ZBOG uvođenja novog sistema zakazivanja specijalističkih pregleda, koji je juče počeo u Beogradu, pacijenti u pojedinim domovima zdravlja ostali su bez uputa. Direktori primarnih zdravstvenih ustanova, ipak, tvrde da su problemi trenutni, i očekuju da će narednih dana biti prevaziđeni. Kao i svaka novotarija i integrisani zdravstveno-informacioni sistem (IZIS), koji je pre Beograda uveden u Nišu i Kragujevcu, izgleda, mora da prođe "porođajne muke", a problem je, prema informacijama iz domova zdravlja, napravilo to što juče još nisu bile "umrežene" sve zdravstvene ustanove na sekundarnom i tercijarnom nivou.

Zato su, recimo, pacijenti Doma zdravlja "Stari grad" i još nekih prestoničkih primarnih ustanova, juče iz ordinacija svojih izabranih lekara izašli bez uputa za specijalističke preglede u Kliničkom centru Srbije, Kliničko-bolničkom centru "Zemun" i još nekim ustanovama.

- Moj lekar zbog problema sa sistemom za zakazivanje jednostavno nije mogao da mi da uput za neurologa u Kliničkom centru Srbije, koji mi je neophodan za nastavak dijagnostike zbog problema sa nesvesticama, povremenim smetnjama u vidu i govoru - ispričao nam je juče pre podne jedan od pacijenata Doma zdravlja "Stari grad". - Ovo je, najblaže rečeno, prilično neprijatno iskustvo, jer nam je, razumljivo, svima stalo da što pre otkrijemo šta nije u redu sa našim zdravljem i da se lečimo, a nemam baš ni višak vremena, ali primoran sam da sutra opet izlazim sa posla i dolazim po uput.

Prvog dana primene IZIS u Beogradu, problemi sa zakazivanjem u domovima zdravlja bili su veći ili manji u zavisnosti od toga kako je iskorišćeno sedam dana koje su ustanove imale za pripremu.

Doktorka Slavica Kalezić Milošević, direktor Doma zdravlja "Palilula", tvrdi da kod njih, izuzev nekoliko slučajeva na samom početku radnog vremena, nije bilo većih problema.

DOKTOR IMA DVE MOGUĆNOSTI PORED zakazivanja bez termina, koje je, izgleda, nužno zbog početnih problema sa implementiranjem IZIS, lekar opšte prakse ima još dve mogućnosti: da pregled zakaže kao hitan, kada je to opravdano, bez fiksiranja imena specijaliste, i da traži pregled u okviru 24 časa.

- Očekivali smo više teškoća, ali već prvog dana nam sa IZIS zakazivanje prilično dobro ide, ali, naravno, ne možemo mi na primarnom nivou da rešavamo probleme koji su se pojavili u bolnicama - kaže, za "Novosti", doktorka Kalezić Milošević. - To, naravno, nije opravdanje da se pacijenti maltretiraju, pa smo to što KCS, Zemunska bolnica i još neke nisu još uvršćene u novi sistem rešavali tako što smo pacijentima za te ustanove davali upute bez termina. Oni sada u tim bolnicama naknadno treba da dobiju vreme pregleda. Naši interni uputi su i prvog dana primene sistema prolazili, a zbog uvođenja IZIS smo morali da ugasimo naš kol-centar na koji su pacijenti naviknuti, i proći će dosta vremena dok shvate da on, iako je bio najbolji u Beogradu, više ne funkcioniše.

U domovima zdravlja kažu da se na početku primene novi sistem zakazivanja čini komplikovanim, ali da bi brzo trebalo da se "uhoda" i pacijentima olakša prolaz za specijalističke preglede. Naime, prema novoj proceduri, izabrani lekar pacijentu iz svoje ordinacije kompjuterski odmah treba da zakaže termin kod specijaliste kod kojeg ga upućuje. Ustanove sekundarnog i tercijarnog nivoa dužne su da pacijentima omoguće da u zakazano vreme specijalista primi pacijenta, obavi pregled, predloži terapiju, i, po potrebi, pacijentu zakaže druge preglede u istoj ili drugoj zdravstvenoj ustanovi za koju smatra da je potrebno.

- Mi smo u utorak dosta kasno dobili šifre, i ubacivali smo ih do duboko u noć - objašnjava dr Kalezić Milošević. - To je obiman posao, ali samo zakazivanje nije komplikovano. Recimo, ako smo danas upućivali pacijenta u KBC "Dr Dragiša Mišović", koji je u sistemu, posle odabira ove ustanove jednim klikom dobija se pregled specijaliste, i mi po iskustvu upućujemo pacijenta onom kojeg izaberemo. Lekari, međutim, još nisu dali termine, ali očekujemo da će to uskoro biti ispravljeno, i onda kada na ekranu vidimo slobodan termin, popunimo ga i štampamo uput sa brojem u gornjem levom uglu, na osnovu kojeg je ta ustanova dužna da primi pacijenta u zakazano vreme.