Beograd na vodi“ neće biti „Dubai u Evropi

Tanjug

05. 01. 2018. u 13:11

Beograd je postao atraktivna destinacija za ulaganje, izjavio je gradski urbanista Milutin Folić i dodao da se sada gradi milion kvadrata

Београд на води“ неће бити „Дубаи у Европи

Foto: Tanjug/Zoran Žestić

BEOGRAD - Beograd je postao atraktivna destinacija za ulaganje, izjavio je za današnju "Politiku" gradski urbanista Milutin Folić i dodao da se sada gradi milion kvadrata

I to, kako je naveo, ne samo u "Beogradu na vodi", za koji je rekao da je bio "motor koji je pokrenuo pomamu za našom prestonicom".

"Osnovni pravac razvoja Beograda je izmeštanje industrijskih zona iz centra, što rade i Beč i Kopenhagen. Na tim lokacijama zidamo kompaktan grad - gusto naseljene četvrti koje koriste postojeću infrastrukturu. Takav grad omogućava pešačenje, bicikliranje, korišćenje javnog prevoza. Beskonačno širenje grada izvan prirodnih granica, kao što je bilo devedesetih godina, dovodi do apsurda da u centru imate zapuštene površine, a ljudi žive sat vremena kolima od centra bez mogućnosti da im ikada dovedete svu infrastrukturu", rekao je Folić.

On je dodao da je "Beograd na vodi" u skladu sa svetskim konceptom razvoja metropole - to je 21. vek na delu.

"Master plan za taj deo grada radio je najiskusniji tim na svetu američki RTKL u saradnji sa holandskim 'Arkadisom' (zaštita od voda), danskim 'Kovijem' (saobraćajno rešenje), kompanijom SWA iz Los Anđelesa (uredjenje javnih površina) i biroom 'Hapold' (instalacije u skladu sa ekološkim principima). Saradjivali su sa Urbanističkim zavodom Beograda, najvećom kućom za planiranje u Srbiji, tako da negativni komentari nekih domaćih arhitekata nisu na mestu", istakao je Folić, koji je dobio nagradu "Najevropljanin" za metropolitenski urbanizam.

BEOGRAD KAO BEČ Upitan na koju prestonicu bi voleo da liči Beograd, Folić kaže - na Beč. "Kad god se Beograd ugledao na njega, razvijao se pravilno. Kada je skretao sa tog puta, gubio je kvalitet. Kao što je Knez Mihailo po uzoru na Beč napravio Beograd koji danas smatramo centrom grada, ne vidim nijedan razlog da se ne ugledamo na austrijsku prestonicu. Ona je godinama grad sa najvećim kvalitetom života", istakao je on.

On je odbacio primedbu da je taj projekat u sukobu sa "dušom grada".

"Nije u sukobu. Nije srušio Kosančićev venac, ni vredan deo Savamale. Zdanja Beogradske zadruge i 'Bristola' nekada su bile supermoderne zgrade poput kule od 168 metara u 'Beogradu na vodi'. Uostalom, samo se osvrnite na to šta je urađeno prethodnih 30, 40 godina, kada su nastajala divlja naselja bez osnovne infrastrukture", rekao je Folić.

On je, takođe, odbacio tvrdnje da će "Beograd na vodi" biti "Dubai u Evropi".

"Apsolutno neće. Imate niz takvih projekata u Evropi. Da nije bilo 'Beograda na vodi', nikada Beograd ne bi dobio kompaniju SOM koja projektuje najviše zgrade na svetu. Kada raspišemo konkurs, ne javi se niko od tih svetskih imena", navodi Folić.

Upitan, ima li smisla praviti pešačke zone, a da grad još nema metro, on ističe da pešačke zone i metro nisu usko povezani.

"Kada završimo obilaznicu, rasteretićemo deo auto-puta koji prolazi kroz grad. Izgradnjom Topčiderskog i tunela koji će povezati Savski i Dunavski amfiteatar, i podizanjem novog Savskog mosta sa većim kapacitetom i drumskog preko Ade Huje drastično ćemo smanjiti saobraćajne gužve u centru i zagađenje. Uz saobraćajne trake već ubacujemo biciklističke staze, drvorede i humanizujemo Beograd. Pravimo grad za ljude", rekao je Folić.

Na komentar da bi prva linija metroa trebalo da povezuje "dve livade" - Makiško polje i Adu Huju, on kaže da će metro prolaziti kroz grad i povezati delove koji su danas gusto naseljeni, s tim da će krajnja odredišta biti dva najveća potencijala posle "Beograda na vodi" - industrijska zona uz Dunav, Ada Huja i Makiško polje.

To je model po kojem se danas projektuje metro svugde u svetu, dodao je.

