Nataša Ninković: Zaglavljeni u prosečnosti
18. 02. 2011. u 21:00
Glumica Nataša Ninković: U naše doba najvažnije je biti društveno priznat, imati status
- Verovatno mnogo toga utiče na rediteljski izbor. Između ostalog, stil glume i fizionomija, ali pre svega činjenica da se u Narodnom pozorištu klasičan repertoar podrazumeva - kaže na početku razgovora popularna glumica.
* Selimoviću, Šekspiru, Steriji, Nušiću, sada ste “pridružili” i Ibzena?
- Volim ovog pisca. Želela bih i ubuduće da ga igram, iako je težak i zahtevan. Čini mi se da se nikad nisam susrela sa toliko oprečnih mišljenja i različitih tumačenja, pogotovo kada je reč o “Hedi Gabler”. Na kraju, sve sam ostavila na stranu i oslonila se samo na delo i reditelja. Ibzen je ušao u samu srž ženske psihologije, ovaj višeslojan lik čak zovu ženski Hamlet! Kad se drama prvi put pročita, otkrije se tek deset posto suštine i, neminovno, dođeš do tačke - šta dalje. Preda mnom se našla ženska priroda u svoj svojoj neshvatljivosti, gotovo nadrealna. Heda je žena koja više od bilo čega želi slobodu.
- Snežana je pametan i analitičan reditelj. Mnogo smo razgovarale. Postojali su momenti u radu za koje je bilo nužno mnogo veće iskustvo, ali ona se s tim hrabro nosila. Nije lako izneti na scenu komad čiji glavni lik malo pokazuje, sav je “iznutra”. Kako ga oživeti, kako sačuvati njegovu introvertnost a “otvoriti” ga pred publikom. Inače, ja sam prvu ponudu za “Hedu Gabler” dobila pre deset godina, ali mislim da mi je tek sad stigla u pravo vreme. Ceca Bojković mi je rekla kako joj je Heda ponuđena u vreme kada nije za nju bila zrela, mada je imala njene godine - 29. Ali, nekadašnjih dvadeset devet godina nije kao današnjih...
* Drama je prvi put izvedena pre sto dvadeset godina, ali pitanje ženske slobode je i danas aktuelno?- Sada više nego ikada, ona je uslovljena ekonomskim faktorom. Tek potom dolazi na red emotivna neispunjenost i duhovni čemer... Živimo u zemlji i vremenu koje ne priznaje velike ideje i ideale, zaglavljeni smo u prosečnosti. Šta da radi žena koja je rođena za velike stvari, a oko sebe se susreće samo sa ispraznošću? Kao ćerka generala, Heda ima muški princip u razmišljanju, a ženske manire. Taj dualizam čini je nekad tajanstvenom, nekad beskrupuloznom, nekad manipulativnom. Celi sticaj okolnosti izvukao je iz nje najmračnije stvari, a duhovna osiromašenost i emotivna neispunjenost, dovode je do pitanja smisla. Ali i bolesti, osobene i za savremeno doba - dosade. Moj lik je na svojevrsnoj vetrometini. Oko nje su stalno ljudi, puno je glasnih a praznih emocija, razmene monologa umesto dijaloga... Za Hedu u svakom, pa i našem vremenu, spas je ono Čehovljevo “raditi i samo raditi”. Ovako, u konfliktu između želja i mogućnosti, između njenog socijalnog i intimnog bića, destrukcija i nastaje. Jer, Heda ne podnosi osrednjost. Oseća potrebu za velikim stvarima, pa makar to bila i smrt...
* Položaj žene nije se mnogo promenio, uprkos emancipaciji?
- U naše doba najvažnije je biti društveno priznat, imati status. Gubljenjem statusa, gubite identitet. Društvo ne priznaje individuu. Zato se danas svaki umetnik oseća kao Heda Gabler. Osrednjost pravi kompromise i opstaje. Svaka lična vizija čita se kao dijagnoza, a ne pravo na drugačije mišljenje. Pogotovo je teško ženi, onoj koja se usuđuje da ne bude ni majka ni domaćica. Samim tim, ona ne postoji! Sreća podrazumeva sigurnost, izjednačana je s njom. Šta onda raditi s ljudima kojima to nije dovoljno?
* Više, dakle, ne važi ona definicija da je sreća mir sa samim sobom?
- Svi smo pred zadacima koje moramo da ispunimo, pa tek onda možemo da se bavimo sobom. A to bavljenje više nikog ne zanima. Sloboda? Ona je pitanje duha i podrazumeva nepripadanje. Verujem da je ne čine materijalne stvari već potraga za smislom. Sreća? To su samo trenuci. Ponekad je skupa, zavisi i od toga koliko smo spremni da se odreknemo udobnosti i sigurnosti...
* Da li je, kao što Ibzen kaže u drugoj drami, čovek najjači kad je sam?
- Odgovoriću opet mojim likom. Hedina snaga dolazi iz slabosti. Usamljena je i tužna, prepuštanje drugome doživljava kao pokoravanje. Među našim savremenicima gotovo niko ne ume na taj način da bude sam. Možda je Marina Abramović primer za izuzetak: ima svoju, nekad shvaćenu nekad neshvaćenu umetnost, ali je se ne odriče. I u tome je njena i snaga i sloboda.
* Koja vaša pozorišna uloga od ovih do sada ostvarenih, zahteva najveću koncentraciju?
- Suzana u “Figarovoj ženidbi i razvodu” je moj omiljeni lik. Ceo dan se pripremam za tu predstavu i veoma sam uzbuđena kad je igram. Slično je i sa Megi u “Mački na usijanom limenom krovu” (na sceni “Madlenijanuma”), ali iz drugog razloga: imam pola sata monologa, potrebna mi je puna koncentracija. Publika je od scene daleko, a ovaj intimni komad traži blizinu gledalaca. Prevelika je sala za tu priču. Zato uživam na gostovanjima, tek onda u potpunosti “sednem” u ulogu i vozim se! Postoje likovi u kojima, kao kod Šekspira, ima velikih zamaha četkicom. Tu vam čak smeta ako je publika suviše blizu.
* Može li da smeta i indisponiranost partnera?
- Može, i to mnogo u procesu rada. Puna sam sumnji dok se ne smestim u ulogu. Sva čula su mi izoštrena i nečije “uh” i “ah” može da me poremeti. Ali kada je lik osvojen, mogu i da ne primetim indisponiranost partnera, da ga zaobiđem, pa i “radim” za njega. Kao što bi i on za mene. Ipak, postoji nivo ispod koga nikad ne idem. A ako neko pređe tu crtu, može mnogo da me razljuti! Ne dozvoljavam takvu vrstu amaterizma. Da se nešto radi ne bi li se publika zasmejala ili izmamio aplauz...
pereca
18.02.2011. 21:14
e kad prosecni pocnu da kritikuju drustvo koje je zaglavljeno u prosecnosti uvek imam utisak da svoj licni problem koji ne mogu da prihvate projektuju na spolja ...
Vesela Natasha ti nam prcas o prosecnosti, udade se za nekog zastupnika strane firme, zivis ko carica, i jadas nam se. Da je bar neki frajer,...
Komentari (2)