Kada će Beograd biti kao Sofija?

Tatjana LOŠ

20. 07. 2016. u 22:54

Bugarska prestonica će 2017. dobiti i treću liniju metroa. Oko 410.000 ljudi dnevno koristi podzemnu železnicu

Када ће Београд бити као Софија?

BEOGRAD nije ni blizu metroa, a sledeće godine u ovo vreme Sofija će biti bogatija za još jednu liniju. Radovi na izgradnji treće, zelene trase, samo što su počeli, pa kada se kroz podzemnu železnicu "zahuktaju" novi vozovi, kretanje 1.300.000 stanovnika bugarske prestonice i ostalih putnika namernika biće dodatno olakšano.

Postojeći metro sistem čine 34 stanice i dve linije - crvena (M 1) i plava (M 2), koje centar grada povezuju sa gusto naseljenim područjima na površini od 38,6 kilometara. Zasada oko 410.000 ljudi svakodnevno koristi prednosti železnice, a prognoze su da će sa novom trasom taj broj porasti za bar 100.000. Planirano je da se istočni i zapadni deo grada "približe" 16 kilometara dugom prugom sa 18 stanica, od kojih će polovina biti u funkciji već sledeće, a ostatak do 2019. godine.

- Kada se ovaj projekat realizuje shvatiće da je to u njihovu korist, jer će još brže stizati na željena odredišta - kaže Mariana Oreškova iz Turističkog servisa grada Sofije. - Oni koji svakodnevno koriste železnicu znaju da se začas dolazi sa početne do krajnje tačke, vožnja je bezbedna i udobna, leti nije vruće, zimi nije hladno. Putnički saobraćaj je značajno rasterećen.

Iako je bugarski standard viši od našeg, u Beogradu je gradski prevoz doskoro bio skuplji nego u Sofiji. Od 1. juna cena karte za vožnju od pola sata "skočila" je sa jednog na 1,6 leva (oko 100 dinara), ali broj putnika se nije smanjio.

- Građani su u početku bili ljuti zbog poskupljenja, komentarisali su naglas kako je to sramotna odluka, pa su ipak nastavili da kupuju karte - kaže Gargana Tutorova, radnica na šalteru blagajne. Cena karte za metro, trolu, tramvaj i autobus je ista, ali je razlika u brzini i komforu velika.

Privilegija postojanja metroa se od prošlog proleća, kada je produžena crvena linija, najviše oseti ako se krene od aerodroma do centra, pa se, umesto za pola sata vožnje autom ili autobusom, stigne za 18 minuta. Imate osećaj kao da ste u Švajcarskoj, jer voz dolazi tačno u sekund. Interval polazaka je od tri do sedam minuta, a radno vreme od 5.00 do tačno u ponoć. Sve stanice su osvetljene, uredne, čiste, nazivi su ispisani ćirilicom, pa su za nas vrlo "čitljivi", a sa ekrana na peronima dopire prijatna muzika. Da biste ušli u voz, morate da očitate kartu koju ćete kupiti na šalteru ili u automatu. Toliko je sve uređeno, da će vam se činiti kako je švercovanje nemoguće, ali tu su pojedini putnici da vas razuvere. Vožnja bez karte se ne odvija po beogradskom "principu" - uđeš, pa te kontrola izbaci, nego sačekaš da neko očita svoj "papir", a ti se odmah za njim, najbrže što možeš, provučeš ispod šipke.


PUTNICI SE PREVOZE OD 1998. TEMELjI metroa u Sofiji su postavljeni još šezdesetih godina prošlog veka, ali samo u teoriji. Praktično, gradnja je počela 1981, kada je izgrađen jedan tunel. Prvi deo crvene linije je pušten u promet 28. januara 1998, drugi 15. februara 2009, dok je plava linija u funkciji od 31. avgusta 2012. godine. Za vreme izgradnje M 2, u centru grada je otkriven drevni rimski grad Serdika.


CENOVNIK

* Vožnja od pola sata - 1,6 leva

* Celodnevna - 4 leva

* Mesečna - 35 leva

* Mesečna za kompletan gradski prevoz - 50 leva

NAPOMENA: 1 lev je 62,5 dinara

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (17)

Утеривач

21.07.2016. 00:05

"Mesečna - 35 leva" Значи њихова месечна карта је 17 евра? Да подсетимо колико су месечне карте за ГСП! Дакле са оваквим превозом имамо и скоро 2 пута скупље карте!

Пироћанац

21.07.2016. 00:52

Бугарска од уласка у ЕУ није дотакла дно,Бугарска копа још у дубину дна.То су приче за децу,истина је да имају метро,али те секунде када се изађе из Софије,улази се у средњи век.

Срба

21.07.2016. 02:54

А, некада смо се подсмевали Бугарској и Бугарима.....

gorca

21.07.2016. 07:18

Auu, gde smo mi to, pa u Nisu je druga zona 2.700,00 dinara a u Sofiji 35 leva tj oko 2000 dinara za ceo mesec i to za metro.

Владимир

21.07.2016. 07:25

Господа, ето иста је цена скоро. Само што они стижу за скоро 15 мин а ја с Коњарника 50 до Бановог Брда ако није гужва треба ми 45 мин, а притом нема места у бусу.

Jovica

21.07.2016. 08:20

Autobusi su im kao "KRSTIĆ" tramvaji iz 18 veka, ko je bio u Sofiji zna na šta im liče vozila gradskog prevoza.

dvln

21.07.2016. 17:44

@Jovica - Немаш ти појма ниси био у овом веку очигледно,имају нове ПЕСА трамваје а у њима су аутомати за куповину карата убациш ситно и купиш карту. На већини станица градског превоза су постављени дигитални дисплеји на којим се види кад и који аутобус, трамвај или тролејбус долази. Код нас у Београду таквих има само пар и то у центру . Тролејбусе су набавили нове и то Соларисове.. И што је најважније имају метро и то онај прави не неки лаки ,полутешки или томе слично.

Пироћанац

21.07.2016. 22:57

@Jovica - Ја сам у Софији сваке недеља,има истине у обе тврдње,али је много више "вози Мишко" аутобуса,него савремених.Метро им је сасвим коректан (а возио сам се у више европских).

Anja Zak

21.07.2016. 20:31

Ma pustite ljudi, neka im je sa srecom! Sta ce Beogradu metro, Ni Sofija nece biti na vodi!

Nina Jerković

21.07.2016. 22:25

Када се сви "чобани" и "сељачине" који су окупирали Београд од 1944 до сада врате у своја села да обрађују земљу за шта су једино интелектуално способни што су доказали протеклих децинија, оно што остане у Београду моћи ће и пешке да стигне где је наумио. Шта "производи" данашњи Београд осим штете за целу Србију.

Nenad

23.07.2016. 00:39

Ovo se moze videti i u Varsavi. Imaju perfektan metro, karta je oko 60 dinara. A Poljaci, kao i Bugari, bili su tuga,jad i beda za nas. A onda procvetali. Pa vi Srbi posle recite da je EU glupost. Mi i dalje nemamo na vidiku metro.