BEOGRADSKE PRIČE: Prestonički ambijenti tridesetih

Zoran Nikolić

27. 02. 2019. u 14:23

Prošlo je osam decenija od kada su ispred Narodne skupštine postavljene skulpture vajara Tome Roksandića

БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: Престонички амбијенти тридесетих

Arhiva Večernjih Novosti

Odavno je uvreženo da Beograd zovemo srpskom prestonicom, iako je ovo glavni grad Republike Srbije, a republika je državno uređenje koje nema kralja, pa samim tim - ni presto. Međutim, poznavaoci jezika odavno ne ispravljaju ovu grešku kao kobnu, već puštaju raznim autorima da umesto pojma "glavni grad" Beograd okarakterišu i kao "prestonicu". Jednostavno, to je postao deo folklora i navika koju ćemo teško iskoreniti.

Sada se vraćamo u vreme kada je grad mogao da bude označen kao prestonica, jer je Kraljevina Jugoslavija do posleratne smene vlasti imala i presto i kralja. Doduše, u vreme kada su ovi snimci nastajali država je bila obezglavljena zbog ubistva kralja Aleksandra u Marselju 1934. godine, knez Pavle je bio namesnik, a maloletni kralj Petar je čekao svoje (kasnije će se ispostaviti zlosrećno) vreme da zasedne na jugoslovenski presto.

Snimci su delo fotografa lista "Vreme", kao i ondašnjih različitih gradskih hroničara koji su delove istorije beležili držeći fotoaparat u ruci. Ta, neobična sprava bila je prilično skupocena i prestavljala je privilegiju dobrostojećih i dobro opremljenih Beograđana.

U to vreme tramvajska pruga je spajala Pozorištni trg (današnji Trg Republike") sa Slavijom, a Knez Mihailovom je "carevala" "Grčka kraljica", kafana koja je umeštena u centar ove ulice. Tada je bila među najprestižnijim, da bi danas više od decenije zjapela prazna i zapuštena, kao ruglo srca Beograda.

Tramvajska pruga se prostirala još jednim važnim pravcem - od Skupštine do Terazija, gde će se kasnije spuštati strmo ka Zelenom vencu duž Prizrenske ulice.

Kada već pominjemo zdanje Narodne skupštine, baš te 1939. godine novinari ispraćaju još jedan interesantan događaj - Postavljanje monumentalnih skulptura pored skupštinskog stepeništa, gde i danas stoje. Vajar Toma Roksandić je osmislio kompoziciju "Igrali se konji vrani", koja i danas stoji ispred najvažnijeg reprezentativnog zdanja u gradu. U trenutku kada fotografi uspevaju da ovekoveče postavljanje spomenika, figure konja još nisu bile dovršene - nedostajala im je glava.

Možda najšarmantniji tekst koji nalazimo u leto 1939. godine u listu "Vreme" jeste žalopojka jednog novosadskog trgovca čiji odjeci su dosegli do Beograda. Tekst je ovekovečila i živopisna fotografija nesrećnog trgovca koji naoružan sedi u pidžami usred svoje radnje.

- Neverovatan maler prati trgovca g. Mirka Fuksa, vlasnika automobilske radnje "Autokar", na Trifkovićevom trgu, koji je imao odista retko "zadovoljstvo" da mu radnja u toku šest nedelja bude četiri puta poharana. U poslednja tri slučaja pored novca lopovi su odneli i novu pisaću mašinu, jer je Fuks posle svake pohare kupovao novu mašinu. Pošto su dosadašnja policijska traganja ostala bezuspešna, to se g. Fuks odlučio da lično stražari u svojoj radnji. Zbog toga je preneo i krevet koji je postavio usred radnje.

MEDIJI I ŠTAMPA

Podsećamo da su mediji u vreme 1939. godine bili znatno oskudniji u odnosu na današnje. Štampa je imala prioritet u informisanju stanovništva, a radio program je bio u ozbiljnom uzletu kao noviji, ali brži vid pronošenja vesti i informacija.

Prvi listovi neretko su nosili u imenu i epitet "večernji", baš kao što tu tradiciju i danas čuva naš list. Suština je bila u tome da bi tokom dana novinske redakcije vredno radile na prikupljanju vesti i fotografija, a da bi najvažnije novine bile one koje bi, tako celovite, u večernjim časovima donosile najpristupačinije vesti najširem delu publike. Baš kao što je danas centralna informativna emisija na svim tv programima "Dnevnik" koji u to vreme nije mogao da postoji, baš kao i televizijski program.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije