Za šest godina karta za prevoz skuplja čak tri puta!

N. VUKIĆ

17. 12. 2014. u 11:37

Cena pojedinačne karte u gradskom prevozu u srpskoj prestonici, u poslednjih pet godina povećala se više od sto odsto

CENA pojedinačne karte u gradskom prevozu u srpskoj prestonici, u poslednjih pet godina povećala se više od sto odsto! Sa 32 dinara, koliko je iznosila 2009, do danas je poskupela na 73 dinara, a ukoliko Direkcija za javni prevoz usvoji predlog o ukidanju pojedinačne karte, od 1. januara bi najjeftinija mogla da bude vremenska karta od 90 minuta, koja će se prodavati po ceni od 90 dinara. Ili skoro tri puta skuplje nego 2009.

Prevoz u Beogradu trenutno je jeftiniji u odnosu na mnoge evropske metropole, koje su predstavnici grada obišli u poslednjih nekoliko meseci i sa kojima porede naš glavni grad. I u poređenju sa regionom, Beograd čak ni sa novonajavljenom cenom ne parira najskupljem Zagrebu, gde pojedinačna karta kada se prevede u domaću valutu košta 160 dinara.

Međutim, kada se račun svede na mesečno izdvajanje za prevoz i tome doda parametar prosečne plate, glavni grad zauzima šampionsko mesto. Naime, zaposleni Zagrepčanin mesečno za prevoz izdvaja 6,67 odsto svoje plate, Sarajlija 6,64, Ljubljančanin tek 3,82, a Beograđanin čak 7,44 odsto.

Ova realnost, međutim, neće pokolebati nadležne da realizuju novi tarifni model i sprovedu novu tarifnu politiku. Prema nezvaničnim najavama, osim što će Beograđani ostati bez pojedinačne karte, i na penzionere bi mogao da bude primenjen sličan model kao u Sarajevu.

Sarajevski auto-prevoznik ima različite kategorije penzionera. Cena karte se određuje shodno primanjima korisnika, pa oni sa primanjima ispod 18.300 dinara (prevedeno iz konvertibilnih maraka) imaju besplatan prevoz. A do 36.500 plaćaju kartu 250 dinara, dok oni sa većim primanjima mesečno izdvajaju 860 dinara za vožnju. Zaposleni za gradski prevoz izdvajaju 3.230 dinara, dok je pojedinačna karta 100 dinara.

Žitelji glavnog grada Slovenije dnevnu kartu kupuju po ceni od 147 dinara. U Ljubljani, zaposleni i svi punoletni mesečno za javni prevoz izdvajaju oko 4.400 dinara, dok učenička mesečna povlastica iznosi 2.375 dinara. Penzioneri mesečnu kartu plaćaju 2.375 dinara, a nezaposlene povlastica košta oko 2.000 dinara. Besplatno se voze jedino deca uzrasta do šest godina.

PREKOPIRALI „ZAGREBAČKI MODEL”

IDEJA da najjeftinija karta u gradskom prevozu bude ona od 90 minuta (i 90 dinara), u stvari je prekopiran „zagrebački model”. Osim što tamo košta 160 dinara. Dnevna karta u hrvatskoj prestonici je 472, a mesečna za nezaposlene, srednjoškolce, studente i penzionere 1.873, odnosno 4.815 dinara ako žele kartu koja važi i za vozove.

SKUPLjE OD PODGORICE, BANjALUKE

UKOLIKO se cenovnik promeni od Nove godine, na listi najskupljih, ispod Beograda ostaće Podgorica sa cenom pojedinačne karte od 85 dinara, zatim Banjaluka sa 75, kao i Skoplje koje je na poslednjem mestu sa 60 dinara. Ispred će ostati Zagreb (160), Ljubljana (147) i Sarajevo (100).

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (26)

bole

17.12.2014. 11:57

Ne možemo se mi porediti ni sa kim! Imamo ubedljivo najniža primanja i penzija u regionu, pa shodno tome i cene prevoza trebaju biti prilagođene! Mi sve poredimo sa zemljama u okruženju osim plata i penzija koje su ubedljivo najniže!

