SLAVIJA je rekonstruisana prošle godine i praksa pokazuje da su u ovom poslu "dobili" vozači, a "izgubili" pešaci. "Zebre" su pomerene 50 metara od kružnog toka da bi se automobilima oslobodilo mesto za kretanje. To rešenje ozbiljno produžava putanju pešaka, koju oni pokušavaju da skrate - pretrčavajući ulice na neobeleženim mestima. Ne pomažu ni sankcije saobraćajne policije.

Kako se reporter "Novosti" uverio, na uglu Slavije i Makenzijeve vlada saobraćajna anarhija. Građani u velikom broju pretrčavaju ulicu, saobraćajac trči za njima. Ali pošto ih je mnogo, ne može sve da ih zaustavi. Pa kao golman pojedinačno "hvata" najsporije.


PROČITAJTE JOŠ:
Delfini među ukrasima

Preko Slavije dnevno prođe oko 80.000 ljudi, a pun pešački krug je oko 920 metara. Nedisciplina građana mogla bi da se spreči žičanim ogradama i žardinjerama. Ali time bi se narušio izgled tek sređenog trga.

Prema rečima profesora dr Mihaila Maletina, saobraćajno rešenje Slavije nije poboljšalo protok pešaka.

- Nisu ispoštovani osnovni propisi, a to je da se spreči gubitak vremena za sve učesnike u saobraćaju, a zna se da prioritet moraju da imaju pešaci, biciklisti, javni prevoz, a automobilima šta ostane - objašnjava profesor Maletin.

Majka sa detetom pretrčava ulicu

Prema standardima, svaki minut pešaka vredi kao minut i po automobila.

- Osim produžene trase pešaka, prilikom rekonstrukcije postavljeni su i semafori. A kružni tok gubi funkciju slobodnog protoka kad se na njega stavi semafor - ističe naš sagovornik i navodi da bi jedino rešenje bilo da se ispod ovog saobraćajnog čvora nalazi metro stanica.

Arhitekta Budimir Novaković bio je u Komisiji za planove Skupštine grada kada se odlučivalo o rekonstrukciji Slavije.

- Moj predlog je bio da se napravi niveleta u obliku đevreka iznad Slavije. Pasarela bi bila od metalne konstrukcije. Ideju sam dobio kada sam video rešenje jedne saobraćajnice u Južnoj Koreji. Ona je panoramski atraktivna za pešake. Imala bi i dodatne sadržaje. Tada sam uradio analizu koliko bi nas to koštalo, od pokretnih stepenica do liftova za invalide - objašnjava Novaković.


PROČITAJTE JOŠ:
Ugašen požar kod zgrade MUP-a: Više osoba povređeno (VIDEO)

Međutim, gradski oci su se odlučili za najjeftinije rešenje, da se pešački prelazi pomere 50 metara u dubinu ulica. Tako se stvaraju džepovi koji oslobađaju kružni tok za nesmetano kretanje automobila, ali na taj način se putanja pešaka duplo produžila.

Pasarela iznad Slavije po ideji Budimira Novakovića

PODZEMNI PROLAZI

PRE rekonstrukcije spominjala se izgradnja podzemnih prolaza. Međutim, iz više razloga se od njih odustalo.

- Ispod kružnog toka se nalaze dva podzemna potoka, a voda se kolektorom usmerava ka Savi. Da bi se izgradili podzemni prolazi, morale bi podzemne instalacije da se premeste, a to bi se radilo najmanje dve godine. Podzemni prolaz od Mitićeve rupe do "Mekdonaldsa" bio bi dugačak 147 metara, a na pojedinim mestima, zbog instalacija, cevi i konfiguracije terena, ne bi mogao da bude viši od dva metra i 20 centimetara - objašnjava Budimir Novaković.