Povodom činjenice da je najveći kolaps u centru grada, Folić kaže da je to zbog automobila, a saobraćajne analize pokazale su da je najopterećeniji Bulevar vojvode Mišića.

"Logično je da se transformiše Savski amfiteatar u kompaktan grad i da metro pokupi putnike i smanji broj automobila i da u njegovom produžetku damo šansu da se razviju Ada Huja i Makiško polje. Reč je o vrednim lokacijama i, kada ih prodamo, možemo da započnemo da gradimo metro. Na stanicama, uz javno-privatno partnerstvo, u svetu se podižu tržni centri, lokali, sadržaji od kojih se zaradjuje. Tako se obezbeđuju ogromna sredstva za održavanje metroa. On se gotovo nigde u svetu ne izdržava samo od prodaje karata", istakao je Folić.

Na pitanje da li će prihvatiti jos jedan mandat, ako ga dobije posle beogradskih izbora, Folić kaže: "Ima mnogo započetih i projekata koje treba završiti. Oni će podići nivo kvaliteta života u Beogradu."



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (45)

Natasa

05.01.2018. 13:27

U Beogradu je dosta toga izgradjeno i dosta toga se radi. Sve lepsi i moderniji izgled Beograda.

veselnik

05.01.2018. 16:44

@Taara - Princip je u redu, ali planiranjem treba da se bave strucnjaci, a ne politicari! Politicari su u stvari istovremeno klijenti (narucuju i placaju projekte) i predstavnici naroda, samo sto niti postuju interese naroda, niti angazuju i slusaju strucnjake kada idu ka realizaciji SVOJIH ideja. A "strucnjaci" koji opravdavaju njihove promasaje rade to ili po nalogu (partijskom) ili za pare, a niko ne odgovara za stete!

veselnik

05.01.2018. 17:50

@Taara - 57 minusa za 45 minuta? Toliko strucnjaka za urbanizam koji su procitali i clanak i komentar ili toliko botova na poslu?

veselnik

05.01.2018. 20:20

@Taara - Izgleda da sam pogodio u slabu tacku! Dobio vise minusa nego bilo koji naruceni komentar pluseva - ISTINA BOLI!!!

Bojan

05.01.2018. 13:33

Beograd na vodi je odlična ideja i velelepni projekat koji će Beograd učiniti atraktivnijim za turiste.

Stari iseljenik

05.01.2018. 17:31

@Zoran - Bože koliko lupetaš. Jesili obišao bar dve "svetske metropole" da bi mogao da tvrdiš da će BG dostići "sam vrh svetskih metropola"? Verovatno nisi, jer ne bi tako lupetao!~

veselnik

05.01.2018. 16:54

@vladimir - Koji projekat? Maketa ili slika? Pa i slika gore ima lepe boje, a vozac kod pesackog prelaza nema pregled saobracaja zbog drveta! Takvi naruceni dobro placeni) projekti uradjeni za prezentaciju neukim biracima sluze samo za pranje para, a ne za planski razvoj grada! I kako americke firme mogu da budu relevantne za Beograd, kad je Beograd stariji od njihove istorije, a nacin zivota i infrastruktura njihovh gradova nemaju veze sa sa lokalnim uslovima? Koga lazete, ili ste sami slepi ili glupi?

veselnik

05.01.2018. 20:27

@Katarina - Svetsko cudo? Koliko sveta si videla? Turiste iz betoniranih gradova ne zanimaju betonske skalamerije, kod kuce imaju odavno vece komplekse i vise zgrade.

Jasna

05.01.2018. 13:48

Jasno je da će Beograd u budućnosti biti najlepši grad u Evropi..nadam se da ga više neće niko nikad uništavati..

seka

05.01.2018. 17:24

@Jasna - Od naroda koji ce izaci na izbore zavisi hoce li izabrati nastavak podizanja grada il unistenje svega postojeceg...Uzdam se u narod i volju za napredkom.

Jelena

05.01.2018. 13:49

"Beograd na vodi" je pun pogodak za našu građevinsku industriju. Svaka čast Vučiću i Malom na ovoj ideji.

bbb

05.01.2018. 14:22

Гради се 2 милиона квадрата али то је 85% стамбени простор, да је пословни могли би рећи да економија стварно напредује али овако....жао ми је, није народ глуп.

Zagreb na Savi

05.01.2018. 14:29

Večernjilist.hr 'ZAGREB NA SAVI' Evo kako će 1. lipnja izgledati obala Save od Jaruna do jezera Bundek

DejanBgd

05.01.2018. 14:40

Kad procitam komentare i saberem pa Branko Pesic beio mala beba za Vas gospodo,kako i sam rece neko iz vlade. Dobro je da je sve pocelo za Beograd u zadnjih 5 godina. I posle Tita Tito.P.S Daleko smom mi od Beca,monogo daleko. Jedo je zeleti ,a druugo je moci.

