U OPERI Narodnog pozorišta u Beogradu teku pripreme za predstavu “Karmen”, remek-delo Žorža Bizea koje će na Veliku scenu nacionalnog teatra postaviti Nebojša Bradić. Kako je najavljeno, u naslovnoj roli smenjivaće se Jadranka Jovanović, Dragana del Monako i Aleksandra Angelov, a Bradić veruje da će nova produkcija ispuniti ona očekivanja koja se vezuju za ovo popularno Bizeovo delo.

- “Karmen” je predstava koja ima izvanrednu muzičku osnovu, ali i spektakularnost, koju ćemo dobiti angažovanjem dela ansambla Baleta, korišćenjem nekih tradicionalnih borbi koje se uvek vezuju za “Karmen”, ubacivanjem elemenata flamenko muzike... Pošto želim da napravimo predstavu koja je bliža našem vremenu, radnja će biti izmeštena u četrdesete godine 20. veka, što će omogućiti publici da se lakše “uključi” u celu tu priču - otkrio je Bradić.

Jadranka Jovanović pevala je u čak jedanaest svetskih produkcija čuvene opere - od Tokija i Nagoje, preko Rio de Žaneira do prve “Karmen” u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, u Abu Dabiju. Međutim, i pored toliko novih “Karmen” - ovo će joj biti prva premijera u matičnom Narodnom pozorištu.

SAMO SVOJA KADA su Mariji Kalas ponudili da, kao Karmen, nosi kostim drugačiji od ostalih radnica u fabrici, ona je odbila sa rečima: “Ako publika, kada izađem na scenu, ne zna da sam ja Karmen - kostim mi tu neće pomoći!” - seća se Jadranka Jovanović priče koja sjajno ilustruje suštinu ovog dela, i same junakinje.
- Karmen ne može da čini ništa što bi bilo sama forma, bez suštine, ma kako spektakularno to rediteljski bilo odenuto - smatra naša operska prvakinja. - Bilo je fantastičnih pevačica u toj ulozi, ali pamte se samo one koje su bile prirodne, autentične, svoje. U tome je ključ. Karmen ne može da se “namontira”.

- Do sada sam se na ovoj sceni sa svojim viđenjem “Karmen” uklapala u postojeće okvire i rediteljska rešenja - kaže umetnica koja je u ovoj roli za partnere imala dvojicu, od trojice najvećih svetskih tenora. U Rio de Žaneiru je “njen” Don Hoze bio Plasido Domigo, dok je sa Hoseom Karerasom pevala u Rimu i Milanu. Ostala je upamćena i kao riječka Karmen koja je “letela” u ljuljašci i pela se na mrežu, pevajući na visini od 15 metara... u viđenju Jagoša Markovića.

Vrlo je teško napraviti dobru “Karmen”, koja sa sobom vuče veliku fatalnost upravo zbog ogromnih očekivanja i velike popularnosti dela, ali sa rolom naslovne junakinje uvek valja biti “na oprezu”.

- Imam veliko iskustvo sa različitim postavkama Bizeovog dela, i reditelji su se uglavnom držali konvencionalnog pristupa - navodi Jadranka. - Čak je i ta postavka Jagoša Markovića u Rijeci donekle ostala u okvirima tradicionalnog, ali uz vrlo smele dramaturške rezove i muzičko - scenske poteze koje sam ja pratila i razumela. To je uvek opasno, ali sebe definitivno ne ubrajam među konzervativce u klasičnoj muzici već verujem da samo u zoni rizika i neizvesnosti mi napredujemo i učimo. Pripadam umetnicima koji idu po najtanjoj liniji inovacije. Za mene je prihvatljivo sve ono što uspe da me uveri, da mi ponudi iskrenu emociju u moru svega lažnog. A sama Karmen je takva; ona je iskrena, ona je istinita, ona je svoja.

Reditelj Bradić ističe da je “Karmen” do te mere univerzalna, da bi svako njeno svođenje na samo jedno čitanje umnogome smanjilo dejstvo ovog dela. Stoga naglašava da neće biti nikakve nasilne aktuelizacije ni banalizacije, uprkos izmeštanju radnje u delikatan istorijski trenutak na španskom tlu. Zato obećava zvuke flamenka, “šmek” juga i dionizijsku atmosferu.

- “Karmen” radimo jer je to naslov koji je potreban repertoaru svake ozbiljne kuće, posebno Narodnog pozorišta koje raspolaže ovakvim ansamblom - kaže Bradić, i otkriva da je gostujuća koreografkinja Emilija Jovanović počela rad na flamenku sa igračima, ali i sa pevačima, koji će na premijeri nastupiti pod upravom maestra Srboljuba Dinića. Scenografiju radi Geroslav Zarić, dok će kostime osmisliti Bojana Nikitović.