Beograd: Tramvaji (ni)su prošlost

N. VUKIĆ

10. 04. 2015. u 22:16

Brojanje putnika pokazalo da je iskorišćenost šinskog podsistema samo 17 odsto. Analiza nije obuhvatala linije 9, 10 i 14, koje su privremeno ukinute zbog radova u Stepi

Београд: Трамваји (ни)су прошлост

REZULTATI istraživanja brojanja putnika sprovedenog na 150 linija javnog prevoza pokazali su da žitelji glavnog grada najviše putuju autobusima, dok je iskorišćenost tramvaja tek 17 odsto kapaciteta. Od deset linija koje dnevno prevezu najviše putnika, samo jedna je tramvajska, i to "sedmica" koja saobraća od Novog Beograda do Ustaničke ulice.

Međutim, ovakav rezultat ne odslikava realno stanje i na osnovu njega nije moguće donositi prave odluke i rešenja koja će poboljšati prevoz Beograđana. Naime, dobijeni podaci o tramvajskom podsistemu su posledica režimskih izmena zbog rekonstrukcije pruge i kontaknte mreže u Bulevaru vojvode Stepe. Na ovoj trasi izmene su na snazi od jula 2014. i po promenjenom režimu saobraćaju čak tri linije - 9, 10 i 14. Tačnije, umesto tramvaja na liniji 9 voze autobusi, dok su 10 i 14 privremeno ukinute.

U prilog tome govori i činjenica da su u Sekretarijatu za saobraćaj rekli da ne nameravaju zasada da uvode bilo kakve izmene na linijama.

IZMENE LINIJA 3, 11, 12 I 13 REZULTATI su niži i zbog izmena na pojedinim trasama. Linija 11 je ukinuta dok su trajali radovi na Gazeli, ali posle završenog posla, nikad nije vraćena na svoju trasu. "Trinaestica" koja je saobraćala od Banovog brda do Dorćola, preusmerena sad povezuje Banovo brdo i Novi Beograd. Konačno, "trojka" sad vozi od Kneževca, a "dvanaestica" sa Banovog brda. I obe završavaju na Omladinskom stadionu.

- Zasada nisu planirane izmene na tramvajskim linijama kako po pitanju trasa tako i po pitanju kapaciteta, s obzirom na to da je planirana Studija izrade mreže linija javnog gradskog transporta putnika i definisanje potrebnih kapaciteta - kažu u Sekretarijatu za saobraćaj. - Ova studija zasnivaće se na podacima o broju putnika i njihovim tokovima, i treba da bliže definiše potrebne izmene mreže javnog prevoza pa time i tramvajskih linija kako bi se prevozni zahtevi putnika i tokovi njihovog kretanja zadovoljili na najpovoljniji način.

Prema poslednjim podacima, GSP "Beograd" u dnevnom saobraćaju ima 125 linija na kojima saobraćaju autobusi, sedam na kojima voze trolejbusi i 10 tramvajskih linija. Osim, što tramvaji pokrivaju više linija nego trolejbusi, imaju i širu mrežu. Dužina trolejbuskih linija je 55,8 kilometara, dok je tramvajskih duplo duža - 114,2 kilometra. Ako je verovati uzorku od 10.000 prebrojanih putnika, i pored toga tramvaji se koriste manje od ostalih prevoznih sredstava.

DUŽINA PRUGE 55 KILOMETARA

DUŽINA tramvajske pruge u Beogradu je 55 kilometara, a od toga je rekonstruisano oko 60 odsto. Predstoji uređenje šina u Karađorđevoj, Cara Dušana, Džordža Vašingtona, Kraljice Marije, na Trgu Slavija, kao i u Bulevaru oslobođenja do Veterinarskog fakulteta, Bulevaru kralja Aleksandra - od Gospodara Vučića do okretnice u Ustaničkoj.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (12)

dm

10.04.2015. 22:46

Tramvajski sistem je samo jedan vid javnog prevoza ,koji bi trebalo da daje rezultat ali tek sa Metro sistemom i Gradskom železnicom.Tramvajska mreža je takva da se teško može unaprediti sa metarskom širinom koloseka.Zato putnici i beže od tramvaja jer su prespori u odnosu na autobuse, a o Gradskoj železnici . ne treba ni trošiti reči, ide brzinom munje!Zato tramvaj može da ima neku ulogu u centru, ali za veličinu grada Beograda sa 2.5 milona putovanja dnevno,bez Metroa nema razvoja.

