Samo se jedan odsto Beograđana prevozi biciklom

Tanjug

07. 05. 2017. u 22:55

Gotovo polovina Beograđana ima bicikl, ali tek jedan odsto njih ga koristi kao svakodnevno prevozno sredstvo, a ne samo za rekreaciju vikendom

Само се један одсто Београђана превози бициклом

Zoran Bukvić Foto Tanjug/Dimitrije Gol

Gotovo polovina Beograđana ima bicikl, ali tek jedan odsto njih ga koristi kao svakodnevno prevozno sredstvo, a ne samo za rekreaciju vikendom.

Gradski urbanista Milutin Folić kaže da je plan da se u naredne dve godine izgradi 120 kilometara biciklističkih staza u Beogradu, kako bi se omogućilo bezbedno okruženje za sve koji bi da koriste bicikl svakodnevno.

"Korišćenje bicikla u gradu je nešto što je već uznapredovalo u svim svetskim gradovima, zato što je bicikl rešenje za saobraćajne gužve, za zagađenje i za zdravlje ljudi. Građani koji se voze biciklom brže stignu na mesto gde su krenuli, ne traže parking, prevoze se jeftinije i zdravije, to je ''win win'' situacija, sa jedne strane za korisnike, a sa druge za državu koja manje ulaže u infrastrukturu parking mesta", navodi Folić.

Dodaje da je pre mesec dana završen plan projekta "Bicikliraj Beogradom", kojim su predviđene aktivnosti koje će u naredne dve godine omogućiti da se bicikl u Beogradu više ne tretira kao rekreativno sredstvo već da kao sredstvo prevoza.

"Grad je predvideo da uradi nekoliko velikih stvari, prvo to je izgradnja 120 kilometara staza, zatim postavljanje oko 200 parking mesta za bicikle, postavljanje sistema javnih bicikala gde će građani moći na jednom mestu da podignu bicikl, a na drugom da ga vrate, gde bi prvih 30 minuta trebalo da bude besplatno. Naravno, potrebna je i edukacija i kampanja, a cilj je da već u naredne dve godine dobijemo nekoliko procenata dnevnih kretanja biciklom u Beogradu, a da u narednih deset godina to dođe i do 10 odsto", navodi Folić.

Podseća da su prošle godine urađene staze za bicikliste na potezu od Banjice do Topčiderske zvezde, kao i na relaciji koja povezuje Brankov most i Pop Lukinu ulicu.

U planu je, kaže još, da se tokom ove godine radi staza od Mirijeva do Višnjičkog bulevara i da se dođe do Ruzveltove kako bi i staza koja će biti urađena nakon rekonstrukcije te ulice imala značajniju ulogu.

Radiće se i staza koja će proći Bulevarom oslobođenja do Slavije, a predviđeno je da se napravi primarna mreža staza koja će omogućiti da biciklisti koriste i sporedne ulice, ali da kad izađu na glavnu saobraćajnicu imaju na njoj brzi tok.

Folić navodi da je dokazano da je bicikl najbrže prevozno sredstvo za kretanje po gradu do 15 minuta i da se te realacije ne mogu preći brže ni kolima ni peške.

"Pažljivom izgradnjom i analizom mi ćemo pokazati da Beograd jeste svet, jeste metropola i da nema razloga da kasni ni u čemu, pa ni u ekološkim vidovima saobraćaja kao što je biciklo", rekao je Folić.

Kako kaže, do momenta kada bude izgrađena infrastruktura sigurno će i elektro bicikli biti još povoljniji, pa će se tako lakše savladavati i brdoviti delovi grada.

"Beograd je grad koji ima dve reke, samim tim ima i izohipse po kojima su pravljene i glavne saobraćajnice, dakle on ima i te kako veliki potencijal za biciklistički saobraćaj zato što najveći broj dnevnih kretanja čovek može da obavi pomoću tih izohipsa, bez velikih napora i penjanja", zaključio je Folić.

S druge strane, predsednik udruženja građana Ulice za bicikliste, Zoran Bukvić kaže da su najveće prepreke za stvaranje biciklištičkog grada nedostatak volje i otvorenosti za kompromis kako bi se pre svega rešio problem parkiranih automobila koji onemogućavaju kretanje biciklom.

"Praktično svaka ulica u kojoj sada želimo da napravimo stazu u centru grada na neki način je limitirana u smislu parking mesta i mi ne možemo da dođemo do prostora za bicikliste, takav kompromis će u naredne dve godine morati da se naporavi ukoliko stvarno želimo da napravimo biciklistički grad", primećuje Bukvić.

On zamera gradskim organima zbog nerazumevanja, jer kaže da planeri i projektanti ne razumeju probleme koje biciklisti imaju, jer nisu do sada imali susreta sa planiranjem biciklističkog grada.

