipa,rasparcali. Ko.je Odgovarao za jasenovac , zasto ih je vas Josip Broz postedeo svoju bracu hrvate, nasa najveca tragedija u isgoriji su komunisti i vas Broz!!!!!

pravoslavac

05.08.2012. 01:01

@neko od preko - Prvo sinko, kakvu slavu, partizani nisu vjerovali u Boga. Crkve su zatvaranje a najmilija Titova psovka je bila "psovanje Boga. Drugo ko je koga ubio suvišno je pričati, stradanja su bila i na jednoj i na drugoj strani. Samo je problem, što je komunizam pobijedio pa su oni pisali svoju istoriju. Pisali su o bratstvu i jedinstvu, veličali pobjede partizana. Niko nikad nije spomenuo "pasje groblje", stradanje na zidanom mostu itd..

Spasoje

04.08.2012. 23:08

Pomirenje tesko, zlodela se ne prastaju bilo cija ali prastanje moze. Rehabilitacija cetnika je isto sto i rehabilitacija Brankovica, vreme je lek za sve a otvaranje ovakvih tema i na ovakav nacin putem filma je silovanje sopstvenog naroda. Bajic bi mogao da snimi progrom srba od strane drugih naroda i manjina, Jasenovac, Bosna, Kosovo a ne da ponovo svadja sopstveni narod i kundaci istoriju. Ovom narodu treba ideja okupljanja a ne raskola i svadje jos pola veka ej srbi opametite se vreme je

nikola

05.08.2012. 01:37

Komunistickim prekrajanjem istorije je posle 1945. uvrezeno misljenje o cetnicima kao zlocincima, koji su iskljucivo bili Srbi. Stvarnost je bila daleko drugacija. Malo ljudi zna da su u cetnicima za vreme rata vojevali i ostali narodi Jugoslavije, npr. u Djurisicevim i Djujicevim jedinicama bilo je i muslimana. Malo se zna i o slovenackim cetnicima, tzv. Plavoj Gardi, kojom je komandovao major Karel Novak, i koju su zanimljivo, u potpunosti cinili Slovenci.

nikola

05.08.2012. 01:50

Dok se ovde posredstvom komunistickog posleratnog ispiranja mozga i raznih frustracija negira cetnicki doprinos u borbi protiv okupatora i ustasa, dotle se u inostranstvu daleko objektivnije i temeljnije proucava ovaj period. Svaki ozbiljniji americki istoricar koji iole zna nesto o dr.sv.ratu na ovim prostorima smatra cetnike kao borce za slobodu. Razlog neuspeha cetnickog pokusaja da se ocuva stari poredak su neutvrdjeni ciljevi, rascepkanost jedinica, kao i egoizam pojedinih cetnickih vodja.

nikola

05.08.2012. 01:56

Do nekakvog pomirenja cetnika i partizana ne moze doci. Prvo, to su danas prevazidjene podele. Drugo, suvise je krvi proliveno da bi nekakvi glumci i umetnici 70 godina kasnije mirili one koji su odavno mrtvi. Trece - to je jos jedan nacin prekrajanja istorije, slican komunistickim. Ljaga sa cetnickog imena se ne skida mirenjem sa onima koji su im tu ljagu i prishili, i proglasili ih za domace izdajnike. Neka se otkrije istina o cetnickim akcijama protiv okupatora. Ali ne na ovakav nacin.

nikola

05.08.2012. 02:13

Uvek su mi se gadile podele koje su tako uobicajene za nase prostore - oni su zli, mi smo dobri, ili si s nama, ili protiv nas... mala bara puno krokodila. Cetnike iz drugog sv. rata dozivljavam otprilike kao vojnike konfederacije Juga iz americkog gradjanskog rata - bezrezevno uvereni u ispravnost borbe, rodjeni gerilci, sirovi, cvrsti... ali paradoksalno, umesto da su ih te odlike odnele ka pobedi, one su ih naprotiv, unistile. A svi znamo da boginja istorije voli samo pobednike.

MORAVAC Prvi deo

05.08.2012. 04:23

Ja verujem da ce ipak doci do pomirenja.Svako od nas zali za svog najmilijeg sto je stradao bilo od cetnika bilo od partizana.Mozemo oprostiti jedan drugom ako stanemo i malo bolje razmislimo pre negosto nastavljamo da okrivljujemo jedan drugoga:-1.Moramo priznati da su Draza i njegovi cetnici i partizani srpskog porekla vodili svako na svoj nacin borbu protiv okupatora.2.Moramo jednom priznati da je Tito bio Srbomrzac i glavni krivac za bratoubilacki rat u Srbiji.

