Bećković: Pevamo Dremkaj Serbije

Predrag VASILJEVIĆ

27. 11. 2010. u 21:00

Pesnik za "Novosti" govori o putu naše zemlje, intelektualcima. Patriota je danas uvreda. Šta će put državi koje nema

U Valjevu je u subotu obeležio 140 godina gimnazije u čijim klupama je sedeo, a u ponedeljak slavi 71. rođendan. Matiji Bećkoviću, u nedelju je slobodan dan. Prilika je da nam veliki srpski pesnik da svoje viđenje naše stvarnosti.

* Da li ste želeli i da naziv vaše poslednje zbirke pesama "Put kojega nema", sugeriše šta mislite o kretanju Srbije?

- Šta će put državi koje nema. Ova koje ima, stoji u mestu. Lažni putevi su najkraći, rekao mi je jednom prilikom Branko Miljković.

* Šta za vas nema alternativu? Jedni kažu da je to EU, drugi da je to Srbija, treći da sve ima alternativu....

- Ne znam da li vam nešto znači sinovljev nokat koji se spominje u jednoj mojoj pesmi. Nadam se da će se naći neki čitalac koji će se setiti fenomena sinovljevog nokta. To je nokat koji nema alternativu. Uprkos svemu, još uvek je visok procenat onih zatucanih koji misle da je Srbija u Evropi otkad postoji. I da bi bila u Evropi dovoljno je da postoji. Ali, izgleda da prvi put u svojoj istoriji taj uslov ne ispunjava. I zato malo-malo iznosi creva na pretres.

* Kako biste opisali Srbiju danas, deset godina posle pada Miloševića?

- Kao deset godina pre ili dvadeset godina posle tog pada. Odlučite sami. Ponekad izgleda da najveću odgovornost za stanje u Srbiji snose pesnici. Mengele je mačji kašalj prema zločinima koje su, s časnim izuzecima, počinili srpski intelektualci. Od havarije koju su izazvali još se nije oporavila naša elita. U tom smislu, moramo paziti šta govorimo. Od svake reči zavisi sudbina Srbije. Gde bi nam kraj bio da Kapor, onako neodgovoran, ne popi onaj šampanjac na Palama ili da ja onako nepromišljeno ne bubnuh: Kosovo je najskuplja srpska reč. Srećom, ovo nije tv intervju pa se ne vidi da vas ne gledam u oči i ne čuje se kako mi glas podrhtava.

* Koliki je uopšte uticaj srpskih intelektualaca? Imaju li Jelena Karleuša i stanari "Farme" jači glas od pisaca, režisera, slikara, filozofa?

- Dirljivo je i lepo od vas što mi se uopšte obraćate na bilo koju ozbiljnu temu. Bio bih nadležniji da me pitate nešto o ishrani i vremenskim prilikama. U vrtlogu promena došlo je i do smene umova. Jednog kolumnistu je Mihiz svojevremeno pitao: "Da li vas plaćaju po glavi ili po šlajfni?". Sad ih je više kojima bismo mogli postaviti to pitanje. A i tada i sada su im iste mušterije, pojedinci i institucije.

* Deo javnosti tvrdi da su u Srbiji najmoćniji inostrani centri moći. Da li smo se odrekli sopstvenog suvereniteta?

ŠTO SU NAM DONELI SAMO PITANjA?
* Dobili smo nove domaće zadatke iz Brisela. Može li Srbija istinski da se razvija ako se to svodi na ispunjavanje tehničkih preporuka evropske birokratije?
- Ne znam što su škrtarili i doneli samo pitanja. Kao da bismo pravili pitanje da su nam doneli i odgovore, koje bismo mi samo verifikovali i prihvatili kao svoje. Čemu toliko okolišenje? Ne crkni narode do zelene trave!

