Mali: Štednjom i investicijama konsolidujemo finansije

M. T. Kovačević

16. 06. 2014. u 15:15

Gradonačelnik Siniša Mali o usvajanju novog budžeta i reformi gradske Uprave. Ukidanjem dela usluga i manjim voznim parkom ušteda oko 251 milion dinara

BEOGRAD će 23. juna, posle šest meseci privremenog finansiranja, konačno dobiti budžet. I to realan. To će biti prvi korak ka konsolidaciji finansija. Projektovano je da prestonica ima 78,1 milijardu ukupnih prihoda, a oko 80 milijardi dinara rashoda, za „Novosti“ priča Siniša Mali, gradonačelnik glavnog grada Srbije.

* Kako ćete pokriti dve milijarde disbalansa između prihoda i rashoda?

- Tu razliku nećemo da pokrijemo zaduživanjem, kao prethodna gradska vlast. Štedećemo. Privlačićemo investicije, a eventualno prodaćemo i deo imovine koja ne treba Gradu. Među prvima može biti zgrada nekadašnje Beobanke, na Zelenom vencu. Ovo je realan budžet, a ne kao onaj iz 2013. godine, kada je prethodna gradska vlast projektovala da ima 91,3 milijardi prihoda, a realizovano je samo 76,6 milijardi. Dovoljno vam govori da smo mi u prvih šest meseci ove godine ostvarili prihode koje smo i planirali.

* Iz godine u godinu Grad beleži manje izvorne prihode. Kako to da se promeni?

- To su rezultati raznih faktora iz prethodnog perioda. Negativan trend se nastavlja, a ja to želim da prekinem. U narednih godinu dana povećaćemo prihode kroz agresivno privlačenje investicija. Očekujemo da počne da se gradi sedam-osam velikih objekata. Gradska kasa dobiće novac od naknade za građevinsko zemljište. Podsetiću, u Beogradu uskoro počinje gradnja velike kule, kao osnove za „Beograd na vodi“. Oko 280 miliona evra izdvojiće se za realizaciju kompleksa na površini nekadašnje fabrike „Beko“. Zidaće se i velelepan objekat na mestu stare zgrade SUP, u Ulici kneza Miloša. Jedna velika kompanija za proizvodnju čokolade, zainteresovana je da podigne fabriku, u širem delu grada. A, da bi se privuklo još više investitora, neophodno je srediti plansku dokumentaciju, što i radimo.

KONSOLIDACIJA JAVNOG PREVOZA * ZNAČAJNA sredstva izdvajaju se za javni prevoz. Da li će tako biti i ove godine?
- Javni prevoz jeste veliko opteređenje za budžet. Ukupan zahtev GSP i privatnih prevoznika, iznosi između 25 i 30 odsto izvornih prihoda grada. To je neodrživo. Formirali smo radnu grupu, koja radi na konsolidaciji javnog prevoza, kao i integrisanog sistema naplate. Novina je to što ćemo uskoro da imamo novu tarifnu politiku - zonsku. Takođe, u pripremi je novi pravilnik o linijskoj vožnji. Gotovo je izvesno da ćemo uskoro da preuzmemo sistem od „Apeksa“.

* Na čemu je Grad uštedeo?

- Kroz ukidanje nepotrebnih troškova, za recimo advokatske i usluge marketinga, uštedeli smo čak 143 miliona dinara. Pre desetak dana, gradska uprava i javna preduzeća odrekli su se 263 automobila i to u humanitarne svrhe. Ta vozila su za nas bila ogroman i bespotreban trošak. Moraju da se registruju, servisiraju, da im se kupe gume, plati gorivo... Samo za godinu dana od njih uštedećemo čak 108 miliona dinara. U gradu više nema dnevnica za službena putovanja, nema ni reprezentacija.

* Kažete, nećete se zaduživati. A, koliko Grad ove godine mora da vrati na osnovu prethodnih dugova?

- Ove godine, samo za glavnicu duga, moramo da izdvojimo 3,3 milijarde dinara. Na otplaćivanje svih dugova, sa kamatama otići će čak 62 miliona evra. Međutim, sledeća godina biće još teža, jer ćemo imati gotovo 100 miliona evra obaveza. Zato moramo da se konsolidujemo do kraja ove godine. Moramo da vratimo taj novac međunarodnim institucijama. Jer, ako budemo kasnili, izgubićemo kreditni rejting. Interesantno, ove godine, na osnovu prethodnih ugovora, za Most na Adi, smo povukli 7,9 milijardi dinara.

JAVNA PREDUZEĆA * NAJAVLjUJETE i reformu javnih preduzeća.
- Sva javna preduzeća moraju tržišno da se ponašaju, a ne da budu na teretu budžeta. Neprihvatljivo je da „Ada Ciganlija“ i „Pogrebne usluge“ u prošloj godini posluju sa minusom. Obilazim preduzeća. Upoznajem ljude. Dajem im podršku.

* Najavili ste reformu gradske uprave. Kako će ona da izgleda?

- Gradska uprava mora biti racionalnija i efikasnija, ona je servis građana. Zbog toga formira se, recimo, jedinstven inspektorat. Do sada inspekcije su bile rasute po različitim sekretarijatima. Sada će biti na jednom mestu, pa se smanjuje i mogućnost korupcije. Takođe, spojili smo Agenciju za evropske integracije i Regionalnu agenciju za razvoj, a Kancelarija za mlade ide pod okrilje Sekretarijata za omladinu i sport. Od jeseni, u saradnji sa Privrednom komorom Beograda, počeće sa radom Kancelarija za brze poslovne informacije, gde će i mala i srednja preduzeća, iz svih delova grada, dobijati korisne informacije za poslovanje - u vezi sa procedurama, zakonima, pravilnicima, nadležnostima i slično. Planirano je da biznis inkubatori budu formirani u svih 17 gradskih opština. Želimo da pokrenemo duh preduzetništva, posebno za mlade. Mladim preduzetnicima pomoći ćemo da pokrenu biznis, tako što ćemo im u početku plaćati troškove računovodstva, telefona, sekretarske usluge, a oni će moći da rade. U planu je i Agencija za imovinu, da znamo sa čime raspolažemo, šta nam potrebno, a šta nije.

UVEK NAVIJAM ZA BRAZIL * Mundijalska je groznica. Za koga navijate i da li gledate Svetsko prvenstvo u fudbalu?
- Volim sport, ali nažalost od obaveza ne mogu da stignem da gledam utakmice. Tradicionalno, Brazil ima dobru ekipu. Za njih uvek navijam.

* Najavljeno je formiranje Sekretarijata za energetiku. Zašto?

- To je izuzetno ozbiljno pitanje, jer je Beogradu neophodna energetska efikasnost. Jedno od najvažnijih pitanja je rešavanje statusa deponije Vinča, koja je najveća „crna tačka“ ovog dela Evrope. U svom ekspozeu, obećao sam rešavanje ovog pitanja. Sledeće godine, na proleće, raspisaćemo međunarodni tender za izgradnju pogona za reciklažu i pogona za proizvodnju energenata. Vrednost posla je 250 miliona evra. Time se rešava ekološko pitanje, donosi novac, kao i nova radna mesta. Od đubreta dobijaćemo struju.

* Na nedavnoj licitaciji gradskih automobila,prodali ste 54 od 263 vozila. Šta će biti sa ostalima?

- Od prodaje inkasirali smo 11,5 miliona. Taj novac je preusmeren onima koji su u ovim poplavama izgubili imetak. Preostale automobile nećemo prodavati, već ćemo ih ustupiti ugroženima, po prioritetima. Na primer, Dom zdravlja u Obrenovcu od pet vozila, izgubio je četiri. Automobile će dobiti ustanove socijalne zaštite, škole, vrtići... I preostala vozila delićemo širom Srbije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

volim beograd

16.06.2014. 20:59

ko je ovaj lik,cime je zasluzio da bude na tom mestu?odakle mu pravo da stedi na trudnicama,invalidima na nasoj deci?sta je uradio za ovaj grad do sada?ko ga je birao,beogradjani nisu sigurno.

milan

17.06.2014. 21:14

@volim beograd - ovoga podrzavaju samo ljudi punih djepova a svi znamo ko su i sta su. ovo je najveci udar na sirotinju od kada znam za sebe. imam 63 tri godine i dosta pamtim.

milan

17.06.2014. 21:11

kojom stednjom i sta da stedimo. kako vas nije sramota da neznate da vasi beogradjani ni za hleb nemaju. ipak, djilas je mnogo bolje poznavao ljude koje je vodio. sto je dao sirotinji vi ste oduzeli.

Jovan

18.06.2014. 08:16

O cemu ti pricas?Svalili ste stednju na najnemocnije, ukinuli pomoc deci, trudnicama, penzionerima?Bogati se i dalje bahate, ne smes ni da pisnes pred njima.Sranm da te bude i tebe i one koji su te postavili.

thegirlnextdoor

18.06.2014. 09:19

Stednja???? pa je odmah udareno po trudnicama i porodiljama da ostanu bez punih plata??!!Sramota!bolje bi mu bilo da prištedi sebi na plati i svojoj ekipici punišića koji su ga tu i doveli!a da ne pricamo o besmilenim komunalnim policajcima koji su abnormalan i nebulozan trošak gradskog budžeta!!strašno!!ali kriv je narod koji se ne buni :-(

Kole

18.06.2014. 16:37

Ime ti govori da ne trebaš voditi veliki grad? Naprednjaci sve ste ukinuli... Pomoć trudnicama, besplatne knjige... Srušite i novi most pa da se skroz osvatite sami sebi i unakazite Beograd. Ah izvinite..unakazićete ga onom skaradnom kulom na obali...zakloniti poglede...stari grad.