Radoslav

05.08.2012. 08:01

Pustite ljude da zive! Partizani i cetnici su mrtvi. Cemu sluzi ovo vracanje u istoriju, neki ljudi kao balast vuku ljude nazad, u srednji vek ili najmanje u Drugi svetski rat. Sta uopste hoce? Da vrate rat i da ga ponovo zavrsavaju, mozda drugacije?

Rade

05.08.2012. 08:11

Ako treba već jedanput završizi WWII.... ja sam svakako za to! Ali to ne znači da su četnici i partizani ...."isti"! NOB i partizani su oličenje antifašizma i pripadnosti "pravoj strani". Četnici su se postepeno, tokom rata "pretvorili" u vojne saradnike okupatorske vlasti i NDH. I to su jednostavno "nepromenjive"istorijske činjenice, sviđale se one kome ili ne!!!

Dragan

05.08.2012. 13:09

@Rade - Još ce ispasti da su Četnici od 1943. pomagali ustašama da kolju srbe u Jasenovcu. Gde si ti učio istoriju jado jadni.

nenad

05.08.2012. 08:51

Da li ce Rados Bajic u seriji dati i odgovor koje su to bitke cetnici vodili protiv okupatora posle 1941? Kako su se na Blajburgu nasli i cetnici zajedno sa ustasama, domobranima...? Da li ce otici u selo Vranic i rekonstruisati i taj pokolj koji su cetnici izvrsili?Da li su Bugari, Nemci, Italijani i cetnici bili zajedno u Bici na Neretvi?

koliko-toliko neutralan,al ipak za nase

16.08.2012. 22:45

@nenad - vidim da istoriju slabo znas,odnosno da je poznajes samo onoliko I one cinjenice koje su ti plasirane od strane pobednika WW2. na neretvi se nisu cetnici borili na strani nemaca I ostalih okupatora protiv partizana,vec su se partizanen zajedno sa svabama tukli protiv cetnika.nije tesko procitati I neku,malo drugaciju I istinitiju istoriju vic:Pita ucitelj Pericu:ko su bili partizani?Perica: Rankovic,Tito,Savo Kovacevic...Ucitelj:Dobro.A Cetnici?Perica:tata,cica Miko,ujko,deda Stevo,...

Savo

05.08.2012. 08:57

Ne pada mi na pamet da citam sta ima da kaze ovaj Tadicev glasnogovornik. Dosao sam samo da dam minus.

deki sumadija

05.08.2012. 09:16

Mnogo teska tema i posle toliko vremena.Meni je ujak sa20 god.poginuo kao partizan u borbi sa cetnicima 1942g .Od 1990 .poceo sam to da gledam iz drugog ugla ...kao tragiku bratoubilackog rata .A tek sta reci o Ljoticu /sada zivim u Smederevu/ i gde ga smatraju spasiocem ovog grada .Nadam se da ce istorijski fakti biti odlucvijuci ali ....!!

Milos Boka Kotorska

05.08.2012. 09:41

Sve dok nenadjemo grobove i kosti nasih najmilih, nikad se necemo pomirit i nikad necemo oprostiti komunistima zlocine koje su uradili na nasim najmilim samo zato sto se nijesu htjeli odreci krsta ili odati svoje najmilije koji su stali hvala bogu na kraljevu stranu, cak i bez sudjenja.Kako da oprostim tim ZLIKOVCIMA u nasim selima kao sto su bili Sava i Cile Kovacevic, koji su i moga djeda na pravdi boga ubili samo zato sto nije htio kazat gdje se krije njegov brat od strica. Zivjela Ravna G...

Posavac

05.08.2012. 09:42

Dokle bre?!! Partizani i četnici izmirili su su 1944. godine, kada su u partizanske redove prešli svi četnici koji su to hteli, a jedini uslov beše da nisu počinili zločine. Insistiranje, zadnjih godina na nekom pomirenju, nije ništa drugo nego nastavak kampanje da se Draža i četnički pokret rehabilituju. To je zločin prema istini i ovaj projekat, kao i postupak rehabilitacije je velika odgovornost za sve koji u tome učestvuju. Ostavite ovaj narod i istorijske činjenice na miru!!!

Era

05.08.2012. 10:56

@Posavac - Bulajićevi filmovi ti ne smetaju, "ravna gora" ti smeta a još nije ni snimljena. Nema pomirenja bez istine, a komunisti su mnogo lagali a lažu i danas.