"Sada su to neke dečije bolesti koje Beograd prevazilazi jer ljudi možda još ne razumeju koje sve prednosti gradu donosi biciklistički saobraćaj. Često se percipira da je to neka zabava grupe zaljubljenika kojima se izlazi u susret, a bicikl je kao sredstvo prevoza uveden u mnogim gradovima da bi se rešile gužve do kojih su ti gradovi došli jer su bili na mnogo većem stupnju razvoja nego Beograd", ističe Bukvić. Kaže i da je sada sve podređeno tome da vozila što brže i lakše prolaze, te poručuje da s tim načinom razmišljanja treba prestati ako se planira da jedan grad ima veliki broj biciklističkih putovanja.

"Moram da pohvalim širenje pešačke zone u centru grada, to je veoma pozitivan pomak i hrabar potez jer postoje otpori, ali to su upravo rezovi koji su nam potrebni jer što više mesta za kola ima, više vozača će želeti da dođe u centar kolima, a za to jednostavno nema mesta", naveo je Bukvić.

On je rekao da je najava izgradnje 120 kilometara biciklističkih staza dobar pomak kao i da se nada da će biti ostvareno obećanje da se ivičnjaci na stazama na Novom Beogradu ispeglaju "na nulu", jer sada postoje nazubljeni ivičnjaci koji su veoma neudobni.

"Biciklistu morate da stimulišete da što pre dođe do centra grada i to je razlog zašto na zapadu svi voze bicikle, zato što je to najbrže sredstvo vožnje na relaciji do 7 kilometara. Ako uradite bilo šta što će tog biciklistu usporiti, vi ga odgovarate od vožnje biciklom do posla jer on gleda da stigne što brže", objašnjava Bukvić.

Navodi da tek oko jedan odsto Beograđana koristi bicikl kao prevozno sredstvo i da ima jos mnogo posla da bi se stiglo i do 10 odsto korisnika, da je potreban rad ne samo na stazama već i na promociji biciklizma kao zdravijeg, lakšeg i bržeg sredstva transporta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (18)

Dusko

07.05.2017. 23:53

Sve je to lepo sto kazete, ali odnosom I uslovima u kojima rade zaposleni u institucijama biciklo I dolazak na posao neidu zajedno. retko koja institucija ili firma ima svlacionicu sa tusevima u kojima bi se zaposleni po dolasku na posao presvukli I istusirali nakon znojave voznje biciklom. Isto tako znam I da zatucani sefovi zaposlene kji bi dosli u sportskoj opremi na posao istog momenta bi kaznjavali (u Vojsci je zabranjen dolazak na posao u trenerci ili bermudama u letnje vreme).

јаоЈа

08.05.2017. 09:56

Живим и радим у ЕУ. Сваки дан идем бициклом на посао, готово све колеге такође исто. Немамо туш и не треба нам. Не видим разлог зашто би то био услов у Београду.

Beograđanin

27.06.2017. 18:20

@јаоЈа - Da li se manje znoje ovi što dolaze gradskim prevozom do posla ?

Dragan

08.05.2017. 10:11

1. "Stari" Beograd i okolna naselja leze na brdovitom terenu, sa mnogo uspona i privlacan je iskljucivo sportskim biciklistima a ne rekreativcima i onima koji koriswte bicikl kao prevozno sredstvo. Novi BGD, deo Zemuna, Ovca, Borca i Padinska Skela su posebna prica jer su u ravnici.2. Saobracajnice u Beogradu nisu dovoljne ni za motorna vozila i pesake i suludo je ocekivati da se na njima nadje mesto i za bicikliste. Nema Beograd bulevare od 6+6 traka pa da po jednu odvoji za bicikliste

dzordz

08.05.2017. 10:33

bilicklisti stradaju u saobracaju. eto bas jutros u ulici bulevar z.djindjica mladic na biciklu, ne postuje saobracajne propise, prolazi na crveno, naglo menja trake, i svo vreme ima slusalice u usima. ja mojoj deci necu dozvoliti da voze bicikle po ulicama. mislim da je kampanja o biciklizmu u beogradu preterana i da se cuti u novinama o broju stradalih. po mom misljenju bicikli nemaju sta da traze u starom beogradu, pogotovo centru.

Automobili nemaju šta da traže

09.05.2017. 08:43

@dzordz - u starom Beogradu, pogotovo u centru... tada bi biciklisti bili bezbedniji. 10 odsto Beograđana koji voze automobile, maltretira ostalih 90 posto koji se voze gradskim prevozom... to nema nigde u svetu.

dzordz

09.05.2017. 14:44

@dzordz - automobili su razvili civilizaciju i slobodu kretanja, a ne bicikli. ja sam protiv pesackih subota i poplocavanja centra grada, bar dok se ne naprave dva, dti tunela i dva, tri mosta. volim automobil i ne smrdi mi. kome je do cistog vazduha ima kalemegdan, zvezdaru, kosutnjak, usce, avalu. doci ce elektiricni automobili, pa ce biti i ekoloski. do ta doba zelim da se nesmetano krecem svojim gradom. samo u selu pesaci idu kuda zele i popreko, sto je tesko prelaziti na pesackom prelazu?

U manjini si Džordž

10.05.2017. 07:45

@dzordz - i nije lepo da maltretiraš većinu, zbog svog komoditeta... tekovine civilizacije su pešačke zone, kao u Londonu, Parizu... Parkirali biste se i u soliteru, samo da imate lift za automobile do stana. 'Ajte, molim vas...

dzordz

11.05.2017. 08:12

@dzordz - clan sam planinarskog drustva, sa planine nosim svoje djubre. a ni u zgradi ne bacam djubre kroz prozor, ni na travnjak, ne idem na demonstracije, podizem porodicu. verovatno da sam u manjini, cak se osecam tako. kome je u beogradu do bicikla neka ide u kinu, ili bar u vojvodinu. nije bezbedno, ne voze po saobracajnim propisima, stradaju, a posle posten covek da ide u zatvor zbog obesnog bicikliste

Petar

08.05.2017. 10:47

Prvo nema ni 15.000 njih koji svakodnevno koriste bicikl, to je slobodna procena nekoga ko reklamira ovaj vid prevoza. Zasto forsirate godinama nesto sto nije zazivelo u Beogradu? Zasto moramo da budemo ~kao zapad~? Lepo je to sto hocete da napravite 120 Km biciklistickih staza, ali ni ove koje imamo se ne koriste. Zasto te pare ne preusmerite na lecenje bolesne dece ili brigu o starima (koliko ima njih kojima je potrebna pomoc gerontoloskih domacica, a domacica - nema).

Bezanijac

09.05.2017. 17:04

@Petar - Niste u pravu,mnogi sa n. Bgd idu na posao biciklom.Neki spominju tuseve, pa u jutarnjim casovima se ne moze toliko oznojiti.Sto se tice bolesne dece,BOLJE KAZITE VODJI DA NE BACA PARE ZA NAC.STADION ZA FUDBAL KOJI CE ZVRJATI PRAZAN!!!!

Посматрач

08.05.2017. 13:29

Бициклисти прво морају да науче да немају само права, већ првенствено обавезу да се безбедно понашају у саобраћају. Возе без опреме, са слушалицама у ушима, по магистралним саобраћајницама или пешачким површинама, уз хистерисање ако им се "нижа врста" (пешак) не уклони брзином коју су умислили. Још једна у низу кампања која не доноси ништа, осим удовољавања нечијем "ја имам право" и глуматања метрополе, чега смо се нагледали од почетка века. Метрополу чине манири, а не типови превоза.

sava savanovic(prvi srpski vampir)

08.05.2017. 21:05

ajde kao prvo ki bre moze da ide sas paciklo na posal?eve gi ja sas zvezdaru dok si prodjem brda i doline do posal ce si lipsem ki konj!drugo je bre banat kad imas do psola nekih 1-2 km e onda se brale i vozi al beograd za bicikle ajde bre mante se gluposti!

Petar

08.05.2017. 21:30

Hahaha, baš sam se nasmejao onom komentaru u vezi tuševa. Bilo koliko se Srbi trudili da izbace bicikl iz Beograda, on će zaživeti. Živi bili pa videli. Kad može u Kraljevu moći će i u Beogradu.

Francesco

08.05.2017. 23:44

Čuj, pa zar su toliki "Beograđani" sišli čak sa Homolja, Gruže i Rudnika, da bi po Beograd vozili bicikle? Pa zar onoliki platni spiskovi iz Maxija, Skate shopova i butika bugarske polovne robe da odu na bicikle? A tek onolike kirije od 23 sprata pa naviše? Nemojte udarati u sujetu, vi novinari ste poznati kao objektivni ljudi, puni razumevanja i poštovanja lišenog cinizma.

Šta su ti kompleksi

09.05.2017. 11:59

@Francesco - a da samo znaš iz kakve je selendre bio Tesla, čovek koji je zadužio ceo svet.

Sanjica

28.06.2019. 11:42

Odlicna ideja! Problem je u tome sto se nasi ljudi stide i sramota ih je ici na posao sa biciklom.U svjetskim gradovima kao Paris, London, Kopenhagen ili Cirih ljudi uzivaju i vrlo sa stilom idu na bicikl.To je nazalost nasa kultura. Ako jedan dan , BMW ili mercedes budu proizvodili bicikl mozda ce onda da bude Malo vise biciklista....:-)))))P.S.u inostranstvu ljudi uzivaju raditi u gastronomiji a kod nas stide se, jer se osjecaju glupi i Bez skole ...