- Iz vašeg pitanja provejava osećanje kao da je Srbija u centru pažnje čitavog sveta. Kako romantično zvuči kad čujemo da se Srbija nečeg odrekla. Pokušavam da zamislim Srbiju na koju mislite. Nažalost, stvari nisu onakve kako izgledaju. To je već izlizana briga i previše providan nesporazum. Tugovanje za Srbijom je prevaziđeno. Ovi koji su za to plaćeni glume lažne afekte, daju osećaj rokova, ritmova, procesa, kretanja - kojih nema. Valja održavati iluziju da ona nekud ide, da o njoj neko brine i misli gde da je smesti. A možda ima smisla održavati taj privid, igrati tu igru i pitati gde nam je mesto kao da to svima odavno nije jasno.

* Može li se, uopšte, u takozvanom modernom svetu, govoriti o dostojanstvu?

- To su pojmovi iz davno prošlih vremena kad su nesrećni ljudi bili ponosni što idu u vojsku. Srećom, obavezni vojni rok je ukinut, a u tom paketu otišle su trice i kučine tipa otadžbina i dostojanstvo. Sve što ste pomenuli može se reći na primereniji, pozitivniji i konstruktivniji način bez buđavih termina kao što je dostojanstvo nacije. To nije govor budućnosti. Možda bismo reči i izreke koje podstiču otrcane emocije mogli i ukinuti. Neophodno je od svega odustati da bi se uopšte od nečeg krenulo. Zar ne bismo, na primer, Dositejevu pesmu "Vostani Serbije", koja podstiče nepotrebne vibracije mogli preformulisati i prilagoditi našem vremenu. Na primer: "Dremkaj Serbije, malo si spavala, u mraku hrčala, sad se ne probudi i druge ne budi!"

* Kad pogledate sve naše podele, pitate li se: da li je ikada završen građanski rat?

- I za rat je potrebno malo više entuzijazma i energije. Srbiju kao da mrzi i da živi, kamoli da ratuje. Sem ako bi se rat vodio kliktanjem na miša. Ili, ako je kapuljača postala šapka.

* Šta danas znači reč - patriota?

- Ta reč više nije u službenoj upotrebi. Ona je uzrok podele Srbije i pala je u deo onoj zaostaloj i nepopravljivoj. Mnogima je ta reč zamena za šamar. Jedan je jednoga tužio sudu za uvredu i nanošenje duševnog bola zato što ga je opsovao i nazvao patriotom. Ko želi da napreduje u službi, civilnoj ili vojnoj, mora raskrstiti sa tim prevaziđenim osećanjem.

ROĐENDAN
* Pošto vam prvi čestitamo rođendan, priznajte nam, kako se oseća monarhista koji je rođen 29. novembra?
- Ljubav prema sebi zaslepljuje ljubav prema svemu drugom. Nema sjaja te krune koji bi tu ljubav ugrozila i zasenila.

* Da li se Srbija dovoljno izvinila svima sa kojima je ratovala? Da li bi i nama neko trebalo da se izvini?

- Kad bi mene neko slušao predložio bih da u vreme štednje umesto "dobar dan" uvedemo "izvinite". Govoreći samo "izvinite", pomnoženo sa brojem stanovnika, proizveli bismo najviše pozitivne energije. Udružena energija izvinjavanja, pomerala bi zvezde i premeštala kontinente. Tako bi se rodila nova vera čija bi jedina molitva bila izvinite. Tako bismo i mi svetu mogli pogledati u oči. Deci bismo mogli osigurati srećniju budućnost ako bismo im umesto dosadašnjih besmislenih imena dali nova: Oproštaj i Oproštanka...

* Koliko je uspela namera da Kosovo, ne bude najskuplja srpska reč?

- To ime je u međuvremenu toliko sofisticirano da s njim jedva izlaze na kraj ovlašćeni međunarodni eksperti i to za najveće plate. Kosovo traže i dobijaju od svih, čije Kosovo nije. Onaj ko misli da je Kosovo duša Srbije i govori o svom trošku može samo da pita i parafrazira onu biblijsku: "Šta će Srbiji da zadobije čitav svet, ako izgubi dušu svoju?"

