DO kraja godine biće napravljena mreža osnovnih škola u prestonici, kada će biti poznato i da li će neke osmoletke biti ugašene, pripojene drugima ili će biti primenjen neki drugi model optimizacije, najavljuje, za "Novosti", Snežana Đurić, gradski sekretar za obrazovanje i dečiju zaštitu. Cilj racionalizacije je "useljenje" predškolaca u osnovne škole koje nemaju dovoljno đaka, što će doprineti smanjenju liste čekanja za upis u vrtiće, jer će na njihova mesta biti upisani mališani koji su ostali "ispod crte".

Članovi radne grupe koja je početkom oktobra formirana od predstavnika Ministarstva prosvete i Skupštine grada, obilaze škole koje imaju manje od 400 učenika, što je zakonski osnov da bi ova obrazovna ustanova mogla da postoji, kako bi utvrdili koje mogu biti obuhvaćene racionalizacijom. U "kontroli" su i direktori predškolskih ustanova koji treba da utvrde da li i koji prostor može da se preuredi, koliko grupa može biti smešteno...

- Taj posao trebalo bi da bude završen do kraja godine, jer 1. februara počinje upis nove generacije prvaka - ističe Đurić. - Takođe, škole moraju imati vremena za preseljenje, potrebno je preneti dokumentaciju, anketirati roditelje u koju od obližnjih škola žele da upišu dete, kako će se rešiti pitanje tehnoloških viškova, ako ih bude bilo.

Prema rečima naše sagovornice, u Beogradu postoje 33 osnovne škole koje imaju manje od 400 učenika, ali neće sve biti obuhvaćene racionalizacijom. Tek na osnovu izveštaja sa terena biće poznato koje škole imaju uslova za to, koliko novca je potrebno za sređivanje kako bi se prostor prilagodio deci predškolskog uzrasta, kakve su potrebe roditelja...

PODRŠKA NAŠA sagovornica ističe da je gradonačelnik Siniša Mali od početka podržao projekat racionalizacije mreže osnovnih škola. Ona dodaje da je Mali inicirao formiranje radne grupe i da bez aktivnog učešće gradonačelnika ovaj projekat ne bi došao gotovo do kraja.

- U studiji koja je urađena, pre utvrđivanja mreže škola, predloženo je šest modela optimizacije - kaže Đurić. - Potpuni prestanak rada podrazumeva ukidanje, pripajanje i promenu namene objekata koji je koristila centralna škola sa malim brojem učenika. Postepeni prestanak rada ustanove podrazumeva prestanak upisivanja narednih generacija, čime se ograničava postojanje centralne škole sa malim brojem učenika na nekoliko godina.

Među predloženim rešenjima je i delimični prestanak rada, što znači da škola sa malo đaka gubi status pravnog lica i pripaja se drugoj, većoj, a nastava se nastavlja u objektima ugašene škole. Biće razmotreni i modeli ukidanja izdvojenih odeljenja i prevoza učenika u centralnu školu, kao i grupisanje određenih nenastavnih delatnosti na nivou lokalne samouprave. Reč je o modelu tzv. združena škola koji postoji u Bačkoj Topoli, a podrazumeva obavljanje administrativno-finansijskih poslova za sve škole na jednom mestu, čime se ostvaruju značajne uštede.


SARADNjA SA RODITELjIMA

SEKRETARKA za obrazovanje i dečju zaštitu razgovarala je i sa predstavnicima roditelja OŠ "Đuro Strugar" u Novom Beogradu oko najavljene racionalizacije mreže škole.

- Oni su izuzetno kooperativni i izneli su neke svoje predloge koji se mogu, takođe, razmotriti - navodi Đurić. - Oni predlažu da u prizemlju škole budu smeštena deca u pripremnom predškolskom programu, a da na spratu budu đaci.