LAKO je bilo "švercerima" da na vreme napuste vozilo dok su kontrolori godinama bili uniformisani, bez obzira na to da li su nosili fluorescentne prsluke ili majice i jakne sa natpisima "kontrola", "GSP", "bus plus"...

Međutim, nekoliko stotina službenika zaduženih za kontrolu karata, postaju sve maštovitiji u dovijanju kako da izađu na kraj sa putnicima koji koriste, a ne plaćaju gradski prevoz. Najnovija metoda je sakrivanje aparata za proveru kartica u manjim ili većim torbama.

- Postajem neprijatelj broj jedan svim putnicima koji se "švercuju", kada uđem sa torbicom preko ramena u neki od autobusa - kaže Vladan M. - Već na samim vratima vidim nekoliko prekih pogleda. Još ako priđem validatoru da otkucam kartu, svi kreću ka vratima, u trku izlaze, pa mogu da biram gde ću da sednem.

Strategija kontrolora je jasna: pošto nemaju obavezu da nose uniforme, sada se prave da čekaju prevoz, normalno ulaze u vozilo, ponekad čak pričaju mobilnim telefonom. Kada svi uđu i vrata se zatvore, iz torbe koju nose preko ramena vade karticu i blokiraju validatore, a onda i sakriveni aparat.

Osmeh na licu imaju samo oni koji plaćaju kartu i kojima je zanimljivo da prate reakcije na licima "švercera" ili da slušaju izgovore kojima se oni malo veštiji sugrađani pravdaju u pokušaju da izbegnu plaćanje kazne.

- Prvo su nosili one svetleće prsluke, onda uniforme, a sada ništa - govori Milica S. - Nekad sam mogla da ih uočim na vreme, pa da izađem. Ne "švercujem" se stalno, ali ne mogu da plaćam punu cenu karte kada idem stanicu-dve. Ovo sada je baš smešno što se tako "ubace" među nas i kriju aparate.

Donedavno, tačno su se znale stanice na kojima je moguće da u vozilo uđe dežurni par kontrolora. Međutim, sada obučeni kao civili, bez određenog pravila, proveravaju karte u bilo kom delu grada.

KAO KOMANDOSI

KONTROLORI istu taktiku primenjuju i na prigradskim linijama, ali oni koji se voze bez karte imaju veći problem.

- Stoje sa nama na peronu, čak se i guraju da uđu u autobus - kaže Milan M. - Onda jedan sedne iza vozača, a njegov kolega se smesti na nekom od poslednjih sedišta. Kada autobus krene, ustanu, izvade aparate i ispišu kazne svima koji se "švercuju" dok ne stignemo da Autokomande.


PREPOZNAVANjE

USPEH "operacije" najviše zavisi od umešnosti kontrolora da prikriju "identitet" do ulaska u vozilo. Ipak, uvek ima i onih čije budno oko prati sve, pa se nadmudrivanje nastavlja.

- Kontrolore uvek lako prepoznam - priča Kristina P. - Puni su sebe, na stanici uvek stoje zajedno, ali kad autobus nailazi oni se raziđu, da bi jedan ušao na prednja, a drugi na zadnja vrata.