H.V.

17.12.2014. 11:58

Možemo da pogledamo i dalje u prošlost. U novembru 2002.g. je karta poskupela sa 7 na 9 dinara. Tada je evro bio oko 60 dinara. Obezvredili evro pod (večitim) izgovorm ispravljanja dispariteta cena. Pritiskanje građana pre ili kasnije završi njihovom pobunom, a srpski specijalitet, pritiskanje raje, daleko je manji problem vlastima. U stvari, nikakav problem, na žalost.

Jana

17.12.2014. 12:13

"Prevoz u Beogradu trenutno je jeftiniji u odnosu na evropske metropole, koje su predstavnici grada obisli u poslednjih nekoliko meseci i sa kojima porede naš glavni grad." Oni o nasem trosku putuju po Evropi da bi poredili cene prevoza?!!? I onda se ipak odluce da podignu cene i ako su svesni da izdvajamo vise od 7% primanja za prevoz?!? Uvek sam bila za to da treba placati prevoz, ali nikada vise vam necu platiti kartu!

Stranac

17.12.2014. 12:19

Pa sobzirom da se svi vozaju prevozom a jako malo placa taj prevoz naravno da ce podizati cenu iz godine u godinu... uostalom svugde se podizu... i na zapadu cena je veca u poslednjih 3 do 4 godine... A kada bude narod placao tada ce i stagnirati cena javnog prevoza...

Kurepa

17.12.2014. 12:23

Cena gradskog prevoza u Sofiji, koja važi za sve vidove prevoza (tramvaj, autobus, trolejbus, i metro) košta 1 lev, odnosno 60 dinara.

Lav

17.12.2014. 21:01

@Kurepa - Interesantno je da nas gradski "oci", kad je u pitanju cena prevoza, nikad ne porede sa, eto, Sofijom, ili sličnim gradovima, gde je prevoz jeftiniji, nego se najradije porede sa Parizom, Bečom ili Pragom, neuporedivo bogatijim gradovima, koji imaju izvanredno organizovan METRO prevoz, i nalaze se u zemljama sa mnogo jačim standardom

vlada

17.12.2014. 12:43

To je samo prevoz, gde je ostalo? A penzije za šest godina porasle samo 20% a sada još i smanjene!

007

17.12.2014. 13:02

Staviti 200-300 dinara i rešen problem sa poskuplenjima za sledećih nekoliko godina.

Djordje Petrovic

17.12.2014. 13:09

Hipoteticki, uzmimo da karta kosta 99,99 bilo cije plate i svi moraju da je plate vozili se ili ne. Po cuvenoj logici nista nije dzabe, pravilan zakljucak bi bio da bi promet karata pomogao GSP-u i BDP-u. Medjutim u praksi to bi znacilo da nema preostalih sredstava za bilo kakvu ekonomsku aktivnost i da ce zemlja sigurno bankrotirati u tom scenariju. To nas vodi dalje da zakljucimo da prodate karte NISU ekonomska aktivnost iz koje se stvara dodata vrednost u budzeetu.

Drasko

17.12.2014. 13:28

Gospodo, odavno ste duboko zavukli ruku u naše dzepove i kad god vam se htelo uzimali koliko ste hteli. Dosta više dzeparosi!

zz

17.12.2014. 13:47

Plate bre 100 funti,a oni porede cene prevoza sa londonom,pa to da se krstis i levom i desnom !

bre bre

17.12.2014. 15:02

što ne uporede cene u evropskim gradovima a ne u ovim banana republikama. mesečne karte u evropskim gradovima važe i za noćni prevoz i nisu ništa skuplje od naših čak su i jeftinije a imaju na raspolaganju i trolebuse i tramvaje i autobuse minibuseve, podzemnu železnicu. To samo pokazuje koliko naša srbija banana republika je lopovska zemlja.