BOLJE DA ČETUJEMO I SEDIMO NA SKAJPU
* Obeležava se 140 godina Gimnazije u Valjevu, u čijim ste klupama i vi sedeli? Koliko se u ovom instant vremenu ceni dugovečnost i tradicija takvih institucija?
- Trebalo bi pažljivo ispitati ko je odgovoran što se zna da je Gimnazija osnovana pre 140 godina i da ta godišnjica pada baš sada. Čemu toliko zlopamćenje? Vredelo bi ispitati ko stoji iza takvih proslava i s kakvim namerama, a zatim videti moramo li se zbog toga okupljati baš na taj dan ili možemo da četujemo i sedimo na skajpu i sve to obavimo elegantnije. Recimo, elektronskim putem ne mrdajući nikud i ne daveći se kravatama.

* Kada će se okončati proces dezintegracije Srbije? Posle Crne Gore i Kosova, šta je sledeće?

- Šta su naši prioriteti o tome ne odlučuje Srbija. U tom pogledu je nedužna. Sve dok neko odnekud ne ubrizga malo veću gomilu lakog keša, neće nikom biti zanimljivo o čemu se deca u pesku dogovaraju. Kao kad se razvodi siromašni bračni par, bez kuće i kućišta, pa je i sudiji dosadno.

* Ima li Srbija značajnijih tema od ljudskih prava gej populacije i hapšenja navijačkih vođa, zbog kojih smo se nedeljama "ćerali"?

- Niko nam ne može zabraniti da se zamajavamo i pravimo da ne znamo o čemu se radi. Kamo sreće da su naši gorući problemi gej populacija i navijači. Kobajagi ima neko u Srbiji čija je glavna dilema gej parada - da ili ne? Te teme dolaze na dnevni red kad ti je pun stomak, a ne u vreme kad se ljudi dvoume: pasulj ili sočivo? To je varka da se ne spominje beri-beri u vreme dok je pirinač jedina hrana. Drug Tito je 1968. godine rekao da su mladi ljudi u pravu, a čuvari njegovog lika i dela 2010. godine nazivaju ih fašistima i huliganima... U svakom slučaju, sve dok ima još nekog po kućama treba vršiti tv prenose. Bojati se da će uskoro svi biti na ulici pa će televizija postati suvišna. Šta ima gluplje od televizora u opustelom domu?

* Da li je paradoks što se o obnovi monarhije u Srbiji više pričalo tokom Miloševićeve ere nego svih deset godina posle?

- Kao što ćete premiju na lutriji pre dobiti ako je ne čekate i zaboravite da imate loz, možda će i Srbija dobiti krunu, ako je ne očekuje i zaboravi da je ima. U svakom slučaju, dobro je što je nije stavljala na glavu i što je nije kompromitovala u ovim vremenima. Tako je sačuvana za srećnija vremena. U ovim okolnostima, dovoljno je ako znamo da je sve pobede Srbija postigla kao kraljevina, a sve poraze doživela kao republika.

* Jedan ste od inicijatora peticije za raspisivanje referenduma o ulasku naše države u NATO...

- Ako je dopušteno reći, ima nešto bestidno u samoj ideji da Srbija uđe u NATO. To je isto kao kad bi Ali Agdžu izabrali za papu.

* Inspiriše li vas Srbija još kao pesnika?

- I inspiracije bi u vreme tranzicije morale biti kontrolisane. Morbidno je da nekoga inspiriše sudbina sopstvenog naroda pored tolikih lakših tema. Zar pored Holandije sa onolikim vetrenjačama, Švajcarske koja nije ratovala šest stotina godina, Španije sa koridom, Kalifornije sa Silikonskom dolinom, Francuske sa Ajfelovom kulom, Italije sa krivim tornjem u Pizi, Albanije koja se krupnim koracima približava EU... da se zamlaćujemo Srbijom. Čak ni preterane negativne emocije nisu najbolji prijatelji poezije.

