KONAČNA trasa buduće dve linije metroa je utvrđena, a planirani početak radova je kraj sledeće godine potvrdio je za "Novosti" zamenik gradonačelnika Goran Vesić. A kako je naveo, u budućnosti se planira i izgradnja treće koja će povezivati Voždovac preko Prokopa, Slavije, Trga republike, i novu autobusku stanicu u Bloku 42, kao i železničku stanicu Novi Beograd. Po ugledu na metroe nekih evropskih prestonica, i beogradske arhitekte dobiće priliku da urede svaku stanicu.


- To što tek sada znamo kuda će prolaziti metro, kao i gde će biti stanice jasno govori koliko su vlasti pre nas lagale ljude jer su obećavali svake godine da će da počnu izgradnju metroa, a nisu znale ni trasu - rekao je Vesić. - Zanimljivo je da će prva linija biti potpuno pod zemljom osim na Makiškom polju gde će biti izgrađen depo za metro dok će druga linija delom kroz Novi Beograd i Zemun biti i na vijaduktu. Dve linije će se ukrštati na Savskom trgu i to na prostoru bivše zgrade Železničke stanice.

U ovoj fazi metro neće obuhvatiti Prokop ali prema najavama, putnici će sa Prokopa moći da koriste jednu stanicu BG voza do Mostara odakle će moći da idu metroom.

- Na isti način će putnici sa nove autobuske stanice u Bloku 42 moći da preko BG voza dođu do metroa ali samo do izgradnje treće linije - istakao je zamenik gradonačelnika. - Čim počne izgradnja prve dve linije metroa planiramo projektovanje treće.

Prema Vesićevim rečima, kineski partner će građevinski izgraditi svaku stanicu, ali će za uređenje biti raspisan poseban konkurs.

- Želimo da ponudimo pre svega srpskim arhitektama da ostave trajni trag u razvoju grada i da urede stanice metroa tako što će svaka, na neki način, predstavljati deo istorije Beograda i Srbije - rekao je Vesić. - Na ovom poslu će biti angažovano veliki broj arhitekata.

Metro će, kako je dogovoreno, biti potpuno integrisan sa drugim vidovima gradskog, prigradskog i međugradskog saobraćaja i BG vozom.

Pročitajte još: Definisane trase dve linije metroa

- Paralelno sa metroom će biti razvijan BG voz i za to je potrebno 500 miliona evra da se realizuje - istakao je Vesić. - O ovome razgovaramo već neko vreme sa japanskim kompanijama koje imaju podršku Vlade Japana. Ove godine će BG voz biti proširen do Mladenovca preko Ćurinaca u Sopotu. Od 8. decembra BG voz će pokriti Barajevo i Lazarevac, dok će tokom jeseni saobraćati do Pančeva. Planira se i izgradnja nove linije od Zemuna, koja bi obuhvatila Surčin, nacionalni stadion, kao i aerodrom, i linije prema Karaburmi.


FRANCUZI JOŠ U IGRI

FRANCUSKA je veoma važan partner Srbije i njihove kompanije pre svih "Ežis" i "Alstom" su nam pomogle da dođemo u situaciju da smo pred početkom gradnje metroa - naveo je Vesić. - Očekujemo da se u okviru posla koji imamo sa kineskom stranom pronađe prostor i za francuske firme. Ipak, to je stvar dogovora privatnih partnera, kineskih i francuskih kompanija na koji mi ne možemo da utičemo. Ipak, ohrabrujemo ih da razgovaraju u tom pravcu, a ministar Mali i ja stojimo na raspolaganju da obezbedimo okvir u kome mogu da se dogovore.

ĐILAS LAŽNO OBEĆAVAO KAKO je istakao Vesić, metro se obećava 48 godina i nema gradske vlasti koja to nije činila: - Od svih njih najviše je lagao bivši gradonačelnik Dragan Đilas, koji je obećavao da će izgradnja metroa početi i 2009, i 2010, pa i 2011. i 2012. godine. Naravno da nije počeo da gradi jer ni trasu nije znao. Sada kad je izvesno, bićemo svedoci svakojakih napada. Od toga da izgradnja neće ni početi, kao što su pričali za Beograd na vodi, do toga da će izmišljati "stručnjake" koji će tvrditi da su druge trase bolje.


