Rampe za invalide su beskorisne!

N. VUKIĆ

04. 12. 2015. u 23:17

Osobama sa hendikepom korišćenje redovnih gradskih linija u značajnoj meri onemogućavaju loš prilaz i visina vozila

Рампе за инвалиде су бескорисне!

Mali broj sugrađana može samostalno da uđe u trolejbus

OD 2.732 stajališta u Beogradu, rampe u vozilima javnog gradskog prevoza korisne su samo na trasama španskih tramvaja i u rekonstruisanim ulicama gde je ivičnjak podignut do nivoa niskopodnog vozila! Iako se broj vozila koja imaju rampu za invalide povećao i u GSP "Beograd" je čak 50 odsto voznog parka njima opremljeno, za ove putnike nema značaja, jer su stajališta neprilagođena. Prilazi i visina nisu usklađeni sa vozilima, što je preduslov za korišćenje rampe.

- Jedino KAF tramvaji imaju automatsku rampu koja se spušta po potrebi pritiskom na dugme i vozač je kontroliše iz kabine - objašnjava Rajka Bodiroga, zamenik direktora jedinice za planiranje i upravljanje saobraćajem u GSP. - To je, dakle, 30 tramvaja. Mehaničke rampe, koje se otključavaju i zatim ih ručno otvara vozač, ima 350 autobusa i 83 trolejbusa. Dakle, nije problem u vozilima, već u neodgovarajućim stajalištima, koja nisu prilagođena po visini, širini, ili su u ulicama sa nagibom gde je fizički nemoguće bezbedno spuštanje rampe.

Broj sugrađana sa invaliditetom koji samostalno koriste linije javnog prevoza, bar prema njihovim saznanjima, nije tako veliki.

- Sarađujemo sa udruženjima invalida i za sve one koji su kod njih evidentirani i imaju potrebu za našim uslugama, organizujemo prevoz od vrata do vrata - kaže Bodiroga. - Tu rade vozači koji su obučeni i kako da se ponašaju u određenim slučajevima, jer postoje razne kategorije invalida.

Za razliku od njih, kolege na redovnim linijama, da bi otvorile rampu, moraju da zaustave vozilo, isključe motor, obezbede vozilo, po potrebi "rasteraju" gužvu ako neko stoji na rampi. To iziskuje vreme i strpljenje ostalih putnika.

- Ne radi se o tome da vozač neće da pomogne, već često i pored najbolje namere može da se dogodi da putnik-invalid bude povređen - objašnjava Bodiroga. - Osim toga, napuštanjem radnog mesta vozač dovodi u opasnost i ostale putnike.

U TROLAMA ASISTENTI-KONTROLORI

U GSP se prvo počelo sa korišćenjem rampi kod trolejbusa na liniji 22 gde su postojali asistenti-kontrolori. Njihov zadatak bio je da, kada se pojavi osoba sa invaliditetom, brinu o njoj od ulaska do izlaska. Tada je bilo evidentirano da se ovom linijom prevozi od osam do 12 osoba sa invaliditetom tokom meseca i to uglavnom na relaciji do i od "Beograđanke".

MOŽE OD USTANIČKE DO BLOKA 45

DOLASKOM novih tramvaja koji imaju dve pokretne rampe počelo je prilagođavanje stajališta na trasi linije 7 (kasnije i 13). Osim okretnica Bloka 45 i Ustaničke utvrđeno još pet stajališta koja koriste oba smera: Agostina Neta, Sava centar, Glavna železnička stanica, Stari Đeram i Batutova, a ono u Omladinskih brigada samo u smeru ka Ustaničkoj.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Савест

05.12.2015. 08:45

Чим је у тролама било услова да се возе инвалиди, одмах су регистровани. У овом граду нема елементарних услова за инвалиде да самостално дођу до аутобуске станице, а још треба и да уђу у бус. Кад човек одавде пређе границу упадне му очи колико има инвалида свуда около и прво помисли, да их код нас има мало. Тачно је то код нас их је мало али ван кућа. Седе тамо и излазе само кад морају...