* Čak se i Srpska pravoslavna crkva napada spolja, a iznutra ulazi u raskol. Deli li i ona sudbinu Srbije u ovim vremenima?

- Verovali ili ne, još ima nekih pitanja koja su u Božjoj nadležnosti. Ako je Bog jedini sudija, najbolje bi bilo da ne preuzimamo njegovu ulogu i ne mešamo se u njegove poslove.



ZBOG VELjEG DUBOKOG OSTADOH NEUDAT

* Priznajete u jednoj svojoj autobiografskoj pesmi da "niste imali muža"... Da li je danas politički korektno uneti taj detalj u svoj "si-vi"?

- Ma koliko da sam radio na sebi i proširivao svest o mogućnostima čoveka, ostareh a ostadoh neudat. Valjda zbog Veljeg Dubokog koje je nedaleko od Mrtvog Dubokog. Moje duboko je mrtvo za takve poduhvate.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (39)

vitomir

27.11.2010. 21:31

Шта би народ био без оваквих великана. Стадо без пастира

zorans

27.11.2010. 22:52

@vitomir - od cega je on velikan?videti za sta je dobio clanstvo u akademiji sanu u vreme vladavine njegovog zemljaka, pa ce mnoge stvari biti jasnije.

Dejan1

28.11.2010. 06:58

@vitomir - Da je ovakvih vise ne bi bili na ovakvom putu na kome smo sada. U stavri ima takvih vise, ali su baceni u stranu sa zeljom da se zaborave. Lepse je sada reci "Izvinjavamo se, mnogo se izvinjavamo"

Дејан

28.11.2010. 07:19

@vitomir - Још нису све у Србији ућутали. Хвала вам Матеја што нам дајете наде.

koka

28.11.2010. 15:59

@vitomir - interesantno neko tu rece nista konkretno nije rekao,pa zato vlastodrsci kazu konkretno da imamo hleba,mleka,ulja,secera,voca,povrca,svi imamo posao ako ne tu je ali mi necemo da se sagnemo i da ga uzmemo,ma svima nam cveta hiljadu cvetova to je konkretno,pesnik nam je rekao istinu o nama a istina je bolna,a ulaznice za bece,cece,mece,i ostale nikad nisu skupe,pa njima treba za plasticne operacije,e narode bese ti uman ali kod je ispravan

Даринка - Бањалука

27.11.2010. 21:46

Цијеним Матију Бећковића као пјесника. Али му замјерам што је недавно у мојој Бањалуци улаз на своје песничко вече наплаћивао 10 марака. Ко га је на то наговорио? Да ли то ради и у Србији?

Kostić RS

27.11.2010. 22:14

@Даринка - Бањалука - Bio sam na toj književnoj večeri u Narodnom pozorištu u BL. Otprilike pola sale je bilo publike. Mislim da publika nije došla zbog cijene ulaznice od 10 KM. Mi ovdje živimo još na svježim grobovima iz rata.

Velimir

28.11.2010. 10:31

@Даринка - Бањалука - Sta se tu moze,i pesnici kao i ostali ljudi imaju stomak i potrebe koje seodrzavaju materijalnim sredstvima.Oni,koji su dosli,znaju zasto su dosli iverujem ne zale sto su to morali da plate.

Banjolučanka

28.11.2010. 12:39

@Даринка - Бањалука - Matija je u BL trebao da nastupi na tvrdjavi Kastel. Tu mogu stati 2000 ljudi. Pomnožite to sa 10 maraka. Padala je kiša pa je pjesnik nastupio u Pozorištu RS. Sala je bila dopola puna. Nisam čula da Matija uzima za ulaz pare u Vranju ili Apatinu?!

Velimir

28.11.2010. 10:26

@Dushkic - Procitaj svaki pasus polako,analiziraj o cemu govori,pa kad budes u stanju da opovrgnes, ti nastavi sa sledecim pasusom.Nemam nameru vredjanjajedino me je zbunila tako laka procena intervjua.