Vidim vi ste

11.04.2015. 07:09

@dm - neki "ekspert", dok pominjete nekakvu "gradsku zeleznicu". To je zeleznica i nikada nista drugo nece biti, a od nje zelite da napravite tramvaj. Osim toga, Beograd nema kapacitet za izgradnju metroa, niti ce u skorijoj buducnosti to imati. Gradski saobracaj, ovakav kakav je, samo treba organizovati i unaprediti minimalnim sredstvima. Za drugo nemamo. I samo vi mitomanisite o nekakvih 2 i po miliona putovanja dnevno.

Јово

16.07.2015. 17:09

@dm - Само ћу напоменути да Тбилиси, Дњепропетровск, Солун, Софија, Јекатеринбург, Минхен, Праг, Вогоград имају метро. А по броју становника су мањи него Београд. Неки и значајно. Без метроа нема решења саобраћајних гужви. Трамвај је супер, али не може решити саобраћајни проблем. Само се може погледати време путовања од Вуковог споменика до станице Нови Београд трамвајем 7 и БГ возом. Тада је све јасно.

Aleks

10.04.2015. 22:54

Dzaba sto predstoji rekonstrukcija, kad se tramvaji na Novom Beogradu vuku kao creva... sat vremena treba do Beogradjanke, duplo vise do centra nego busom.

Istinoljubac

02.01.2020. 13:04

@Aleks - Uz dužno poštovanje, to nije tačno — bar ne sad.Tramvaj 7 od RK Beograđanke do bloka 45 i obrnuto stiže za tačno 34 minuta i to možete da proverite ako želite.Tramvaj 9 od Trga Slavija/Nemanjina do bloka 45 i obrnuto stiže za isto vreme kao prethodno navedeni primer.Jedini tramvaj na koji imam zamerku jeste 11, koji večito kasni, suviše kruži i ova trasa mu je duža nego ona pre. Mada, trebalo bi da i 11 i 13 idu onim šinama pre Delta City centra i onda se taj problem rešava.

Srpkinja

10.04.2015. 22:56

Samo 17% ??Tramvaji su uvek puni,na jednoj nozi se stoji.Da je sreće,u tramvajima ne bi trebalo niko da stoji,pogledajte ostale evropske gradove,tramvaji poluprazni,pa ne ukidaju linije,a vi bi da ukinete i ovo malo što imamo!!!

willi

11.04.2015. 10:27

@Srpkinja - tramvaji su u zapadnoj evropi manje puni zato sto idu na 3-5 minuta u toku spiceva. van spica 5-8minuta. kada bi kod nas to isto uspostavili isto bi bilo manje guzvi u gradskom prevozu.

Zoran

11.04.2015. 07:09

Statistika je čudo. Da rade tramvaji u Vojvode Stepe, procenat iskorišćenosti bi bio preko 70%

Aleksandar

12.04.2015. 19:18

Gotovo svi evropski gradovi imaju tramvaje i mislim da ih ne treba ukidati. Takodje, pitanje je koliko je brojanje putnika pouzdano, a u tekstu i pise da njime nisu bile obuhvacene sve tramvajske linije. Neka ostanu nama tramvaji. Molim celnike grada da ne otkrivaju toplu vodu. Tramvaji imaju svoju funkciju, a siguran sam i vise nego dovoljnu iskoriscenost. Umesto bavljenja ovom temom koja nije goruca, bavite se time da Beograd dobije metro. Bilo bi krajnje vreme.