Ален из UA

17.12.2014. 15:08

Изузетно ме нервира када помињући регион, говоре заправо о државама екс-ЈУ, са којима немамо ништа заједничко и где су нам Румунија или Бугарска много ближи "регион" од Словеније. Живео сам до недавно у Украјини - у Кијеву је појединачна карта за метро или земаљски превоз око 20 динара у српској валути, притом граде и четврту линију метроа. Како је то могуће? Држава не наплаћује акцизе на гориво за градски превоз, државним фирмама. А ви, браћо срби, све док будете плаћали, дотле ће да вас џепаре

mile969

17.12.2014. 15:09

@H.V. : Realan komentar našeg vremena, mi smo sa našom ekonomskom politikom ubili evro kod nas, veštaki se drži kurs evra a cene su nam kao da je evro 250 din a ne 120, nekad je 100 evra bio pojam. Tako su i cene karata otišle u nebo sa cenom a plate i penzije su ostale iste i još su obezvređene. Ali zato čim je evro skočio sa 115 na 121, odmah su svi skočili da povećavaju cene za 5,10, 100 ili par hilada dinara zavisno koji je proizvod i njegova vrednost. Pravi kurs bi pokazao kolika smo beda

Nina Jerkovic

18.12.2014. 03:04

@mile969 - Upravo tako. Narodna banka Srbije u saradji sa vladom namerno drži nerealni kurs evra da bi od gradjana u bescenje otkupljivali evro a koji su prinudjeni da prodaju evre koje su uštedeli za crne dane ili dobili od rodjaka iz inostranstva. nije prevoz jedini. Komunalne usluge su skočile pa su četir puta veće nego kad je evro bio 70 dinara.

Ален из UA

17.12.2014. 15:11

Украјина има (или је до недавно имала) исти или нешто бољи стандард од Србије. Ако се узме у обзир висина примања и издатака на превоз, то је Београд међу првима у Европи. Притом, плаћамо толке цене јер је Србија купила стотине пољских аутобуса поред незапосленог Икарбуса и јер је највећи део у карти заправо акциза на бензин - држави. Као што сам рекао у задњем посту, док год будете улазили у аутобусе и преплашени чекирали ваше картице уместо да избаците контролу, дотле ће се ово и настављати.

Кратко и јасно:

17.12.2014. 15:17

Најобичнији беспризорни друмски разбојници!

Nina Jerkovic

18.12.2014. 03:06

Ajmo rajo harač za turski Apeks mora da se plati. Ili će odmah subaša Mali da šalje janičare iz komunalne policije da prebija i hapsi gradjane zbog najvećeg krivičnog dela u Srbiji vožnje bez karte jer se nema para.

penzioner

18.12.2014. 11:31

Hoce da ukinu besplatne karte za one iznad 65 god. Neka se obelodani koliki je to broj ljudi i koliko Grad dotira GSP na ime tih karata. Ako uvedu mesecno placanje, pa makar i 500 din. mnogi nece ni uzimati tu kartu jer je veoma retko koriste. Stari ljudi koriste GSP kad idu kod lekara, na pijacu i da obidju unuke. ZAR JE TO SPAS ZA GSP?????

da

03.01.2015. 23:08

@penzioner - Treba ukinuti plaćanje za nezaposlene, a uvesti kategorizaciju za zaposlene. Pa da vidimo onda da li se državi isplati da ljudi rade na crno i za minimalac, ili bi se rešavalo pitanje rada na crno...

Karlo Polak

23.12.2014. 14:28

Наравно да је превоз прескуп, пошто се ослањамо на аутобуски саобраћај. Путнички километар у возу и трамвају је и до два пута јефтинији него у аутобусу, а ми користимо само 10% могућности градских железница. Зашто немамо возове на сваких 15 минута за Панчево, Железник, око Калемегдана, на сваких пола сата за Рипањ, Младеновац, Пазову? Зашто се коначно не направи станица Сајам?