Kruna

27.11.2010. 23:00

Srbi koji ne vide svoju plodonosnu buducnost u monarhiji,ili su nedopustivo istorijski neobrazovani ili su podlo zlonamerni.Ako je ovo drugo u pitanju namece se neodlozna potrebna da im se uradi dnk analiza maksimalne preciznosti kako bi se ustanovilo da nije u pitanju kojekakva prerusena djavolska naprava.Obzirom da je ovakva analiza veoma skupa,trebalo bi je ograniciti,za pocetak,na vlastonosce.Verujem da bi dodatne bile suvisne,cime bi se moje crne slutnje obistinile.Upalice loz.Uskoro.

Vasojevka

27.11.2010. 23:42

@Kruna - Ja ne citam ovog pesnika. Sve mi isto. A kad vidim da u Banja Luci naplacuje ulaznice - nisam srecna. To nije lijepo.

J Misic, Edmonton

28.11.2010. 06:47

Srecan ti rodjendan Matija. Kasnim za tobom samo godinu dana.Kada ces ovamo?Pozdrav iz Edmontona!

kaktus

28.11.2010. 06:48

Radi ovog Intervjua bi ja samo za danasnji primerak ovih novina platio 10 maraka.Kome se ne svidja nek ukljuci B 92 .

Ivana S.

28.11.2010. 12:02

@kaktus - Ипак није у реду да Матија наплаћује у другој србској држави улазнице за свој наступ. Нека то уради у Свилајнцу.

Kaodaje Vazno

28.11.2010. 07:40

Cijenim Matiju Beckovica. Ne slazem se oko monarhije, ali to i nije najvaznije. Zasto se svi cude kad treba da se plati gostovanje poznatog pjesnika, a ulaznice su u redu kad su u pitanju "pevaljke" ili utakmice koje zavrsavaju 0:0 i igraju se po kisovitom vremenu i na blatnjavom terenu?Neki od komentara citalaca su porazavajuci. Pljuvacka strana naseg mentaliteta skupo nas je kostala... Inace, slazem se s pjesnikovim ocjenama, Srbija zaista djeluje izgubljeno u svemiru i nije postovana.

komšija

28.11.2010. 12:07

@Kaodaje Vazno - "...slazem se s pjesnikovim ocjenama, Srbija zaista djeluje izgubljeno u svemiru i nije postovana..." Ja kažem, sva sreća da vaša crna Gora nije izgubljena !!

Kaodaje Vazno

29.11.2010. 04:26

@Kaodaje Vazno - Ja sam Srbin, volim i Srbiju i Crnu Goru, a i ostale. Inace, iz Bosne sam. Pozdrav!

SLK

28.11.2010. 07:44

Svaki put kad citam g. Beckovica se nadam da ovaj put gresi, da nije u pravu, Ali avaj!

Milan T

28.11.2010. 09:41

Čitam da se digla velika buka zbog naplaćivanja ulaznica za književno veče.A trebalo je i to dati...političarima?

Kostic RS

28.11.2010. 11:55

@Milan T - Да, драги Милане, али зашто Бећковић не наплаћује улазнице у Србији већ то ради у напаћеној Републици Српској?!

Sekula

28.11.2010. 10:25

Pamtim nekoliko umki. Prva u korist Njegovu: tačno je da su ovi vlasnici Srbije strpali narod u vagon i ljujaju ga da bi on, narod, imao utisak da se kreće. Druga umka je protiv Njega i narodna je, da bude u stilu: Kad digneš ruku na dete svoje seti se da si ga ti rodio i vaspitavao. Naknadna, nacionalistička umka: voleo bih da Terazijski Crnogorci učine i ponešto i za svoju domovinu.

iz podgorice

28.11.2010. 12:11

@Sekula - 99% uz tvoj komentar, ono 1% zbog "" oko rijeci domovina. Imputirane i namjetnute podijele imaju za interes da nas raspu, podijele i otudje i svako ko te podijele podrzava, svijesno ili nesvijesno, je eksponent kreatora prilika na ovim prostorima.

nadezda

29.11.2010. 15:11

@Sekula - Nadam se da je "Podgorica"najzad cula makar i iz groba najveceg medju Srbima iz C.Gore i njegovo:"U pamet se ,brco Crnogorci"I moja malenkost na to dodaje:NAJZAD!