NA ULICAMA BEOGRADA OD DANAS 57 NOVIH AUTOBUSA

Na ulicama Beograda od danas saobraća 57 novih autobusa turske kompanije "BMC" isporučenih GSP "Beograd", a zamenik gradonačelnika Goran Vesić najavio je da će 13 novih autobusa iz Turske stići sledeće sedmice i da će u julu GSP-u biti isporučeni prvi autobusi kineske kompanije "Hajger".

Vesić je podsetio da su u aprilu potpisana dva ugovora o kupovini 244 novih autobusa za GSP - 70 od turske kompanije "BMC" i 174 od kineske kompanije "Hajger".

Kako je rekao, rok za isporuku autobusa turskoj kompaniji ističe 24.juna, a do sada je isporučceno 57 autobusa, dok će preostalih 13 stići sledeće nedelje.

"Do sredine juna imaćemo 70 novih autobusa, čime će se znatno poboljšati kvalitet GSP-a. U julu će sukcesivno početi da stižu i autobusi kineske kompanije, tako sa će GSP do oktobra dobiti 244 nova autobusa, što je najveća pojedinačna nabavka autobusa u istoriji tog preduzeća", rekao je Vesić novinarima posle obilaska pogona GSP-a na Novom Beogradu.

Naveo je da će do kraja godine biti naručeno 50 novih zglobnih autobusa od kompanije "Ikarbus", kao i da je sledeće godine planirana i nabavka još 50 zglobnih i 30 električnih autobusa tog proizvođača.

Vesić je naglasio da će do sredine sledeće godine GSP imati 374 nova autobusa čime će, kako je rekao, biti obnovljeno više od dve trećine voznog parka tog preduzeća.

"Grad Beograd je doneo tu odluku kako bi pokazao da čvrsto stoji iza GSP-a i da, za razliku od nekih prethodnih, sadašnje gradsko rukovodstvo ima politiku da ovo preduzeće ostane gradsko i da ima što više linija", kazao je Vesić.

Prema njegovim rečima, sledeći korak je poboljšanje materijalnog statusa zaposlenih u GSP-u, čija je prosečna plata trenutno 65.000 dinara, dok je pre godinu dana, podsetio je Vesić, plata vozača bila 52.000 dinara.

Dodao je i da je GSP dobio saglasnost od Vlade Srbije da zaposli 184 vozača, od kojih će njih 84 dobiti stalan posao i ugovore potpisati u naredne dve nedelje.


Najavio je da će 28.juna biti isplaćena i solidarna pomoć svim zaposlenima u komunilanim preduzećima tako da će i zaposleni u GSP-u dobiti 42.000 dinara.

"Trudimo se da učinimo sve da se materijalni status GSP-a poboljša i da zaposleni osećaju da Grad čvrsto stoji iza njih. Naša nanmera je da ovo preduzeće jača i da se širi, a ne da se ugasi, što su naši prethodnici očigledno nameravali", rekao je Vesić i dodao da su danas zato mnogi nervozni i napadaju GSP.

U cilju poboljšanja kvaliteta gradskog prevoza u prestonici, sledeći korak biće kampanja naplate karata budući da su, ukazao je Vesić, godišnji troškovi GSP- oko 200 miliona evra, a da se samo oko 50 miliona evra naplati od karata.

"Ostatak se svake godine subvencionira iz gradskog budžeta. Gradski prevoz nigde u svetu nije profitabilan, ali nigde se ne dotira čak tri četvrtine", naglasio je Vesić.

Dodao je da u Beogradu ima oko 730.000 zaposlenih i da prema procenama gradski prevoz koristi oko 360.000 zaposlenih, a da svega 117.000 njih kupuje markicu.

"Kada bi još 100.000 njih kupovalo karte, to bi bilo skoro 100 novih autobusa za GSP svake godine", naveo je Vesić.