Ilija

05.08.2012. 10:57

Gospodinu Ristovskom nisu poznati partizanski zlocini koje su oni ucinili nad Srpskim narodom za vrijeme rata. Partizani su zajedno sa Ustasama unistavi srpko stanovnistvo. Neka mi bilo ko pokazen cetnicke zlocine - mozda tu i tamo a ja cu vam pokazati neopisljive zlocine partizana po Hrvatskoj zajedno sa ustasama. Pomirenje moze doci kad se oni izvinu Srpskom narodu zbog svojih zlodjela.

Desko

05.08.2012. 13:25

@Ilija - Slazem se Ilija prethodna vlada i mnoge druge su krili koliko su nas narod streljali posle rata, samo iz mojega sela u okolini Timoka streljano je oko 1200 Srba a da ne pricam za ostala mesta. Strasno je pomisleti koliko su ti komunisti doprineli i unistili buducnost Srba i ujedno ucinili ideoloski genocid. Posto mi je jedan deda bio cetnik a drugi partizanovac koji je ostao ziv a pokojni deda streljan. Puno puta kao Srbin razmisljavam kako smo kao narod mogli to da dozvolimo? Prokletstvo

slobabogi

15.08.2012. 20:07

@Ilija - Dragi Ilija , pročitajte malo o zločinu u Vranićima, stradala su deca i od 6 godina i u kolevci, kakve su oni imali veze sa partizanima?Prema tome nemojte govoriti da četničkih zločina nije bilo. A ima ih još toliko..

Milos

05.08.2012. 11:05

Ceo svet je ukapirao da jedino ujedinjeni mogu biti jaki jedino se Srbi dele na Partizan i Zvezdu, Cetnike i Partizane, Srbe vojvodjane, Srbe sumadince, Srbe Krajisnike, Srbe Kosovce. Srbin iz Bosne nije Srbin nego bosanac. Srbin koji zivi u inostranstvu nije vise srbin nego gastrabajter. Ako zivi u Nemackoj proglase ga Svabom. Alo Srbi nestacemo kao nacija ej osvestite se! Ponavljam ceo svet gleda da se ujedinjuje jedino se mi delimo. Nastacemo kao Iliri alo bre ljudi. Probudite se vec jednom!

Desko

05.08.2012. 13:19

Bice ovoga jos dugo jer smo samo mi bili blesav narod koji je ubijao jedan drugog zbog neke ideologije komunisticke. Srbija je imala kraljevinu i da ce bog ostace tako. Slazem se da se moramo pomiriti radi egzistancije a zapad nas lepo zna zavaditi i moramo biti jaci i bolji od njih. Jedan Srbin, Jedna Srbija i njene pokrajine. Dosta vise braco i sestre, zajedno smo Jaci.

Za Cetnike

05.08.2012. 14:31

@Desko - A sa kim hocete da se pomirite, kad pljujete po komunistima a Albancima dajete drzavu?!

Albanac

05.08.2012. 14:56

Zbog te vaše sulude ideologije i ideje "za kralja i otadzbinu" danas nece ni da vas vidi niko, nebih se cudio ni da nece komunisti hteti da se pomire sa vama! Pa niko vas na svetu ne voli, cak ni crnogorci!!

+ Nikola S Munjas BA

18.05.2013. 00:32

... svaka mu je na mestu - svako je nekad nesto i nekog izgubio - to neznaci zaboraviti ... ali oprostiti moramo zbog buducnosti nase dece - opstanka naroda i otadbine i vratiti se korenima i putevima gospodnjim - vracanjem kralja - vracanjem monarhijeee - vracamo cast i ponos vekovnoj svetosavskoj srbiji - boze pravde !!!

vesa

25.10.2013. 13:50

Vuk Draskovic je prvi pricao o pomirenju cetnika i partizana,i krajnje je vreme da se Srbi sloze ,oboze,i umnoze..

svetamatic

25.10.2013. 14:10

SPO je, za neki dan ce biti tacno trinaest godina, usvoio "Deklaraciju o nacionalnom pomirenju" koja je tada docekana na noz i okarakterisana kao poziv na osvetu!!!

Mare VG

26.10.2013. 01:12

Jedini nacin da dodje do pomirenja i ujedinjenja, ne samo cetnika i partizana, vec svih Srba je povratak monarhije. Srbija bi, u tom slucaju, krenula snazno napred, ostavljajuci za sobom visedecenijske sukobe i podele.

Mare VG

26.10.2013. 01:15

Najpre treba doci do istine, da pravda bude makar malo zadovoljena, da Ravna Gora dobije staus koji je zasluzila i koji joj pripada, da se kazne komunisticki zlocini, da se otvore tajna dosijea, posle toga ce Srbija postati jedna normalna evropska drzava.