Вјиње

28.11.2010. 13:27

Гласам за Матијине будилице,у име Јеванђељске љубави Божије,а не гласам за бестидне успаванке Чминтића!

bata

28.11.2010. 14:54

Velika je steta sto je takav um samo pjesnik,sto nije i neki Faktor koga se pita.Isto vazi i za Aleksu Djilasa a nadam se da ih ima jos podosta pa ondazasto ih ne koristite nego olosu dajete vlast u ruke.P.S. Izuzimam iz ovetvdnje postovanu gospodu Tadica iJeremica.!!! Da sam tamo u Srbiji jabih sve ucinio sto je moguce da "Pravi covjek dodje na pravo mjesto".!Mnogo vam hvala na dozvoljenom prostoru i na citanju.! Bata

kondor

28.11.2010. 17:27

Ovaj g. pesnik odradio je svoj komentar za V:N: nesto slicno danasnjoj vladi u Srbiji . Mnogo rekao , a nista konkretno , tako i danasnja vlada mnogo obecava , nista ne ispunjava . Stvarno se lepo slazu , ali nikako da probude Srbiju i narode iz dremkanja , verovatno im bolje odgovara da Srbija sa narodima zaspe jednim cvrstim snom , mozda ce u snu lakse da prebrode duboku krizu podele , mislim medju narodima i politicarima . Spavaj lepo Srbijo i lepo sanjaj , sanjaj o buducnosti naroda.

Zdravko

28.11.2010. 17:56

Нека продаје књиге на промоцијама, то је у реду. Али да наплаћује улазнице као Лепа Брена то није у реду. Вјероватно су га окружили људи који манипулишу његовом славом.

Branka

28.11.2010. 18:00

""Ako je dopušteno reći, ima nešto bestidno u samoj ideji da Srbija uđe u NATO. To je isto kao kad bi Ali Agdžu izabrali za papu."Nepojmljivo mi je da se o ovome raspravlja u Srbiji. Nakon onakvog bestijalnog divljanja i rusenja infrastrukture drzave 1999. U Novom Sadu uvek gradimo mostove nanovo, posle svakog rata. Da ih ne rusise dosad bi ih imali, Ne bas ko Budimpesta,ali... Zar bi hteli da ucestvujemo u takvim unistavanjima po belom svetu

Marijana Buzancic

28.11.2010. 19:28

Ih šta bi dali ti '' njegovi'' mislim braća crn. da su na njegovom mjestu...gopodin pjesnik Bečković je poeta i šeret našeg najvitalnijeg i najprosvještenijeg srpskog uma Gospodine Matija..sretan Vam rodjendan ..i čuvajte se..Nekom je Bog dao da dugo živi.. po zadatku...s poštovanjem.. marjana

Zvečka

30.11.2010. 13:15

@Nićifor - Nisi morao otkrivati svoju lokaciju... Iz tvog komentara se moglo naslutiti odakle "čukaš"...

Simo

01.12.2010. 23:49

Bez sumnje M.Beckovic je jedan od nasih najvecih pesnika.Kako takav covek moze kazati:'-znamo da je sve pobede Srbija postigla kao Kraljevina, a sve poraze dozivela kao Republika." Pobedom se ne moze nazvati gubitak 1/2 odraslog stanovn. u Prv. Sv. ratu. Druga katastr. greska Srb. je sto nije prihvatila predlog Zap. sila da Srbija da Bugars. pola Maked. a da Srbija dobije celu BiH i Jadr. obalu do Siben. Treca greska sto je stvorila Jugosl. sa Hrv. i Slov. Cetvrta gr. su Banovine (dan. granice)