Dipl. ing. Milena Jovanovic

05.01.2018. 14:51

Dubai je vise degutantan, jer oni imaju para pa se rasipaju grade sto sta potrebno i nepotrebno, a uglavnom nepotrebno. Ovde se slazem sa urbanistom, primerenije je i kulturnije barem za nas sa ovih prostora. I svrsi shodno, jer je taj prostor dobrim deo bio neiskoriscen.

zola

05.01.2018. 16:24

Običan narod i nemamo viziju šte će biti Beograd na vodi. Da li će biti ruglo ili ne; da li će ispuniti očekivanja; da li će!?... Nadam se da neko ima viziju i da nije sve to samo zbog nečijih kombinacija i velike zarade. Činjenica je da se Beograd 90-ih nekontrolisano širio i to se odrazilo i na ta naselja i kvalitet života u njima ali i na kartu Srbije koja polako postaje pusta. Nemam ništa protiv ljudi koji su došli jer svi smo od nekuda došli, ali nisam siguran da je BG svima nama idalan .

tamara

05.01.2018. 17:03

Da mi je bar dva kvadrata u Beogradu da i ja osetim drazi tog grada! Bice... uz ovakvu vlast mozemo sve!!!

veselnik

05.01.2018. 20:38

@Kr - I to za 2-3 godine, kad nam porastu plate, penzije, standard, kad se izgradi (zavrsi) BWF sa kompletnom infrastrukturom, prilaznim ulicama, mostovima, novim parkinzima, preciscavanjem voda gradske kanalizacije... kad prorade NASE fabrike sa NASIM mladim strucnjacima... kad OSUDE i pozatvaraju sve "kontroverzne biznismene" i one koji ih cuvaju... Zasto mi sve ovo zvuci malo neverovatno?

Beki

05.01.2018. 18:06

Prvo glupo je uporedjivati Beograd i Dubai.Prvo gradovi su na razlicitim kontinentima,Dubai se razvio za kratko vreme,dok je Beograd grad koji postoji vekovima i stalno je rusen i obnavljan.Svaka investija u Beogradu je dobra,grad raste ekonomski i demografski.Tacno je da je zapoceto dosta novih projekata i treba ih zavrsiti,ljudi koji se bave time treba to i da zavrse a ne da dolaze novi pa opet da bude jovo nanovo.Kako uspeva Beograd da se razvija tako se razvija i Srbija i to je dobro za sve.

Nelle

05.01.2018. 23:33

@Beki - O kom demografskom rastu Beograda ili Srbije pričaš?Beograd je pre 35 godina imao isto stanovnika kao i sada.A sada se bahću nekim ciframa a Beogradu dodaju sve čuke,brda i doline na 50 kilometara od njega kako bi izgledao veći.Pola Srbije se preselilo u Beograd i opet ne raste po broju stanovnika jer puno ljudi je došlo na red za umiranje a jako malo se rađa.Za 20 godina kada najbrojnija generacija bude počela da umire ima da se prepolovimo!Kome onda ove zgradetine?

koja d ing

05.01.2018. 22:15

Bio sam na gradilistu pre nego sto je prva zgrada zapoceta i pored Save se nije moglo proci a sada .... Barake i stracare su zauzeli ,, mracni likovi,, kojima je izmakao plen i lako bogacenje... Sada se gradjani dive a placeni komentatori se cude kako smo tako dicni na svoj grad... Obale dve velike reke preko 20 kilometar gde to ima ...samo napred ...

Mrgud

05.01.2018. 23:27

Mene interesuje ko će da živi u tim zgradama kada nam je država svakih 10 godina manja za 400-500 hiljada stanovnika!A većina siromašna.Na sledećem popisu nas je manje od 7 miliona i to debelo ispod.I kakva je korist uopšte kada te zgrade ne donose nikakav novac.Lovu od građevinskih radova će podrpati političari i tajkuni jer oni u dogovoru sa političarima dobijaju tender a narod će da glaba koske ispod Savskog mosta!Ovo će biti najveći promašaj i bacanje para u istoriji Srbije!

нејасно

06.01.2018. 01:33

Толико светских стручњака и познатих фирми, а Променадом се не може ходати јер су се плоче искривиле и потонуле, а део обале пропао у воду!

MaStaNaprica

06.01.2018. 18:09

Beogradsko priobalje je decenijama čuvano da bude iskorišćeno kao JAVNI prostor za dobrobit svih građana a ne za privatne svrhe! Na stranu i to što nije bilo nikakvog anketiranja narodne volje, konkursa itd. Zato se ljudi bune i treba da se bune