Ništa se ne menja, ali je sve - drugačije
29. 08. 2014. u 12:12
Između dva rata fotografi zabeležili stare lađe, transport drveta ka Ušću, način na koji su svatovi kitili auto u kojem će se nedugo zatim voziti mladenci...
FOTOGRAFIJA ima moć da „uhvati“ vreme, nekako ga „zamrzne“ i posle nekoliko decenija izazove svo poštovanje prema onima koji su je snimili, a odavno su napustili ovaj svet.
Nekoliko snimaka sačuvanih iz perioda između dva rata pokazuju upravo taj beogradski život, u kojem je sve prepoznatljivo, isto, ali i potpuno drugačije. Jedino se jasno vidi da je i pre više od sedam decenija život tekao burno, uzbudljivo, ali svakako drugačije nego danas.
Stari brod snimljen na novobeogradskoj strani Save ovekovečio je nepoznati danski fotograf, a deo je kolekcije Biljane Plazinić. Dereglija je privezana za obalu na mestu gde je, kasnije, niklo prelepo šetalište, a kadar je napravljen otprilike u komšiluku današnjeg Muzeja savremene umetnosti i restorana „Ušće“.
Umesto peščane savske obale, danas je tu predivno šetalište, a pre rata ovde su dolazili ondašnji varošani na kupanje tokom vrelih, letnjih dana. Ono što je na snimsku nepromenljivo je Beogradska tvrđava sa „Pobednikom“, koja je natkrilila sve u kadru, ne menjajući se.
Brodovi su transportovali i veliku količinu posečenih stabala, a put ih je vodio nizvodno, ka Ušću i Dunavu.

Dabome, sve ne može da bude savršeno, iz prostog razloga - njegov predratni kolega, koji je snimak napravio 1938. godine stajao je na Mostu kralja Aleksandra, a naš kolega na današnjem, Brankovom. Kada pominjemo Aleksandrov most, koji su zvali i „Lančani“ i „Zemunski“, jedan snimak sačuvao nam je prikaz džamije koja se isprečila 1934. godine upravo graditeljima Mosta kralja Aleksandra.

Ona je stajala dugo na desnoj savskoj obali, dok nisu došli majstori zidari sa svojim moćnim mašinama i prekomandovali je zauvek u istoriju.
Kamera predratnog fotografa ovekovečila je i jednu svadbu, odnosno ukrašavanje automobila koji će nedugo zatim povesti ponosne mladence u svečanu šetnju gradom. Krupni cvetovi bili su simbol sreće koju su rođaci i prijatelji poželeli mladom paru, a kakva im je sudbina bila kasnije, i kako su pregurali nastupajući Drugi svetski rat, a zatim komunističku revoluciju, autor fotografije nije zapisao...

Joca, Dopisnik Belosvetski
29.08.2014. 14:13
Sve je tacno. Oni koji su se davno rodili su sada vremesni, pa je njihovo vreme proslo, ali je Beograd ostao isti sa turskim kasabama, jer je Tito gradio Jadran i Sloveniju a Srbija je bila samo 'Torba' iz koje se uzimalo a nista se nije davalo. Da se nije Jugoslavija rasturila, Srbija bi ostala "Torba" do daljeg. Medjutim, vreme prolazi, pa se na Balkanu sve menja a Beograd ceka svoju priliku. Beogradu vreme tek dolazi. Nadajmo se da ce Beograd postati velelepan na dve reke.
@Joca, Dopisnik Belosvetski - Od 5 okt. ta "torba" pocinje histericno da se prazni, vise ne lice na sebe svi sto su je preuzeli. Beograd ce svakako preziveti i nadati boljim vremenima. Ko sa njim prezivi, nek prica.
Za 8 godina neće biti Beograd, već samo "Beograd na vodi" sa oznakom "BGV"
Opet optuzuju Tita ,a nije im jasno da su Srbi sve pokrali i upropastili ,pocev od Milosevica,Kostunice,Tadica,Tome ,Vucica ! sada Srbi vladaju Srbijom .Tito je umro pre 35 godina.Nije normalno sada optuzivati nekoga drugoga ,a sebe velicati . Mi smo nebeski narod i oticemo gladni na nebo ,i bez gaca ,i bez opanaka. Optuzite nase lopove politicare i izdajnike.A jos malo i Srpsku Crkvu ce da prodaju. Srbijo ,srami se od gladnog naroda !Vucic gradi Beogradski metro !
"Stari" brod na slici je ondašnji moderan holandski parni brod-bager koji je sa peščanih savskih i dunavskih sprudova "usisavao" pesak i skladištio ga u utrubu da bi dospećem na teren nasipao bare na danas "novobeogradskoj" strani Save. II. svetski rat ga je zatekao u Beogradu a posle rata je nastavio da pod imenom "Kolubara" i dalje, sve do negde 1958.g. nasipa teren na kome je građen Novi Beograd. Vidi se da je utonuo (pun je) a sa strane se vidi cev za ispumpavanje peska.
Komentari (5)